Tjenester
som er innført i andre land
En rekke andre land
har allerede innført varianter av dette. Erfaringene fra disse landene
burde være grunnlag for en utredning av om lignende ordninger kan
være nyttige i Norge.
Særlig Frankrike
og Finland har kommet langt i å teste ut og innføre ordninger med
tilbud om sosiale tjenester, helsetjenester, bud- og handletjenester
i tillegg til de tradisjonelle posttjenestene. Postvesenet i Nederland,
Sveits og Tyrkia har liknende tjenester.
Den nasjonale posttjenesten
i Frankrike – La Poste – har tilbudt mange andre tjenester enn den
tradisjonelle.
I en avisartikkel
i Le Figaro 18. juli 2013 er det
listet opp en rekke tjenester som La Poste tilbød på dette tidspunktet.
Da gjaldt det f.eks. avlesing av strøm- og gassmålere, medisinutlevering
fra apotek til kunde, henting og levering av bøker og filmer fra
bibliotek og mediatek, sjekke om det står bra til med enslige og
syke m.m.
Siden 2014 har La
Poste tilbudt en tjeneste spesielt utviklet for de eldre – Cohésio.
Denne tjenesten gikk ut på at postbudet besøkte eldre på anmodning
fra lokale organer som bestilte ordrer.
I mai 2017 lanserte
La Poste et nytt nasjonalt tjenestetilbud rettet direkte mot enkeltindivider
og familier –«Veillez sur mes parents»- eller «Pass på mine foreldre». Målet
med tjenesten er tosidig: Å hindre at eldre mennesker blir isolert,
og å gi familiene deres en trygghet for at eldre slektninger har
det de trenger.
For å kunne yte denne
tjenesten har postbudene gjennomgått et opplæringsprogram utviklet
i samarbeid med et geriatrisk senter. Av 73 000 postbud har 40 000
gjennomført opplæringsprogrammet for å kunne gjennomføre besøk hos
eldre.
Finske Posti Group
Oyj er et statlig aksjeselskap og ledende selskap innen post og
logistikk i Finland. De har testet ut ulike ordninger med salg av
utradisjonelle tjenester. For eksempel har Posti tilbudt tjenester
som besøk og assistanse for eldre.
Det nederlandske
postvesenet, PostNL, tilbyr leveranse av mat- og måltidsbokser og
andre matprodukter sju dager i uka via et eget nettverk for mat
(PostNL app). PostNL har som mål å bli den største leverandøren
for matbestillinger online i Benelux-regionen. PostNL reklamerer
med at de i løpet av 30 minutter fra et produkt er bestilt, kan
levere det på døra.
PostNL har også inngått
et samarbeid med blant annet Schiphol Airport, der PostNL kan hente
og sjekke inn bagasje for flypassasjerer som flyr fra Schiphol med Det
tyrkiske flyselskapet Corendon. En postansatt kan hente passasjerens
bagasje i deres hjem, samt skanne, verifisere og sjekke inn bagasjen.
I Sveits tilbyr Swiss
Post å levere bestilte varer til kunden. I tillegg tilbyr Swiss
Post en installasjonstjeneste, det vil si å pakke ut og installere
de innkjøpte varene. For eksempel kan det dreie seg om tv, møbler,
frysebokser, kjøleskap etc.
Tyrkisk post, PTT,
har lansert initiativet «Library Service for Disabled People», slik
at alle får lik tilgang til offentlige bibliotek. Målgruppen er
personer med redusert funksjonsevne, sykehuspasienter og eldre.
Postbudet bringer bokpakker fra biblioteket til de som har bestilt
bøker, og når bøkene er lest, bringer postbudet bøkene tilbake til
biblioteket. Ordningen er også fordelaktig for bibliotekene.