Bakgrunn
I september 2017
satte regjeringen, da bestående av Høyre og Fremskrittspartiet,
ned et utvalg, Domstolkommisjonen, som skal utrede domstolenes organisering
og levere sin utredning innen 11. august 2020. Utvalgets mandat
legger opp til en bred gjennomgang av domstolene i første og andre
instans på et prinsipielt nivå.
Utvalget skal vurdere
hvilke oppgaver, både av dømmende og forvaltningsmessig art, som
bør utføres av de alminnelige domstolene og jordskifterettene. Videre
kan utvalget anbefale tilføring eller utflytting av oppgaver. Det
skal også vurderes hvordan domstolene kan utføre sine oppgaver på
måter som gir økt effektivitet, kvalitet og tilgjengelighet for
publikum, herunder gjøre vurderinger av digitalisering, en mer
fleksibel saksbehandling, en mer aktiv saksstyring, større frihet ved
valg av verneting og adgang til saksbehandling i ankeinstans. Utvalget
skal også utrede domstolens og dommernes uavhengighet.
Den dømmende makt
i første og andre instans består i dag av 63 tingretter, 34 jordskifteretter
og 6 lagmannsretter. Det fremgår av mandatet til utvalget at:
«Utvalget skal foreslå
overordnete kriterier for rettskretsinndeling og lokalisering på
første- og anneninstansnivå. Kriteriene må ta sikte på en bærekraftig
domstolstruktur, som også gir grunnlag for fleksibilitet ved at
senere strukturendringer kan baseres på de samme kriteriene.
På grunnlag av utvalgets
forslag til overordnete kriterier, anbefalinger om domstolenes oppgaver
og oppgaveløsning og analyse av samfunnsmessig lønnsomhet skal det
skisseres alternativer til en konkret domstolstruktur for de alminnelige
domstolene på første- og anneninstansnivå og for jordskifterettene.»
I juni 2018 bestemte
regjeringen at spørsmålet om domstolstruktur skulle løftes ut i
en egen utredning, som skal legges frem 1. oktober 2019. Dette inkluderer spørsmål
om hvor mange tingretter det skal være, felles ledelse av dem, grenser
mellom tingrettene og strukturen til lagmannsrettene med videre.
Samtidig som Domstolkommisjonen
er i ferd med å utrede domstolenes fremtid, har Domstoladministrasjonen
foretatt en rekke administrative avgjørelser om endringer i domstolenes
struktur. Blant annet ble Halden tingrett i 2018 underlagt Fredrikstad
tingrett med felles ledelse, til store lokale protester. Fosen tingrett
ble også i 2018 lagt under Sør-Trøndelag tingrett, til tross for at
de ansatte ved Fosen tingrett uttrykte seg negativt til en sammenslåing.
Det ble sist i mai
2019 besluttet av Domstolsadministrasjonen at Sunnhordland tingrett
skal underlegges Haugalandet tingrett med felles ledelse, til tross
for et sterkt lokalt ønske og initiativ om en sammenslåing med Hardanger
tingrett. Dette kommer som en konsekvens av at nåværende sorenskriver
skal gå av med pensjon, og at Domstoladministrasjonen ikke vil gjøre
ny ansettelse av sorenskriver ved Sunnhordland tingrett. Avgjørelsen
har vakt sterke reaksjoner i Sunnhordland og Hardanger. I et brev
til justis- og innvandringsministeren, signert representanter for
Hardanger tingrett, Sunnhordland tingrett, Hardangerrådet, Samarbeidsrådet
for Sunnhordland, advokatene i Hardangerregionen og advokatene på
Stord, bes justis- og innvandringsministeren om å gripe inn og hindre
effektuering av Domstoladministrasjonens vedtak. «Denne framgangsmåten
viser total mangel på respekt for den politiske prosessen som bør
liggje bak ei slik inngripande endring i regionane», heter det i
brevet.
Domstolenes ressurser
har vært svært knappe over lang tid. Sorenskriveren i Romsdal tingrett
uttalte til Nationen 14. mai 2019 at:
«Vi har et bestemt
inntrykk av at regjeringen og Domstoladministrasjonen har redusert
budsjettene for domstolene for å legge grunnlaget for en strukturendring.
Når domstolene har meget stramme budsjetter, er det større vilje
til sammenslåing av domstoler.»
Han hevdet videre
at det foregår en parallell strukturprosess og at:
«Kommisjonens arbeid
blir da egentlig en prosess som bygger på forutsetninger som allerede
er forårsaket av Domstoladministrasjonen.»
Forslagsstillerne
mener det er svært uheldig at det til stadighet gjennomføres strukturendringer
og legges føringer fra regjeringens og Domstoladministrasjonens side
som forskutterer Domstolkommisjonens arbeid.
Under et seminar
om fremtidig domstolstruktur på Stortinget i mai uttrykte direktøren
i Domstoladministrasjonen, Sven Marius Urke, undring over «hvorfor
politikerne ikke er mer interessert i de viktige temaene, som for
eksempel sikkerhet, digitalisering, ressurstilgangen og domstolenes
uavhengighet», og la til at «det er mange viktige spørsmål som ikke
får den oppmerksomhet de fortjener, fordi struktur engasjerer politikerne
på en helt annen måte». (rett24.no, 9. mai 2019)
Forslagsstillerne
deler Urkes syn på at disse temaene er av helt sentral betydning
når domstolenes fremtid skal vurderes. Forslagsstillerne mener det
gir liten mening å vurdere struktur før man på et prinsipielt nivå har
gjort en bred vurdering av domstolene, slik Domstolkommisjonens
mandat legger opp til. Videre mener forslagsstillerne at det er
av avgjørende betydning å vurdere hvilke oppgaver domstolene er
ment å løse, og hvordan de kan løses på best mulig måte, for å kunne vurdere
hva som er en hensiktsmessig struktur.
Det fremgår av mandatet
at utredningsinstruksen skal ligge til grunn for alle utvalgets
forslag. Den understreker blant annet at alle statlige beslutninger
skal være velbegrunnede og gjennomtenkte. Videre fremgår det av
mandatet at utredningene skal ligge til grunn for alle utvalgets
vurderinger.
Forslagsstillerne
påpeker videre at Domstolkommisjonens mandat understreker at forslag
til en konkret domstolstruktur skal gjøres på bakgrunn av blant
annet anbefaling om domstolenes oppgaver og oppgaveløsning. En utredning
om struktur før alle spørsmål er avklart, synes derfor å være uheldig
og i strid med mandatet fra regjeringen.
Det vises til at
Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2016, jf. Prop.
1 S (2015–2016), avviste en rekke forslag om sentralisering av domstolene,
hovedsakelig begrunnet i at forslagene var for dårlig utredet. Domstoladministrasjonen
hadde i forkant sendt ut en orientering om arbeidet med strukturendring
for norske domstoler, hvor det ble foreslått å slå sammen 35 norske
tingretter til 12 og fire jordskiftedomstoler til to.
Forslagsstillerne
mener det er underlig at regjeringen nå mener at man kan gjøre store
strukturendringer i de alminnelige domstolene og jordskifterettene
uten å vente på en ferdigstillelse av alle pågående utredninger om
domstolene, som er ment å legge grunnlaget for en vurdering av hensiktsmessig
struktur.
Forslagsstillerne
merker seg også at regjeringen har bestilt fremleggelse av Domstolkommisjonens
strukturrapport få uker etter kommune- og fylkestingsvalget i 2019.
Det vises til at forslagene fra Domstoladministrasjonen om nedleggelser
i 2015, som førte til store protester, ble lagt frem to dager etter
kommune- og fylkestingsvalget samme år.
Forslagsstillerne
understreker at uavhengige domstoler er en forutsetning for en velfungerende
rettsstat. I henhold til Grunnloven § 95 og Den europeiske menneskerettskonvensjon
art. 6 nr. 1 påhviler det statlige styresmakter et ansvar for å
sikre at domstolene og dommerne er uavhengige og upartiske. Forslagsstillerne vil
videre påpeke at finansiering av domstolene henger sammen med dette,
og at tilstrekkelig ressurstilgang er en forutsetning for å verne
om domstolenes uavhengighet. Det vises blant annet til årsmeldingene
for Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter (NIM) 2017
og 2018, som påpekte at kravet til uavhengige domstoler kan legge
føringer for finansieringen av domstolene. Advokatforeningens årstale
i november 2018 handlet om at økonomien til den tredje statsmakt
er strupt. Landsmøtet i Juristforbundet vedtok 2. november 2018
en resolusjon med tittelen «Borgernes rettssikkerhet og domstolenes
uavhengighet må trygges gjennom et bedret domstolbudsjett».
Avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen har rammet domstolene hardt, og har
ført til store nedskjæringer i dømmende årsverk. Bare for 2019 utgjorde
kuttene 16,6 mill. kroner, som i all hovedsak fører til kutt i dommerstillinger,
blant annet ved at stillinger ikke lyses ut ved naturlig avgang.
Forslagsstillerne mener det er uheldig at økonomi og budsjettmessige
føringer blir brukt som et pressmiddel for å tvinge frem nedleggelse av
domstoler, som truer folks rettssikkerhet og lik tilgang til domstolene
i hele landet. Det vises for eksempel til at mindre domstoler ikke
digitaliseres og nektes oppgradering av lokaler, og at det deretter
brukes som argument for nedleggelse at disse har sakket akterut
i samfunnsutviklingen.
Forslagsstillerne
er av den oppfatning at beslutninger om fremtidig struktur i domstolene
ikke kan holdes utenfor politisk diskusjon på bakgrunn av et argument om
domstolenes uavhengighet, da dette kravet retter seg mot den dømmende
virksomhet og ikke kan omfatte administrative beslutninger, slik
som lokalisering av domstolene.
Forslagsstillerne
vil understreke at domstolene er bærebjelken i rettsstaten. Fremtidig
lokalisering og struktur for domstolene er et spørsmål av høy samfunnsmessig
viktighet som bør være gjenstand for grundig utredning. Det vises
til at beslutninger om nedleggelse eller omstrukturering vil ha
store ringvirkninger, for eksempel ved å utarme godt etablerte juristmiljøer over
hele landet og innbyggernes tilgang til å få rett. Forslagsstillerne
påpeker at domstolene lever av tillit, og tillit skapes av nærhet.
Alle innbyggere må ha likeverdig tilgang til rettsvesenet. Forslagsstillerne
mener det er prinsipielt uheldig at Domstolkommisjonens arbeid utfordres
av parallelle prosesser om nedleggelser og sammenslåinger, samt
budsjettmessige og administrative føringer som bereder grunnen for
fremtidige strukturendringer før utvalget har lagt frem en fullstendig utredning.