Borgernes
forslag i folkevalgte forsamlinger i Norge og Danmark
I Norge er innbyggernes
rett til å fremme forslag for behandling i kommunestyret og fylkestinget
fastsatt i kommuneloven § 39 a om innbyggerforslag. Blant vilkårene
i loven er nedre grense for tilkjennegitt støtte i den aktuelle
befolkningen:
«Kommunestyret eller
fylkestinget plikter selv å ta stilling til forslaget dersom minst
2 prosent av innbyggerne står bak forslaget. Likevel er 300 underskrifter
i kommunen eller 500 i fylket alltid tilstrekkelig.»
I 2009 og 2010 gjennomførte
Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) og Rokkansenteret
en evaluering av innbyggerinitiativordningen, der ordningen for
innbyggerforslag er et sentralt element. Evalueringen tar opp flere
forhold som kan være relevante for innføring av en prøveordning
for borgerforslag på Stortinget. Blant annet viser evalueringen
at ordningen ikke har blitt en belastning for kommunestyrer og fylkesting. Tvert
imot er konklusjonen at innbyggerforslag er relativt lite kjent
og lite brukt, og at «ordningens verdi slik sett ikke ser ut til
å ligge i bruken, men at den finnes som en sikkerhetsventil, en
formalisert rettighet til å få tatt opp saker dersom andre kanaler
skulle svikte».
Hele 67 prosent av
lokalpolitikerne som er spurt i forbindelse med evalueringen, mente
at ordningen styrker lokaldemokratiet. Flertallet mener også at
«ordningen på en god måte kobler sammen innbyggernes engasjement
og de folkevalgte».
Videre konkluderer
evalueringen med at
«[d]et ser altså
ikke ut til at innbyggerinitiativet truer det representative systemet
eller folks forhold til politikerne, slik noen var redd for da ordningen
ble foreslått».
Erfaringen med innbyggerforslag
i kommuner og fylker tilsier altså at det å innføre en liknende
ordning på Stortinget ikke vil føre til en stor belastning eller
gå på bekostning av Stortingets eksisterende demokratiske funksjoner.
Evalueringen tyder tvert imot på at det blir viktig å gjøre ordningen
tilstrekkelig kjent og brukervennlig. Det vil være avgjørende for
at ordningen ikke bare skal fungere som «sikkerhetsventil», men
også bidra til mer folkelig deltakelse i demokratiet.
I Danmark ble ordningen
med borgerforslag innført på Folketinget i 2018. Den danske ordningen
er fortsatt ung. Erfaringen hittil er at borgerne har lyktes i å fremme
viktige forslag til behandling i Folketinget, uten at det har ført
til noen overbelastning av Folketinget eller tilsidesettelse av
de etablerte parlamentariske funksjonene. Den danske prøveordningen
går ut januar 2020, men allerede nå er det besluttet at ordningen
skal forlenges. 28. mars 2019 hadde nesten 310 000 personer skrevet
under på de ulike borgerforslagene som til da var presentert på
Folketingets nettsider.