Bakgrunn
Moped er et populært fremkomstmiddel
som brukes av alle aldersgrupper i Norge. Mange foretrekker mopeder
i byområdene fordi de er lette, fleksible og tar lite plass når
man parkerer. Moped er imidlertid aller viktigst som transportmiddel
for ungdom i distriktene. Dette er det første motorkjøretøyet mange
har erfaring med, da man kan ta mopedførerbevis fra fylte 16 år.
Per i dag er øverste tillatte hastighet for moped 45 km/t, som er
en standardregel i det europeiske førerkortregelverket. Denne fartsbestemmelsen
fremstår som vilkårlig og kan være en følge av at moped i mange
europeiske land er et byfenomen. I Norge er situasjonen annerledes
ved at mopedens betydning er enda større utenfor byene. Dagens fartsbestemmelse
blir av mange opplevd som kunstig lav og noe som forårsaker mye
irritasjon i trafikken. Den kan også lede til unødvendige faresituasjoner
når andre trafikanter blir utålmodige av å ligge bak mopeder og
foretar forbikjøringer. En så lav hastighet oppleves nok også som
et faremoment av dem som kjører moped, når hastigheten blir så lav sammenliknet
med annen trafikk på landevei.
Mopeder er konstruert
for høyere hastighet enn 45 km/t, og forslagsstillerne mener at
øverste tillatte hastighet bør endres til 60 km/t. Med en slik hastighet
vil mopeder lettere være i stand til å følge trafikkflyten på ordinære
veier og bli et mer effektivt transportmiddel særlig for ungdom
i distriktene. Forslagsstillerne mener videre at en slik endring
av tillatt hastighet vil bidra til å redusere antallet farlige situasjoner
når mopeden bedre følger trafikkbildet på veiene.