Bakgrunn
Legevakt skal være
en del av den allmenne helseberedskapen i kommunene. I 2014 hadde
legevakttjenesten i Norge om lag 2 mill. kontakter. Størstedelen
av kontaktene, 1,35 mill., var konsultasjoner. Hvert år håndteres
om lag 50 000 pasientkontakter med høyeste hastegrad (rød) ved norske
legevakter. Helsedirektoratet har anslått om lag 1 600 årsverk ved
norske legevakter, og det er anslått at mellom 8 000–10 000 personer
hvert år arbeider i legevaktstjenesten (Hunskår et al. 2014). Hvert
år henviser legevaktstjenesten om lag 300 000 pasienter til sykehusinnleggelse som
øyeblikkelig hjelp.
Akuttutvalget, NOU
2015:17 Først og fremst – Et helhetlig system for håndtering av
akutte sykdommer og skader utenfor sykehus, leverte sin rapport
i 2015. Akuttutvalgets inntrykk var at legevakt er i ferd med å bli
en svak tjeneste i den akuttmedisinske kjeden. Utvalget tror det
er uheldig om utviklingen av legevaktstjenesten fortsetter i samme
spor. Utvalget foreslår kvalitetsmål og nasjonale krav som har som
siktemål å gi en retning for framtidig styrking og dimensjonering
av legevaktstjenesten. Målet med forslagene er å heve og sikre kvaliteten
på legevaktene og redusere forskjellene i tilbudet. Utvalget har
lagt vekt på tiltak som bidrar til å målrette tjenesten i større
grad mot de pasientene som har størst behov for akutt medisinsk
hjelp. Det ble også lagt vekt på tiltak som bidrar til å bedre rekruttering
til legevaktsarbeid.
Forslagsstillerne
deler Akuttutvalgets bekymring for at legevakttjenestens funksjon
som akuttmedisinsk beredskapstjeneste blir svekket. Flere studier
har vist at med lengre reisevei til legevakt går bruken av legevakt ned.
Nedgangen i bruk av legevakt gjelder også tidskritiske, mulig livstruende
tilstander (rød respons), og det i nesten like stor grad som mindre
tidskritiske tilstander (gul og grønn respons). En studie fra 315
av landets kommuner (Raknes, Morken og Hunskår, 2014) viste at økt reiseavstand
på 50 km medførte om lag 50 pst. nedgang i antall konsultasjoner,
telefonkonsultasjoner og sykebesøk på legevakt.
Forslagsstillerne
mener at denne kunnskapen om redusert bruk av legevakt ved reiseavstand
over 50 km må tas hensyn til ved utforming av tjenesten. Studien tolkes
slik at innbyggere perifert i store legevaktdistrikter reelt sett
har dårligere tilgang til akuttmedisinske primærhelsetjenester enn
innbyggere med kortere avstand til legevakt. En studie på oppdrag
fra Akuttutvalget konkluderer med at det ikke er signifikant samvariasjon
mellom reisetid til legevakt og innleggelser i sykehus (Swanson,
Alexandersen & Hagen, 2015). Med andre ord er det heller ikke
flere sykehusinnleggelser per innbygger i befolkning som bor langt
fra legevakt. Forslagsstillerne mener at nødtjenestene må sikre
mest mulig likeverdig tilgang til akuttmedisinske nødtjenester når
alvorlig sykdom eller skade inntreffer. Det gjelder også legevakt.
Akuttutvalget mener
at legevaktstjenesten må dimensjoneres og bemannes bedre etter innbyggernes
og pasientenes behov for en tilgjengelig tjeneste. Forslagsstillerne
støtter Akuttutvalget i dette.
Akuttutvalget foreslår
at det bør innføres et nasjonalt krav i forskrift om at 90 pst.
av befolkningen i hvert legevaktdistrikt skal ha maksimalt 40 minutters
reisetid til nærmeste legevaktstasjon, og 95 pst. av befolkningen skal
ha maksimal reisetid på 60 minutter. Kravet kan kalles et dimensjonerende
krav, fordi det får betydning for dimensjoneringen av legevakttjenesten
og for både lokalisering, bemanning og organisering. Kravet medfører
kortere reisetid for innbyggerne i områder der det i dag er lang
reisetid til legevakt.
Forslagsstillerne
viser til at interkommunal legevakt i dag er den dominerende organisasjonsformen
i legevaktstjenesten. Interkommunale legevakter gir gode muligheter
for større bemanning, bredere fagmiljøer og redusert vaktbelastning
for legene. Samtidig blir det påpekt av Akuttutvalget at det finnes
lite dokumentasjon på at interkommunalt legevaktsamarbeid har ført
til økt kvalitet på tjenestene. Få sykebesøk og lav legedeltakelse
i utrykning ved akuttmedisinske situasjoner forteller ifølge Akuttutvalget
om en tjeneste som på mange måter har utviklet seg bort fra å behandle
dem som trenger det mest. I stedet er legevakt for en stor del en
stasjonær tjeneste som gir medisinsk hjelp til pasienttilfeller
med lav hastegrad. Forslagsstillerne mener at interkommunale legevakter,
som er den dominerende organisasjonsformen i dag, må sikre at leger
kan rykke ut ved alvorlige hendelser, og at de organiseres slik
at flest mulig av innbyggerne får akseptabel reisetid til legevakt.
Ifølge Akuttutvalget
vil en sannsynlig konsekvens av forslaget om maksimal reisetid til
legevakt være at noen kommuner må gå sammen om nye og mindre interkommunale
legevaktdistrikter med andre geografiske grenser enn i dag. En annen
mulig konsekvens er at eksisterende legevaktdistrikter etablerer
en satelittstasjon / mindre stasjon eller bakvakt et annet sted
i legevaktdistriktet. Forslagsstillerne mener at et slikt krav vil hindre
ytterligere sentralisering av legevakter til større distrikter med
lengre reisevei for innbyggerne. Forslagsstillerne mener at et dimensjonerende
krav for utforming av legevaktstjenesten er viktig fordi bruken
av legevakt reduseres ved reiseavstand over 1 time, også ved alvorlige
tilstander og behov for øyeblikkelig hjelp.
Forslagsstillerne viser til
at det å innføre et mål om maksimal reisetid til legevakt må skje
samtidig med andre tiltak som bedrer rekruttering til legevaktsarbeid. Dette
er ikke mulig å få til uten at det parallelt skjer en sterk satsing
på fastlegetjenesten. Forslagsstillerne mener at den varslede handlingsplanen
for fastleger som regjeringen skal fremme i 2020, også må bli en
handlingsplan for å styrke legevaktstjenesten. Forslagene som kommer,
må være fullfinansierte slik at det blir en reell satsing på legetjenesten
i kommunene. Forslagsstillerne er enige med Akuttutvalget, som påpeker
at legevakt er en viktig del av allmennmedisinen, og at fastlegene
er best skikket til å ivareta legevaktsarbeid på grunn av sin breddekompetanse,
kontinuitet og innsikt i lokale forhold. Nedgangen i fastlegers
deltakelse i legevakt er derfor en uheldig utvikling. Forslagsstillerne
mener det er viktig for å rekruttere til legevaktsarbeid at kommunene
i større grad legger til rette for at legevaktsarbeid planlegges
og inngår i regulert arbeidstid, slik at den enkelte lege får større
forutsigbarhet og mer normal arbeidstid, noe som også Akuttutvalget
foreslår.