Bruk av bompenger
har en lang historie i Norge, men det var fra 1980-tallet av at
bruken av bompengefinansiering ble etablert som vanlig praksis.
I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter, og den totale
bompengegjelden var på 61,2 mrd. kroner. Ingen land i verden har
så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land har
heller et oljefond på omtrent 11 000 mrd. kroner. Forslagsstillerne
mener det er riktig at man benytter landets finansielle styrke til å
betale ned bompengegjelden som tynger norske bilister.
Forslagsstillerne
vil her vise til det etablerte Infrastrukturfondet, som var et viktig
gjennomslag for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede
er avsatt til veiformål og til nytte for bilistene. Situasjonen
i dag er at Infrastrukturfondet gir en lavere avkastning til veiformål
enn rentene som betales på mange bompengelån.
Det er videre slik
at veier med bomstasjoner er ferdig bygget, så nedbetaling av gjelden
for disse skaper ikke noen etterspørsel etter arbeidskraft. I en
tid med mange permitterte og arbeidsledige er heller ikke press i
økonomien noen aktuell problemstilling. Forslagsstillerne mener
derfor at deler av Infrastrukturfondet bør benyttes til å betale
all nåværende bompengegjeld ,og at nye veier i fremtiden må bygges
uten bompenger.
Bygging av bedre
infrastruktur er ikke en utgift, men en investering i fremtiden.
Norge er et av verdens rikeste land, og det er følgelig ingen logikk
i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier
over på bilistene. Det ansvaret må staten selv ta.
I Fremskrittspartiets
tid i regjering ble det sørget for økt statlig finansiering av veiprosjekter,
slik at bompengeandelen ble lavere. Det ble også fremmet forslag
om en bompengereform der bompengeinnkrevingen ble effektivisert
ved at mange bomselskap ble fjernet. Det er nå bare fem bomselskap
i hele Norge. Det ble her også fremmet forslag om å redusere bompengebelastningen, men
det politiske flertallet på Stortinget stemte imot Fremskrittspartiets
initiativ til å redusere bruken av bompenger.
Forslagsstillerne
vil bemerke at det over tid er særlig i byområdene at bompengebelastningen
har økt, der et politisk flertall øker skattleggingen av bilistene
for å subsidiere kollektivtrafikken. Når det gjelder bompengebelastningen
ellers i landet, har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for en
kompensasjonsordning som reduserer takstene i bompengeprosjektene.
Forslagsstillerne
viser til at Fremskrittspartiet alltid har vært imot bruk av bompenger
som en generell betaling for investeringer i nye veier, samt at
slike bompengeinntekter skulle gå til andre formål.
Finansieringen av
utbygging og vedlikehold av veier skal være et offentlig ansvar
der regningen ikke skal skyves videre til bilistene gjennom bruk
av bompenger. Bompengesystemet de øvrige partiene har innført, er
en ren fiskal skattelegging av transport, noe som er utrolig uklokt
i et langstrakt land som Norge, hvor transportkostnader pr. produsert
enhet er langt høyere enn for konkurrerende bedrifter i andre land.
Fiskal skattelegging av transport er negativt både for norsk næringsliv og
for folk flest. Det bidrar til mindre mobilitet og unødig høye kostnader
for norsk næringsliv, noe som er sterkt konkurransevridende. Det
er også prinsipielt feil og urimelig at de som kjører bil, må betale
for subsidiering av ulønnsom kollektivtransport, byutvikling, miljøgater
samt bygging og vedlikehold av veier for de som sykler.
Forslagsstillerne
mener bompenger er en usosial skatt som rammer hardest dem som har
minst. Dette rammer også dem som ikke har mulighet til å bruke andre
transportformer, eksempelvis barnefamilier. Over tid har det også
vært en utvikling der bilistenes penger ikke bare brukes på vei,
men på utbygging og drift av andre trafikanters transporthverdag.
I byområdene er det først og fremst andre trafikanter som nyter
godt av bilistenes avgiftspenger.