Bakgrunn
Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD),
har i vedtak 10. februar 2017 behandlet reguleringsplan for regjeringskvartalet,
og blant annet konkludert med at Y-blokka må rives. De fire mest skadde
bygningene etter 22. juli-terroren, H-blokka, Y-blokka, R4 og S-blokka,
var ikke operative i etterkant. Y-blokka hadde et varierende skadeomfang
innvendig. En del av bygningen var lite skadet, men andre deler
hadde større skader. Til tross for bombens ødeleggelser hadde ikke
Y-blokka bygningskonstruksjonsskader som gjorde at bygget måtte
rives av den grunn. Regjeringen konkluderer med at det er andre
sikkerhetsmessige begrunnelser som er hovedårsaken til vedtaket
om riving av Y-blokka.
Rammetillatelse til
riving ble gitt av kommunen den 5. juli 2019. Fylkesmannen stadfestet
rammetillatelsen i vedtak av 11. november 2019, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
besluttet å ikke omgjøre Fylkesmannens vedtak i klagesaken i brev
av 19. desember 2019. Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune (PBE)
godkjente søknad om igangsettelse i vedtak av 13. desember 2019.
Både reguleringsplanen
og rammetillatelsen har vært gjenstand for klageprosesser i forvaltningssystemet
og i domstolen. Norske arkitekters landsforbund og Fortidsminneforeningen
har stevnet Kommunal- og moderniseringsdepartementet for retten.
De mener at reguleringsplanen for det nye regjeringskvartalet og rammetillatelsen
for rivingen ikke er gyldig. Saken skal opp i Oslo tingrett i august,
og de to organisasjonene ba tingretten om et midlertidig forbud
mot rivingen av Y-blokka inntil saken er behandlet. Oslo tingrett
avviste kravet 7. april 2020. Selv om saksøkerne ikke fikk medhold
i krav om midlertidig forføyning, skal saken om gyldighet av rivingsvedtak
likevel behandles i Oslo tingrett i slutten av august.
Bystyret i Oslo har
også senere snudd i saken med et flertallsvedtak for bevaring av
Y-blokka 22. april 2020.
Det bestrides ikke
at KMD har formell tillatelse til å iverksette videre planer om
riving av Y-blokka. Samtidig mener Sosialistisk Venstreparti at
gjennomføringen av rivingen i forkant av domstolsforhandlingen i
august skaper betydelige utfordringer. Man risikerer at Oslo tingrett
behandler en sak om gyldighet av et rivingsvedtak på et tidspunkt
etter at riving allerede er iverksatt.