Forslagsstillerne
viser til at Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2018 fikk gjennomført en områdegjennomgang av bygg- og eiendomspolitikken
i statlig sivil sektor. En anbefaling fra gjennomgangen var at ordningen
med at statlige virksomheter eier og drifter egen bygningsmasse,
burde avvikles. Forvaltningsansvaret bør ifølge konsulentrapporten
overføres til Statsbygg, med institusjonene som leietakere.
I universitets- og
høgskolesektoren (UH-sektoren) er det de fem universitetene Universitetet
i Bergen, Universitetet i Oslo, UiT Norges arktiske universitet,
NTNU og NMBU som eier sine egne bygg. I tillegg eier Norges idrettshøgskole
sine lokaler. Dette utgjør omtrent halvparten av bygningsmassen
i universitets- og høgskolesektoren. Den andre halvparten er leid
av henholdsvis Statsbygg (cirka 25 prosent) og andre eiendomsselskaper
(25 prosent).
Forslagsstillerne
er kjent med at de berørte institusjonene har bestilt eksterne vurderinger
fra Multiconsult og Oslo Economics, der konklusjonene er at det
ikke er tilstrekkelig grunnlag for å konkludere som anbefalt i områdegjennomgangen.
Oslo Economics mener områdegjennomgangen ikke oppfyller kravene
til utredninger av statlige tiltak, og at den derfor ikke er egnet
som beslutningsgrunnlag.
Forslagsstillerne
mener areal og infrastruktur er sentralt i arbeidet med strategisk
utvikling av utdanningstilbud og forskning ved institusjonene. Byggene
og eiendommene er derfor viktige for den faglige virksomheten ved
universitetene. Forslagsstillerne viser i den forbindelse til uttalelser
fra ledelsen ved de berørte universitetene, som påpeker at eiendomsfullmakten
er viktig for institusjonenes mulighet til å løse sitt samfunnsoppdrag.
Nærhet til og kompetanse på spesialarealer og undervisningslokaler
er viktig i forvaltningen av eiendommer i UH-sektoren.
Som selvforvaltende
institusjoner har de en helt annen fleksibilitet når det gjelder
å planlegge renovering av bygg enn de ville hatt som leietakere,
for eksempel i tråd med nye læringsmetoder og for å utvikle eiendommene
i takt med endringer i forskningsaktivitet og undervisning. Forslagsstillerne
mener en overføring av forvaltning og eierskap av bygg og eiendommer
i UH-sektoren fra institusjonene til Statsbygg vil virke begrensende
på kjernevirksomheten ved institusjonene og være i motstrid til
autonomien i UH-sektoren.