Representantforslag om å hindre skattekonkurranse mellom kommuner
Dette dokument
- Representantforslag 108 L (2020–2021)
- Fra: Kari Elisabeth Kaski, Torgeir Knag Fylkesnes, Mona Fagerås, Lars Haltbrekken, Nicholas Wilkinson og Karin Andersen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Formuesskatten er et viktig verktøy for å sørge for at alle personer i landet betaler sin rettmessige skatt til fellesskapet uansett hvor i landet de er bosatt, og ikke minst er den et viktig fordelingspolitisk redskap. Forslagsstillerne viser til at formuesskatten i dag består av en statlig og en kommunal andel, og at Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene fastsetter skattevedtak om satsen for den statlige andelen samt en maksimumssats for den kommunale andelen. Maksimumssatsen gjelder når ikke lavere sats er vedtatt av kommunen.
Forslagsstillerne vil vise til at ordet «maksimumssats» i skatteloven i praksis ikke har hatt noen reell betydning før i 2020, da kommunestyret i Bø i Vesterålen som første kommune vedtok en lavere sats enn maksimumssatsen for inntektsåret 2021. Dette var en så uvanlig hendelse at det ikke var klar presedens for håndtering av saken fra regjeringens side. Det førte etter forslagsstillernes syn til at saken ble håndtert svært dårlig, da regjeringen besluttet at Bø kommune skulle kompenseres delvis for skattereduksjonen gjennom inntektssystemet. En slik praksis gir svært uheldige insentiver for andre kommuner til også å redusere formuesskatten og slik gi grobunn for en skattekonkurranse mellom kommuner for å tiltrekke seg formuende innbyggere.
Forslagsstillerne peker på at selv om enkelte kommuner på kort sikt kan tjene på en slik konkurranse ved å trekke til seg flere skattebetalere, vil dette på lengre sikt gi opphav til et «kappløp mot bunnen» der alle kommuner må vurdere å senke formuesskatten for å beholde sine skattytere. Som resultat av denne konkurransen vil skatteinntektene som helhet gå ned, og kommuner rundt om i landet vil ha dårligere råd til velferdstjenester. For å kompensere for redusert formuesskatt vil fellesskapet måtte øke andre skatter og avgifter, og slik vil man få et mer regressivt skattesystem der de rikeste i samfunnet betaler mindre enn de gjør i dag, mens andre betaler mer.
Forslagsstillerne foreslår derfor at loven endres for å sikre at kommunenes skattevedtak er i tråd med det som har vært intensjonen og praksis i alle år, slik at alle kommuner har den samme satsen for den kommunale andelen av formuesskatten, som skal fastsettes hvert år i Stortingets skattevedtak.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
om endring i skatteloven (fjerning av kommunenes anledning til å sette skattesatsen for formue lavere enn maksimumssatsen)
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endring:
-
(1) Stortinget fastsetter hvert år
-
a) maksimumssatser for skatt til kommunene og fylkeskommunene av inntekt
-
b) sats for skatt til kommunene av formue.
-
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kari Elisabeth Kaski |
Torgeir Knag Fylkesnes |
Mona Fagerås |
Lars Haltbrekken |
Nicholas Wilkinson |
Karin Andersen |