Representantforslag om å flytte myndighet til kommunene slik at bestemmelsene om søndagsåpne butikker reguleres av kommunene uten overstyring fra fylkesmannen

Dette dokument

  • Representantforslag 6 L (2020–2021)
  • Fra: Helge André Njåstad, Åshild Bruun-Gundersen, Silje Hjemdal og Himanshu Gulati
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Hovedregelen om ikke å tillate søndagsåpne butikker har noen unntak, som butikker under 150 m2 eller der staten gjennom fylkesmannen etter lov om helligdager og helligdagsfred kan gi dispensasjon.

Fremskrittspartiet vektlegger lokalt selvstyre og mener flere oppgaver bør flyttes fra staten til kommunene.

Fremskrittspartiet mener loven om søndagsåpne butikker er et eksempel på en oppgave som lokalpolitikerne er bedre egnet til å forvalte enn statlige byråkrater. Ved å flytte ansvaret ivaretar man lokalt næringsliv og står også direkte til ansvar overfor innbyggerne i valg.

Dagens ordning har flere svakheter når fylkesmennene bestemmer. På Sørlandet har Fylkesmannen i Agder avslått Arendal bystyres ønske om å holde åpent på søndager gjennom sommeren, men godkjent søknadene fra samtlige andre kystkommuner øst i fylket. Dette er en åpenbar og uheldig forskjellsbehandling. Det finnes heller ikke belegg for å hevde at Arendal ikke er et typisk turiststed, som dagens lov forutsetter for å få lov til å holde åpent på søndager.

Forslagsstillerne foreslår å endre § 5 i helligdagsfredloven ved å erstatte ordet fylkesmann med kommunestyre.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
Vedtak til lov

om endring i lov om helligdager og helligdagsfred (overføring av retten til å gi dispensasjon fra fylkesmann til kommunestyre)

I

I lov 24. februar 1995 nr. 12 om helligdager og helligdagsfred skal § 5 lyde:

§ 5 Salg fra fasteutsalgssteder

På helligdager skal faste utsalgssteder som selger varer til forbrukere, holde stengt. På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16.

Dette gjelder ikke for

  • 1. utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvm

  • 2. bensinstasjoner med en samlet salgsflate som ikke overstiger 150 kvm

  • 3. utsalgssteder på campingplasser i campingsesongen

  • 4. utsalgssteder på områder som etter vedtak av kommunestyret regnes som typiske turiststeder, se sjette ledd

  • 5. salg fra serveringssted

  • 6. salg ved auksjon

  • 7. salg av utstilte gjenstander fra kunstgallerier og lignende

  • 8. salg fra tidsbegrensede utstillinger og varemesser som finner sted i lokaler som normalt ikke blir brukt til salgsvirksomhet

  • 9. utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler

  • 10. utsalgssteder som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer

  • 11. utsalgssteder i bygninger for inn- og utsjekking av passasjerer på lufthavner som har tillatelse til avgiftsfritt salg

  • 12. salg av varer i tilknytning til produksjonssteder mv. som er tilrettelagt for turisme.

    Faste utsalgssteder kan holde åpent de tre siste søndagene før julaften mellom kl. 14 og kl. 20.

Med salgsflate, se annet ledd nr. 1 og 2, menes gulvflaten i den delen av et utsalgssteds lokale hvor varer beregnet for salg til publikum er synlig utstilt. Lagerrom og oppholdsrom for personale medregnes ikke.

Utsalgssteder som nevnt i annet ledd nr. 1 og 2, og som ikke åpenbart oppfyller kravet om salgsflate, skal ved takst eller på annen tilfredsstillende måte kunne dokumentere salgsflatens størrelse. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig ved utsalgsstedet. Mangelfull dokumentasjon medfører at et utsalgssted ikke anses unntatt fra bestemmelsen i første ledd første punktum.

Kommunestyret kan bestemme at et område skal regnes som typisk turiststed, se annet ledd nr. 4, for hele året eller deler av året. Som typisk turiststed kan bare regnes område der salget i de aktuelle periodene hovedsakelig skjer til turister.

Kommunestyret kan etter søknad gi dispensasjon fra paragrafen her når det foreligger særlige grunner. Avgjørelsen kan påklages til departementet.

Departementet kan gi nærmere forskrifter til utfylling av paragrafen her.

II

Loven trer i kraft straks.

5. oktober 2020

Helge André Njåstad

Åshild Bruun-Gundersen

Silje Hjemdal

Himanshu Gulati