Representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel dersom man har førerkort for bil

Dette dokument

  • Representantforslag 121 S (2020–2021)
  • Fra: Morten Stordalen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Frem til 1979 var det slik at innehaver av førerkort for bil samtidig hadde rett til å kjøre lett motorsykkel. Det europeiske førerkortregelverket åpner for at nasjonalstatene selv kan bestemme om innehaver av førerkort klasse B samtidig har rett til å kjøre lett motorsykkel i førerkortklasse A1 på eget territorium. Forslagsstillerne mener at Norge bør bruke det nasjonale handlingsrommet til å gjeninnføre muligheten for at man med bilførerkort samtidig kan kjøre lett motorsykkel.

Vurdering

Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende, og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening i å bruke kjøretøy i trafikk. Forslagsstillerne mener det vil være fornuftig å la innehavere av førerkort for klasse B også ha førerrett for klasse A1. Dette vil være en rett for alle med B-førerkort, men i praksis vil dette være en mulighet for dem som har en spesiell interesse.

Det er ingen grunn til å tro at dette vil ha negativ innvirkning på ulykkestallene. Det er lave ulykkestall for lett motorsykkel som kjøretøykategori, og den har ikke de samme utfordringene ved seg som tung motorsykkel.

Det er imidlertid slik at motorsykler har noen særegenheter ved seg som det er viktig å være klar over og mestre. Forslagsstillerne vil derfor at det settes som krav for å få førerrett for klasse A1 for innehaver av B-førerkort at man gjennomfører et kurs i regi av en trafikkskole med både teori og praktisk trening.

Forslagsstillerne mener at kravet bør stilles som et forbyggende grep når så mange flere får tilgang til å bruke lett motorsykkel. Det kan imidlertid ikke dokumenteres at en slik regulering og byrde for den enkelte vil ha gode sikkerhetseffekter. Derfor bør nytteverdien av et slikt ekstra opplæringskrav vurderes etter en periode og sees i sammenheng med hvorvidt det faktisk blir en stor økning i bruken av lett motorsykkel.

Konklusjon

Det bør innføres rett for den som har førerkort klasse B, til også å kjøre lett motorsykkel, slik det var tidligere frem til 1979. Forslagsstillerne mener det som et forbyggende grep skal stilles krav om at det gjennomføres et kurs ved en trafikkskole med både teori og praktisk kjøretrening. Det gjennomføres en vurdering etter en periode av nytteverdien av pålegget om særskilt kurs. Denne vurderingen må se på om byrden som pålegges den enkelte, oppveies av positive effekter basert på reelle trafikktall og om det har vært en stor økning i bruken av lett motorsykkel.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen sørge for at innehavere av førerkort klasse B også får førerrett for klasse A1. En forutsetning skal være gjennomføring av kurs med teori og praktisk trening ved en trafikkskole.

24. februar 2021

Morten Stordalen

Bård Hoksrud

Tor André Johnsen