Undersøkelse
av om dagens praksis strider mot gjeldende rett og mulig gjenopptakelse
Forslagsstiller viser
til bekymringsmeldinger fra veteranmiljøet om at den økende andelen
avslag på søknader om erstatning skjer på tross av at erstatningssøknadene
understøttes av spesialisterklæringer som påviser årsakssammenheng
mellom hendelser eller belastning over tid under tjeneste i utenlandsoperasjoner
og den psykiske lidelsen som har slått ut i etterkant.
Regjeringen bestrider
at det har skjedd en innstramming av praktisering av regelverket,
og hevder at den økende andelen som får avslag, skyldes at flere
saker nå bygger på et svakere bevismessig grunnlag. Forslagsstiller
viser til at SIOPS (NRK Ytring 19. september 2019), advokatene Bjørn
Ove Blomholm Engelstad og Anne Lotte Gulbrandsen og veteran og helserådgiver
Geir Ove Stamnes (VG 4. november 2019) samt mindretallet i arbeidsgruppen
avviser at det finnes belegg for regjeringens påstand om svakere
bevisgrunnlag. Mindretallet i arbeidsgruppen fastslår videre at
et samlet skadelidtmiljø mener at praksis har blitt strengere, og
at «det er beklagelig at arbeidsgruppa ikke har foretatt tilstrekkelig
med undersøkelser om dette». Forslagsstiller deler dette synet.
Forslagsstiller viser
til at ovennevnte organisasjon og eksperter også påpeker en endring
i praktisering av beviskrav. Denne endringen består i at erklæringer
fra leger, psykiatere og psykologer som dokumenterer veteranens
krigstraumer, i økende grad blir satt til side av SPK og klagenemnda.
Den samme bekymringen om innstramminger har blitt adressert av leder
i Advokatforeningen Oslo og omegn, Else-Marie Merckoll, i fagbladet
Juristen 20. mai 2019.
Arbeidsgruppen har
gjennomgått praktisering av krav til bevis for årsakssammenheng
mellom tjeneste i militæroperasjon i utlandet og uførhet hos veteranen, som
SPK og klagenemnda legger til grunn for behandling av skadde veteraners
søknad om erstatning. De gjeldende beviskravene er fastsatt i forskrift
om særskilt kompensasjonsordning for psykiske belastningsskader som
følge av deltakelse i internasjonale operasjoner. I rapporten fra
arbeidsgruppen stilles det spørsmål ved om SPK og klagenemndas praktisering
er i tråd med gjeldende rettsregler og legalitetsprinsippet. Spesielt gjelder
det avslag der SPK og klagenemnda avslår søknad der årsakssammenheng
anses tilstrekkelig bevist, men der det anses at veteranen ville
blitt arbeidsufør uansett på grunn av andre forhold enn tjenesten.
Andre forhold kan være alvorlige livshendelser som samlivsbrudd,
dødsfall i nær familie eller liknende.
Ifølge arbeidsgruppen
bygger denne praksisen på en avgjørelse fra Høyesterett, Rt. 1999
s. 1473 om en trafikkulykke. I denne saken ble en person 100 prosent
arbeidsufør, men fikk bare 50 prosent erstatning, fordi sykdommer
personen hadde fra før, ifølge Høyesterett uansett ville gjort vedkommende
arbeidsufør. Arbeidsgruppen påpeker imidlertid at rekkefølgen i
de fleste veteraners tilfeller er motsatt. Vedkommende blir skadet
i krig eller militæroperasjoner i utlandet, mens hendelsen som SPK
og klagenemnda vektlegger, inntreffer senere i veteranens liv.
Arbeisgruppen fastslår:
«Det kan anses som
problematisk at en regel (basert på en Høyesterettsdom) som avskjærer
erstatning, tolkes utvidende til ugunst for veteranene. Dette fordi kompensasjonsforskriften
etablerer rettigheter for veteranene. Hvis man avgrenser slike rettigheter,
bør man etter god forvaltningsskikk og respekt for legalitetsprinsippet,
ha hjemmel i lov.»
Arbeidsgruppen skriver
videre at «dagens praksis på dette området legger seg i ytterkant
av eksisterende hjemmel».
Arbeidsgruppen fastslår
også at mange veteraner får avslag på erstatning på grunn av denne
praktiseringen av reglene. Forslagsstiller mener det er svært urovekkende
at mange av Norges skadde veteraner får avslag på erstatningssøknad
på grunn av en praktisering av regelverket som kan stride mot gjeldende
rett og legalitetsprinsippet. Forslagsstiller mener denne situasjonen
gir grunnlag for en gjennomgang av de konkrete sakene som er behandlet
av SPK og klagenemnda, for å avdekke om gjeldende praksis, generelt
eller i enkeltsaker, strider mot gjeldende rett, og eventuelt gjenopptakelse av
saker der veteraner er nektet erstatning på urettmessig grunnlag.
Forslagsstiller mener
også at i de sakene der SPK eller klagenemnda vil tilsidesette en
spesialisterklæring som påviser årsakssammenheng mellom tjenesten
i internasjonale operasjoner og varig psykisk belastningsskade,
må den aktuelle spesialisten få muligheten til å dokumentere, avklare
eller utdype den opprinnelige erklæringen. Dersom SPK eller klagenemnda
mener erklæringen fortsatt ikke er tilfredsstillende, må det innhentes
en ny medisinsk vurdering. SPK eller klagenemnda kan i samråd med
veteranens advokat oppnevne sakkyndig til ny medisinsk vurdering.