-
Stortinget ber regjeringen
utvide det totale timetallet slik at elevene får en time mer i kunst
og håndverk per uke i 1. til 4. trinn, for å gi elevene mulighet til
å utvikle praktiske ferdigheter og bruke ulike redskaper.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre aktive læringsmetoder som en obligatorisk del av den fem-årige grunnskolelærerutdanningen.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre nasjonal forskrift for å sikre at alle grunnskoler har sløydsal,
musikkrom, naturfagrom, skolekjøkken, gymsal og egnede rom for kunst
og håndverk samt tilstrekkelige arealer til å drive praktisk og
variert undervisning.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre en rentekompensasjonsordning som skal stimulere kommunene
og fylkeskommunene til å rehabilitere og investere i sløydsaler,
gymsaler, rom for kunst og håndverk, skolekjøkken, musikkrom og
svømmehaller.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre aktive læringsmetoder som et videreutdanningstilbud.
-
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med utdanningssektoren vurdere formaliserte samarbeid
mellom ungdomsskoler og studenter som skal bli yrkesfaglærere.
-
Stortinget
ber regjeringen sikre nok penger til delingstimer i de praktiske
og estetiske fagene slik at læreren har forutsetninger for å kunne
følge opp hver enkelt elev.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige forslag for å sørge for nok penger til kartlegging
av kompetanse, rom, utstyr og organisering av de praktiske og estetiske
fagene i grunnskolen.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre bedre tilrettelegging for kombinerte lærerstillinger mellom
grunnskole, kulturskole og videregående skole.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til et pilotprosjekt med formalisert samarbeid mellom
ansatte i grunnskolen og videregående skole for å styrke den yrkesfaglige
tilnærmingen i fagene i grunnskolen. Prosjektet skal se på om dette
kan bidra til å gjøre undervisningen mer praktisk og variert. Stortinget ber
regjeringen innføre ordninger for belønning av kommuner og fylkeskommuner
som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering av pilotprosjektet.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om at GLU-utdanningen inkluderer undervisning i praktiske og
estetiske fag. Lærerne må gis kompetanse til å ta i bruk praktiske
og estetiske læringsprosesser.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om at lærere som skal undervise i valgfaget arbeidslivsfag,
må ha kompetanse og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og
yrkesdidaktiske erfaringer.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme en plan for hvordan faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende
og meningsfullt for flere elever.