Bakgrunn
Offentlige videregående
skoler og private trafikkskoler uttrykker at det er vanskelig å
rekruttere trafikklærere for tunge kjøretøy, noe som oppleves som
en flaskehals i arbeidet med å utdanne flere yrkessjåfører. Det finnes
lite oppdatert kunnskap å vise til, men det er gjort noen opptellinger
blant de videregående skolene som viser en rekrutteringsutfordring
i årene som kommer. En rundspørring blant de 11 landslinjene i 2018
utført av Nord universitet viste at det innen seks år var behov for
18 trafikklærere. I 2021 viste en lignende rundspørring, utført
av Erik Lysenstøen, linjekoordinator for de 11 landslinjene, at
det manglet 16 lærere og ytterligere 14 innen tre år.
Lærermangelen får
direkte konsekvenser for hvor mange elever som utdannes til sjåfører
totalt, og i videregående skole kommer færre lærlinger gjennom løpet grunnet
denne kapasitetsmangelen. Det er verdt å nevne at det er mange søkere
til landslinjene.
Mange av dagens sjåfører
nærmer seg pensjonsalder. I tillegg er det ventet økt konkurranse
fra sjåfører fra Øst-Europa. Norges Lastebileier-Forbund anslår
at Norge trenger 10 000 sjåfører de neste 8–10 årene. Klarer ikke
bransjen å rekruttere flere sjåfører disse årene, kan det bli dramatisk.
Norge kan oppleve større distribusjons- og logistikkutfordringer
som vil ha store konsekvenser for tilgang på en rekke råvarer, varer
og tjenester. Til syvende og sist vil det også kunne gå ut over
trafikksikkerheten på norske veier og arbeidet med å nå nullvisjonen
dersom man ikke får utdannet nok sjåfører med de kvalifikasjonene
som er ønskelige. For å unngå dette må en jobbe for å få opp rekrutteringen
til faget, men en må også løse denne problemstillingen som meldes
rundt rekruttering av trafikklærere for tunge kjøretøy.