Bakgrunn
Folk ønsker å bidra
til å kutte sine egne klimagassutslipp, og etterspørselen etter
bærekraftige reisealternativer er økende. De siste årene har det
vært en jevn vekst i antallet togreiser, og siden 2013 har tallet
på passasjerer økt med mer enn 10 millioner. Flere bruker toget til
og fra jobb, og på fritida. Likevel er det vanskelig å reise og
dyrt med nattog i Norge i dag, og umulig å reise med nattog mellom
Oslo og Europa.
Samtidig viser en
gjennomgang Framtiden i våre hender gjorde i 2017, at tre av Europas
16 mest trafikkerte flyruter er norske innenriksruter, med Oslo–Trondheim
på 6. plass, Oslo–Bergen på 9. plass og Oslo–Stavanger på 16. plass.
I tillegg kommer Oslo–København på 19. plass og Oslo–Stockholm på
25. plass. Siden 2005 har Norge doblet flytrafikken.
Per i dag finnes
det ikke noe tog uten bytte mellom Oslo og København, hverken dag-
eller nattog. Begge deler har eksistert tidligere, men blitt avviklet.
Forslagsstiller mener at en reetablering av natt- og dagtog til
Europa uten togbytte vil være et godt tilbud for de reisende og kan
bidra til å få en større andel passasjerer over på tog.
Sommeren 1990 gikk
det ett gjennomgående morgentog fra Oslo til Hamburg, ett gjennomgående
nattog fra Oslo til Hamburg, ett gjennomgående formiddagstog fra
Oslo til København og Rødby, ett ekstra sommertog fra Oslo til København
samt det tradisjonelle nattoget fra Oslo til København.
Som følge av Storebæltsforbindelsen,
Øresundsbroen og nesten sammenhengende dobbeltspor gjennom Sverige
kan kjøretidene med tog fra Oslo til Hamburg kuttes med tre og en
halv time i forhold til slik de var tidlig på 90-tallet, ned til
tolv timer.
Tidlig på 2000-tallet
gikk det raske ekspresstog mellom Oslo og København. Dette var et
forsøk på å møte konkurransen fra lavprisfly og ekspressbusser,
men tilbudet overlevde ikke konkurransen uten offentlig støtte.
I dag tilbys det
to daglige reisealternativer med dagtog Oslo–København. Begge forutsetter
togbytte i Gøteborg, og total reisetid er 7–8 timer. Togoperatørene
på norsk og svensk side samarbeider ikke om markedsføring av tilbudet.
For reiser forbi København kreves det at kundene kjøper billetter
gjennom minst to forskjellige salgskanaler, noe som gjør tilbudet
vanskelig tilgjengelig og dermed skremmer bort passasjerer. Her
vil et ekspresstog og en forbedret billettløsning være et vesentlig
bedre tilbud til passasjerene. Ekspresstog mellom Oslo og København
må også ses i sammenheng med det planlagte nattogtilbudet mellom
Sverige og flere europeiske byer.
I den svenske regjeringsavtalen
fra januar i år heter det at det skal bli enklere å bestille togreiser
til utlandet, og at Trafikverket gis i oppdrag å kjøpe nattogtrafikk med
daglige avganger til flere europeiske byer. Et aktuelt konsept er
et nattog fra Stockholm med vogner til for eksempel Berlin, München
og Brussel, som vil få avgang fra Malmø seint på kvelden. Forslagsstiller
mener at det trengs et raskt og gjennomgående ettermiddagstog fra Oslo,
noe som vil gi effektiv omstigning til det svenske nattoget og styrke
dets trafikkgrunnlag.
Et slikt nattog til
kontinentet vil ha gode forbindelser videre til populære destinasjoner
som Praha, Wien, Salzburg, Amsterdam, Berlin, Antwerpen, London
og Paris med en ekstra togtur på fra to til fire og en halv time.
Forslagsstiller mener
at det også bør reetableres nattog til kontinentet med egne vogner
til og fra Oslo. Ettersom et bedre togtilbud sørover vil fange opp
trafikk på mange reiserelasjoner, skal det ikke store markedsandeler
til før det er trafikkgrunnlag nok til å fylle noen daglige togavganger.
Nattog har generelt
vært i motvind gjennom mange år, som følge av økt konkurranse fra
fly, ekspressbusser og raskere tog på dagtid. Mye av tilbudet har
forsvunnet. Denne trenden har nå snudd. Det østerrikske statsbaneselskapet
ÖBB satser på nattoget i Europa. Selskapet har tatt over flere linjer
fra Deutsche Bahn og utvikler det såkalte Nightjet-tilbudet, dels
i samarbeid med andre aktører. I desember 2018 gjenoppsto linja
Berlin–Wien, som også har vogner fra Berlin til Budapest og Krakow/Przemyśl.
ÖBB har bestilt 13
nye nattog med sitte- og sovevogner fra Siemens, noe som gir rom
for utvidelser. De populære rutene til Italia skal få nye vogner,
men det spekuleres også i hvor selskapets neste utvidelse vil komme. Både
Amsterdam og Skandinavia er blant kandidatene.
Svenskenes ønsker
om å bedre togtilbudet mot Danmark og kontinentet er godt nytt også
for nordmenn dersom man legger til rette for at dette kan være en
togsatsing for hele Skandinavia gjennom godt samarbeid og planlegging.
Forslagsstiller mener at regjeringen derfor må sikre at også nordmenn
enklere kan reise med tog mot København, Hamburg, Berlin og andre byer
lenger øst, sør og vest.
Forslagsstiller mener
at viktige grep er å sikre bedre ruteinformasjons- og billettbestillingsløsninger
og å få på plass et gjennomgående ekspresstog til København med
gode overgangsmuligheter til nattog til kontinentet.
Det svenske togselskapet
SJ har i en pressemelding fra 7. desember 2017 kunngjort at selskapet
ønsker å kjøre 8 hurtige avganger daglig hver retning mellom Stockholm
og Oslo fra 2022. Dette er planlagt uten økte offentlige tilskudd.
Forslagsstiller mener det er viktig at norske myndigheter legger
til rette for at dette tilbudet kan bli en realitet, og at man dermed
kan få attraktive tog mellom hovedstedene med kjøretider på mellom fire
og en halv og fem timer.
Det kjøres nattog
med sovevogner innenlands i Norge mellom Oslo og Stavanger, mellom
Oslo og Bergen, mellom Oslo og Trondheim og mellom Trondheim og
Bodø. I 2006 restrukturerte daværende NSB tilbudet om nattog gjennom
å inndra vogner til flere byer, redusere den generelle kapasiteten
vesentlig og sette opp prisene. Kun de beste vognene er beholdt,
og lavpristilbudet, bortsett fra sittevogn, forsvant. Det er nå
kun mulig å kjøpe hele kupeer.
I dag disponerer
Norske tog AS bare 20 sovevogner. Sovevognene benyttes fullt ut
i de nattogene som går i dag, og det er ikke mulig å utvide tilbudet
uten å skaffe flere sovevogner.
Den store etterspørselen,
tross dagens høye priser, tilsier at det er grunnlag for økt kapasitet
i eksisterende nattog innenlands. Dette underbygges også av det
høye passasjertallet på flystrekningene mellom Oslo og henholdsvis
Stavanger, Bergen og Trondheim, som er blant de høyest trafikkerte
innenlandsrutene i Europa. Flere sovevogner vil bidra til å gi passasjerene
større frihet til å velge et klimavennlig reisealternativ.
I flere andre land
tilbys det også liggevogner med enklere standard og vesentlig lavere
priser. Et slikt konsept, der vognene kan brukes både natt og dag,
mener forslagsstiller bør vurderes også her i Norge.