Omsorgsstønad
Omsorgslønnsordningen
ble innført i 1988 som en kommunal betaling til pårørende eller
frivillige omsorgsgivere med omsorg for personer som har særlig stort
omsorgsbehov på grunn av alder, funksjonshemming eller sykdom. Ingen
har i dag rett til omsorgslønn, men kommunen har plikt til å ha
en slik ordning. I 2017 var det om lag 10 000 mottakere av omsorgslønn.
Det var flest brukere i aldersgruppen 0–17 år. Gjennomsnittlig antall
timer per uke har vært 11 timer i hele perioden 2011–2017. Det er
påvist store svakheter ved ordningen, blant annet variasjoner i
kommunenes praktisering av ordningen, manglende forutsigbarhet,
mangelfull informasjon, ulikhet i betaling og manglende yrkestilknytning/rettigheter.
Det er stort behov for en mer tydelig og forutsigbar støtte til
pårørende som har omfattende omsorgsoppgaver, og til endring av
omsorgsstønadsordningen gjennom klarere kriterier og satser.
Særlig foreldre til
funksjonshemmede barn opplever situasjonen som tilfeldig og urettferdig.
I kartleggingen i 2010 var det et flertall av kommunene som etterlyste
klarere retningslinjer for utmåling og tildeling av omsorgslønn.
Ved behandlingen
av Prop. 49 L (2016–2017) ble omsorgslønn endret til omsorgsstønad,
jf. Innst. 239 L (2016–2017). Lovendringen skulle ikke ha administrative
eller økonomiske konsekvenser av betydning. Det ble samtidig innført
en ny pliktbestemmelse (§ 3-6) om kommunens ansvar for pårørende
med særlig tyngende omsorgsarbeid. Etter bestemmelsen skal kommunen tilby
nødvendig pårørendestøtte blant annet i form av avlastning, omsorgsstønad,
opplæring og veiledning. Forslagsstillerne mener at regjeringens
endringer av kommunens pliktbestemmelse om pårørendestøtte ikke
innebar en reell styrking av pårørendes rettigheter. Forslagsstillerne
mener det trengs et løft for å gjøre omsorgsstønadsordningen til
en reell økonomiske ytelse.
Forslagsstillerne
mener det er stort behov for en ny og moderne pårørendepolitikk
i Norge. I regjeringens politiske plattform, Granavolden-plattformen,
varsler regjeringen at det skal fremmes en pårørendestrategi. Forslagsstillerne
mener at det er helt nødvendig å forankre en slik pårørendestrategi
i Stortinget, både når det gjelder mål, politiske virkemiddel og
økonomiske konsekvenser.