Konsekvenser
av dagens regelverk, og muligheter ved innføring av fleksibilitet
Sesongbaserte produksjonsprofiler
er i sjømatnæringen mer kjent fra fiskeribaserte verdikjeder. Her
etterstreber myndigheter og forvaltning å legge til rette for tiltak
for å flate ut kurven. Den norske havbruksnæringen har grunnleggende
og gode forutsetninger for å oppnå en flat produksjonskurve, men
har på grunn av dagens forvaltning av produksjonen ikke mulighet
til det. Store sesongmessige variasjoner i produksjonen er uønsket
av en rekke grunner. Det gir overkapasitet i deler av året med følgende
lite effektiv kapasitetstilpasning, både i industrien på land og
i sjø, og dermed høyere kostnader og lavere produktivitet. Varierende
råstofftilgang gjør det svært utfordrende for oppdrettere å bygge
langsiktige kundeforhold, og skaper en mindre effektiv verdikjede.
Forbruker og omsetningsledd forventer jevn tilgang på produkter
gjennom året. Manglende evne til selv å tilby det resulterer i svekket
markedsorientering hos oppdretterne. Svak markeds- og merkevarebygging
gjør det mindre attraktivt å foredle egne sluttprodukter. I dag
utgjør hel ubearbeidet fisk en høy andel av eksporten, og særlig
i høysesong. Sesongmessige variasjoner gjør også at behovet for
arbeidskraft svinger gjennom året. Slik uforutsigbarhet gjør arbeidsplassene i
næringen mindre attraktive, og det utløser et stort behov for midlertidig
arbeidskraft for å håndtere sesongtoppene. En innføring av rullerende
fleksibel MTB vil gi aktørene i næringen mulighet til å tilpasse
sin produksjon til flere hensyn og andre strategier enn utelukkende
å hele tiden ligge nærmest mulig sin MTB-grense. Dagens rigide forvaltning
av produksjonen i oppdrettsnæringen har en rekke uheldige effekter.
Oppdretteren har i dag sterke økonomiske insentiver for å ligge
så nært opp til MTB-grensen som mulig gjennom hele året. Dersom
en oppdretter i dag velger å redusere biomassen, vil det medføre
et tap i form av redusert produksjon (slaktet kvantum) som oppdretteren
selv ikke vil kunne ta igjen senere. Unntaket er ved innføring av spesialordninger
fra myndighetshold, slik som i etterkant av algeoppblomstringen
i Nordland og Troms våren 2019. Da fikk berørte oppdrettere en begrenset
mulighet til å utnytte en fleksibel MTB som kompensasjon for bortfall
av produksjon som følge av algeoppblomstringen. Slike spesielle
og midlertidige ordninger har blitt aktualisert også ved andre uforutsette
hendelser, men representerer sannsynligvis lite effektiv og ressurskrevende
forvaltning med potensial for forskjellsbehandling og uforutsigbarhet
for næringslivet. Innføringen av en permanent ordning vil redusere
behovet for spesialordninger ved uforutsette hendelser, og vil sannsynligvis
kunne avhjelpe også selve håndteringen av slike hendelser ved at
oppdretterne raskere vil kunne slakte ut berørt fisk uten store
konsekvenser for verdiskapingen på sikt. Bruken av spesielle ordninger
med mål om å maksimere verdiskapingen til tross for uforutsette hendelser
dokumenterer behovet for innføring av en mer hardfør ordning som
er mer forutsigbar for både myndigheter, forvaltning og næringsliv.
Et annet eksempel på hvordan dagens rigide forvaltning av produksjonen
slår ut, er en oppdretter som i dag ønsker å tilby kundene en jevn
tilgang på sine produkter gjennom året, noe som også ville gitt
mer stabil sysselsetting. I dag må oppdretteren imidlertid redusere
sin totale produksjon (året under ett) for å kunne prioritere jevn produkttilgang.
Det er neppe en hensiktsmessig forvaltning av en næring hvor Norge
har konkurransefortrinn, og hvor det er politisk enighet om at potensialet
for økt verdiskaping stadig er stort.
Det er vesentlig
å påpeke at store oppdrettere med stor geografisk og/eller internasjonal
tilstedeværelse i langt større grad vil kunne planlegge sin produksjon
for jevn tilførsel til markedet. Sesongsvingninger i norsk havbruksproduksjon,
og særlig i nordnorsk havbruksproduksjon, legger dermed til rette
for internasjonale aktører som kan oppnå bedre pris i de deler av
året der norsk produksjon er lav. Tidligere utredninger av dette temaet
har dessuten pekt på at det ved innføring av fleksibilitet er de
små oppdretterne som vil oppnå en størst reell endring i muligheten
til å gjøre individuelle tilpasninger av produksjonen. Altså kan
en fortsatt rigid forvaltning av næringens produksjon (fast MTB-grense)
gi store oppdrettere en kunstig stordriftsfordel/konkurransefortrinn.
Tidligere utredninger har pekt på at en fleksibel MTB vil gi en
marginal økning i mulig produksjon (under 5 prosent). Innføringen
av rullerende fleksibel beregning av MTB vil gi oppdrettsnæringen
en rekke muligheter for spesialisering og markedsorientering, uten
at det går på bekostning av miljø, dyrevelferd eller produsert kvantum
over tid.