Siden 1977 har Norge
hatt den ordningen ved behandling av stillingsvernsakene, dvs. saker
om oppsigelser og avskjeder i arbeidsforhold mm., at partene i saken
har kunnet oppnevne arbeidslivskyndige meddommere selv, fra en på
forhånd bestemt liste. Det at partene har kunnet bestemme selv hvem
som skal være meddommere i den enkelte sak, skiller seg fra utvelgelsen
av dommere i domstolene for øvrig, hvor tilfeldighetsprinsippet
gjelder: Partene bestemmer som hovedregel ikke hvem dommeren i saken
er, og vedkommende velges tilfeldig ut. På den måten oppnås en mer
uavhengig domstol.
Bakgrunnen for den
norske ordningen med at partene kan velge meddommere selv, går tilbake
til ordningen ved arbeidsmiljølovens vedtakelse i 1977. Den sentrale
Arbeidsretten var ankedomstol for stillingsvernsakene fra 1977 til
1981. Fra 1981 tok lagmannsrettene igjen over som ankedomstol, med
mulighet for anke til Høyesterett. Men i den sentrale Arbeidsretten
hadde partene i arbeidslivet anledning til å peke ut 4 av 7 dommere,
som deretter dømte i tariffavtalesakene, dvs. eksistensen og tolkningen
av partenes tariffavtaler. Dette er også ordningen i dag. Når tariffavtalene
skal tolkes, er det også rimelig at partene i avtalen har direkte
påvirkning på dommen gjennom å ha egne dommere i domstolen. På denne
bakgrunnen tillot man også at partene hadde direkte innflytelse
på hvem som skulle være meddommere i by- og herredsrettene, når
ankesaken etterpå skulle til den sentrale Arbeidsretten.
Problemet med dette
systemet er todelt: For det første skal ting- og lagmannsrettene
dømme etter norsk lov, ikke om forståelsen av tariffavtalene, slik
den sentrale Arbeidsretten gjør. Det er derfor ikke gitt at partene bør
ha en direkte innflytelse på hvem som skal sitte som arbeidslivskyndig
meddommer i den enkelte sak. Det må stilles større krav til rettens
uavhengighet. For det andre har en undersøkelse utført av Kvale
Advokatfirma i 2019 vist at LO peker ut meddommere fra egne forbund,
og at dette påvirker deres stemmegivning til fordel for LO. De er
ofte også klienter av LOs juridiske avdeling, noe som medfører en
kobling mellom LO-advokaten og meddommeren. Dette vil ikke alltid
fremstå som rettferdig overfor bedriftene, kanskje særlig ikke overfor småbedriftene,
som ikke uten videre tåler økonomisk å tape en sak i tingretten.
Et tap kan ikke sjelden koste bedriften én mill. kroner, og dens
eksistens kan herigjennom trues. Da bør et minstekrav være at domstolen
er helt uavhengig, noe som også er i overensstemmelse med Den europeiske
menneskerettskonvensjon artikkel 6, som stiller krav om en rettferdig
rettergang. Tilsvarende krav kan utledes av Europarådets sosialpakt
artikkel 24, som også Norge har sluttet seg til.
Selv om dagens ordning
er en fordel for LO, kan den være en ulempe for arbeidstakere generelt,
ikke minst uorganiserte arbeidstakere. De har ikke egne meddommere
å velge ut dersom de kommer i domstolen, og risikerer å møte en
organisert arbeidsgiver som har valgt ut sin «favorittdommer» til
rettssaken. Dermed kan arbeidstakeren bli stående i saken med en
uforutsett ulempe. Dagens ordning kan således også være et rettssikkerhetsproblem
for norske arbeidstakere.
SMB Norge har den
24. mars 2021 klagd Norge inn for Europarådets sosialrettskomité
med anførsel om brudd på Den europeiske sosialpaktens artikkel 24
og kravet om en uavhengig domstol. SMB Norge ser at deres medlemmer,
som ikke har rett til å oppnevne egne meddommere, men bare kan bruke
de generelle listene kommer i en uforholdsmessig svak posisjon i
domstolene, særlig om den saksøkende arbeidstaker er medlem av et
LO-forbund. Da kan bedriftens eksistens komme i fare pga. manglende
uavhengighet i domstolene. Norge bør komme en behandling i Europarådets
sosialrettskomité i forkjøpet og skape bedre uavhengighet i domstolen
i dag i stillingsvernsakene.
Det er på denne bakgrunn
på tide å endre arbeidsmiljøloven slik at domstolene fortsatt kan
ha glede av arbeidslivskyndighet hos meddommerne, men at det skal
være domstolen selv, og ikke partene i saken, som skal trekke ut
de arbeidslivskyndige meddommere til den enkelte sak: en fra arbeidsgiversiden
og en fra arbeidstakersiden. Forslagsstillernes forslag legger opp
til dette og medfører bare en mindre endring av arbeidsmiljøloven
§ 17-7 andre og tredje ledd. Praktisk er forslaget også lett å gjennomføre:
Domstolene er allerede satt opp med systemet for utvelgelse av meddommere etter
tilfeldighetsprinsippet, og endringen vil heller ikke medføre økonomiske
tilleggskostnader for domstolene.