Bakgrunn
Andelen arbeidstakere
som er fagorganisert, har sunket i mange år. Tall fra Fafo viser
at organisasjonsgraden er særlig lav i privat sektor, 38 prosent
i 2018.
Det er flest uorganiserte
i private servicebedrifter. Tilknytningen til arbeidslivet har stor
betydning: Blant studenter og andre med deltidsstillinger i privat
sektor er bare 17 prosent fagorganiserte. I private servicebedrifter
ligger andelen organiserte med «løs tilknytning» helt nede på 14
prosent. «På en måte er bransjer hvor mange ansatte har en løs tilknytning
til jobben dømt til å være underorganisert», sa Fafo-forsker Kristine
Nergaard til avisa Klassekampen i 2018.
Løsarbeid gir lav
organisasjonsgrad, og lav organisasjonsgrad svekker fagbevegelsen
og truer den norske modellen. Derfor er det helt avgjørende å rydde
opp i løsarbeidet i arbeidslivet. Faste og trygge stillinger er den
viktigste forutsetningen for å øke organisasjonsgraden og styrke
fagbevegelsen.
Arbeidsgivere har
over tid fått mange muligheter til å undergrave fagbevegelsen. Noen
av disse mulighetene kommer av at et stortingsflertall åpnet for
innleie av arbeidskraft fra rene bemanningsselskaper. Andre smutthull
har oppstått ved at arbeidsgivere tøyer lover og regler.
I januar 2018 vedtok
Stortinget etter forslag fra Rødt at regjeringen skal fremme forslag
for Stortinget som kan øke organisasjonsgraden i arbeidslivet. Regjeringen fremmet
ingen konkrete forslag og har siden opphevet vedtaket. Arbeids-
og sosialdepartementet viser til at det pågår et arbeid sammen med
partene i arbeidslivet i et arbeids- og pensjonspolitisk utvalg.
Men stortingsflertallet ba regjeringen levere tiltak til Stortinget,
ikke bare sette ned et utvalg. Derfor må Stortinget etter forslagsstillers
syn nå selv følge opp og vedta konkrete tiltak for økt organisasjonsgrad.
Fagbevegelsen opplever
stadig at eiere omorganiserer eller slår et selskap konkurs for
å unngå tariffavtaler og unndra seg arbeidsgiveransvaret. Konsekvensen
er at ansatte mister rettigheter og i ytterste konsekvens jobben.
Et tydelig eksempel
på dette er lakseselskapene Sekkingstad og Norse. Der ble konkurs
brukt for å kvitte seg med en tilkjempet tariffavtale og «brysomme»
fagorganiserte.
Det er behov for
å gjennomgå konkurslovgivningen med sikte på endringer slik at lovgivningen
blir mer effektiv, for eksempel ved skjerpelse av strafferammer
og konkurskarantene. I tillegg må de ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse
også gjelde ved overdragelser fra konkurs.
Arbeidsgiverne har
fått flere muligheter til å begå en form for lovlig sosial dumping.
Gjennomsnittsberegning av arbeidstid gir arbeidsgivere mulighet
til å importere arbeidskraft og ansette folk for å jobbe lange skift
– uten overtidskostnader – som fastboende arbeidere ikke kan konkurrere
mot.
Forslagsstiller ønsker
et arbeidsliv tilpasset dem som bor fast i Norge, uavhengig av nasjonalitet
og bakgrunn. I dag har mange bransjer arbeidstider som først og
fremst er tilpasset pendlere fra andre land. Denne modellen gjør
Norge sårbart og avhengig av import av arbeidskraft. Pandemien har
vist at dette er en svært uheldig løsning for viktige bransjer.
Gjennomsnittsberegning
av arbeidstiden gjør det ekstra attraktivt og kostnadsbesparende
for arbeidsgivere å ansatte pendlere. I bedrifter og bransjer der
gjennomsnittsberegning er særlig utbredt, er presset stort på de
tillitsvalgte for å gå med på avtaler om gjennomsnittsberegning.
Derfor mener forslagsstiller
at adgangen til gjennomsnittsberegning må fjernes. Den gir arbeidsgiverne for
mye makt, og den undergraver normalarbeidsdagen.
Vi ser en økende
trend der arbeidstakere blir definert som oppdragstakere. Et eksempel
på dette var budene i firmaet Foodora. Budene var ansatt som oppdragstakere
og måtte streike i flere uker for å få tariffavtale og bli definert
som ansatte. Selv etter at de vant fram og fikk tariffavtale, har
Foodora fortsatt å søke etter bud som skal jobbe som oppdragstakere.
Arbeidere i Aleris
gikk også til rettssak for å bli behandlet som vanlige ansatte,
ikke oppdragstakere. Bare noen av arbeiderne vant fram, mens resten
tapte. Også denne saken viser at det trengs en innstramming i lovverket.
Det er svært vanskelig
å organisere arbeidere i bedrifter som baserer seg på oppdragstakere.
Det er altfor lett for bedriften å bytte dem ut med andre som ikke
stiller kritiske spørsmål. Det er behov for å sikre disse arbeiderne
faste ansettelser, så de tør å organisere seg.
Vi må hindre arbeidsgiveres
bruk av enkeltpersonforetak for å slippe forpliktelser overfor arbeidstakere etter
arbeidsmiljøloven.
Mange års kamp for
faste hele stillinger og ordnede forhold er slått tilbake som følge
av frislippet av bemanningsbyråer i 2000. Bemanningsbyråene har
rasert arbeidsvilkår i bygg- og anleggsektoren og i industrien og har
inntatt helsesektoren.
Det er ikke tilstrekkelig
å begrense innleie til kun å være tillatt for bedrifter med tariffavtale.
Det vil fortsatt innebære altfor mye innleie hvis loven gir en åpning
for at bedrifter med tariffavtale kan avtale innleie med tillitsvalgte:
En rapport fra elektro-, heis- og byggfagforeninger i Oslo utgitt
høsten 2019 viser at hele 65 prosent av innleien foregår i bedrifter
med tariffavtale.
Det er dokumentert
mest sosial dumping i form av utstrakt innleie i byggebransjen i
Oslo og områdene rundt. Vi trenger en umiddelbar stans i innleie
av arbeidskraft til byggeplasser i Oslo og fylkene rundt.
Et godt alternativ
til bemanningsbransjen er leie av arbeidskraft mellom produksjonsbedrifter.
Staten kan med enkle midler legge til rette for mer bruk av dette.
Da kan permitterte og overtallige bidra både innenfor samme sektor
og på tvers av sektorer.
Det har vist seg
svært vanskelig for norsk fagbevegelse å organisere ansatte i bemanningsbransjen.
Organisasjonsgraden og tariffdekningen har stupt i takt med økt
innleie, noe som er dokumentert blant annet i rapporten nevnt over.
Serverings- og utelivsbransjen
har også svært lav organisasjonsgrad. Forslagsstiller viser til
at Rødt i flere kommuner har foreslått og fått gjennomslag for at
kommunen skal ta skjenkebevillingen fra virksomheter som ikke betaler
allmenngjort lønn.
Mange kommuner har
blitt kontaktet av advokater som truer med at dette er i strid med
EØS-avtalen. Derfor må Stortinget skjerpe regelverket for å hjelpe
kommuner som vil stanse de useriøse i utelivsbransjen.
Hvis det blir laget
et regelverk som skaper mer seriøse forhold i serveringsbransjen,
vil det bli tryggere for de ansatte å organisere seg. En høy organisasjonsgrad
og en sterk fagbevegelse i serveringsbransjen vil også være positivt
for arbeidet mot seksuell trakassering, som er et stort problem
i denne bransjen.
Arbeidsinnvandrere
i Norge er i liten grad fagorganisert. Mange av dem har ikke kunnskap
om det norske lov- og avtaleverket og kjenner derfor ikke til sine
rettigheter, og andre frykter, dessverre med rette, for konsekvensene
hvis de fagorganiserer seg. Det må organiseres et samarbeid mellom
staten og arbeidsgiverorganisasjonene slik at man sørger for at
alle arbeidsinnvandrere får språkopplæring og en innføring i lov-
og avtaleverk som gjør dem bedre i stand til å ivareta sine egne
rettigheter. Det vil gjøre det lettere for norsk fagbevegelse å
få innpass blant arbeidsinnvandrere.
For kort tid siden
startet rettssaken mot bemanningsselskapet Offshore Support Nord
AS. Selskapet sparket den rumenske klubblederen Adrian Dumitrescu etter
at han organiserte alle arbeidskameratene sine og de krevde tariffavtale.
Saken er et grelt
eksempel på hvordan bemanningsselskaper bedriver fagforeningsknusing,
og på hvordan et løsarbeidsregime har bredt om seg i norsk arbeidsliv. Fellesforbundet
har krevd eieren personlig ansvarlig for en eventuell erstatning,
fordi forbundet frykter at selskapet slår seg konkurs dersom bemanningsbyrået
taper saken.
Ifølge Klassekampen
har eieren, Jørgen Reed, opprettet et nytt selskap, Offshore Support
Vest AS. Selskapet ble registrert i Foretaksregisteret etter at
Dumitrescu stevnet selskapet Offshore Support Nord AS. Reed har vært
involvert i bemanningsbyråene Crewhandling AS og Crewhandling Sogn
AS, som ble slått konkurs i henholdsvis 2013 og 2018. Det spekuleres
nå i om han vil slå sitt nåværende bemanningsbyrå konkurs dersom
han taper saken, for så å ta opp virksomheten i det nye selskapet,
skriver FriFagbevegelse.
Uansett utfall av
saken viser den at det er behov for å skjerpe konkursloven, forby
bemanningsselskaper og igjen sikre faste ansettelser med norske
lønns- og arbeidsvilkår for alle som jobber og bor i Norge.
Uten en sterk fagbevegelse
mistes mye av det man har vært stolt av i Norge: mindre økonomiske
forskjeller og stor tillit mellom folk. Mange har valgt å melde
seg inn i en fagforening i kriseåret 2020. Det er lovende. Men tariffavtaledekningen
faller fortsatt, noe som er svært urovekkende. Stortinget må gjøre
det enklere for fagbevegelsen å verve medlemmer og opprette tariffavtaler.
Bare slik kan man gi vanlige folk mer makt og redusere de økende
økonomiske forskjellene.