Bakgrunn
Dataspill er den
største fritidsinteressen blant ungdom i dag, og det er også en
raskt voksende sport over hele verden. Ifølge Medietilsynets Barn
og medierundersøkelse (2020) øker andelen barn og unge som spiller
dataspill, år for år. Hele 96 prosent av guttene og 76 prosent av
jentene oppgir at de spiller, og økningen er klart størst blant
jentene. Samtidig spiller også stadig flere voksne. Omtrent halvparten
av befolkningen totalt sett spiller dataspill, og andelen er økende
også her. Den digitale spillkulturen, barn, unge og voksne som spiller,
og andre som er involvert i sektoren, må nå få den anerkjennelsen,
støtten og statusen de fortjener, på lik linje med mer tradisjonelle
fritidsinteresser og idretter.
I motsetning til
mer tradisjonelle sport- og fritidsinteresser finnes det få arenaer
for de som driver med dataspill og e-sport. Det bør legges bedre
til rette for gode møteplasser ute i kommunene, gjerne i samarbeid
med lokale idrettslag eller andre frivillige organisasjoner. Det bør
også legges bedre til rette for e-sport, både gjennom utdanningsmuligheter,
organisering og muligheter for større arrangementer i Norge.
Digital spillkultur
og spillutvikling har i tillegg stor overføringsverdi til andre
sektorer i samfunnet. Dataspill blir i økende grad benyttet som
et verdifullt pedagogisk verktøy i undervisning i skolen og gir
også barn og unge tilleggskompetanser som vil være sterkt etterspurte
i fremtiden. Flere skoler har tatt i bruk dataspillbasert pedagogikk
i undervisningen, men dette er noe som bør komme alle elever til
gode.
Regjeringen Solberg
lanserte i 2019 Norges første dataspillstrategi – «Spillerom – Dataspillstrategi
2020–2022» – for å løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk,
kunstform, næring og fritidsaktivitet. Regjeringen Solberg la også
frem stortingsmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) «Oppleve, skape,
dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge», hvor dataspill
og gaming også er en del av denne. Forslagsstillerne viser til tiltak
beskrevet i disse dokumentene som vil bidra til å løfte den digitale
spillkulturen, og til viktigheten av at tiltakene følges opp og
også videreutvikles.