Bakgrunn
Norge har en lang
og stolt historie med å sikre nasjonalt og langsiktig eierskap til
viktige ressurser. Konsesjonslovene har hatt stor betydning for
å sikre lokalt og nasjonalt eierskap, både offentlig og privat,
til blant annet vannkraft, jord, skog, fisk, mineraler, olje og gass.
Tidlig på 1900-tallet
var det et klart behov for kapital i Norge, samtidig som flere utenlandske
kapitalinteresser var interessert i å kjøpe vannkraft. Forutseende
nasjonale strateger så imidlertid at norske fossefall ville ha en
stor langsiktig verdi for Norge. Også i avisene ble det advart mot
at Norge gjennom salg av vannkraften ville miste både nasjonal selvråderett
og muligheten til sterkere økonomisk utvikling i fremtiden. Dette
var bekymringer Johan Castberg delte da han våren 1906 interpellerte
regjeringen om saken. Statsminister Christian Michelsen svarte med
raskt å legge frem forslag til ny lov. Denne loven – den såkalte
«panikkloven» – la et grunnlag for de permanente norske konsesjonslovene.
De Castbergske konsesjonslovene ble vedtatt i 1909 og revidert i
1917. De klarsynte og djerve lovvedtakene ble fattet av folkevalgte i
Norge som stod imot et betydelig press fra utenlandske kapitalinteresser.
Konsesjonslovene
fra tidlig på 1900-tallet var utformet med den hensikt å sikre norske
interesser og skape norske arbeidsplasser. Den samme langsiktige
og strategiske tenkningen lå til grunn for utformingen av norsk oljepolitikk.
Norske folkevalgte ville bevare selvråderetten i oljepolitikken
og motsto presset utenfra om ikke å legge forholdene spesielt til
rette for norske bedrifter. Dette bidro, på samme måte som ved utformingen
av konsesjonslovene tidligere på 1900-tallet, til at de store utenlandske
selskapene måtte samarbeide med norske leverandører, og det bidro
til teknologioverføring til norske selskaper.
Norges nasjonale
eierskap til viktige naturressurser har bidratt til å legge grunnlaget
for en god samfunnsutvikling som skapte arbeidsplasser og velstand
over hele landet. Norge ville vært et svært annerledes land i dag hvis
ikke verdiene fra blant annet skog, fisk, havbruk, fossefall og
olje- og gassforekomstene hadde kommet hele samfunnet til gode.
Norske folkevalgte
har ansvar for å føre en næringspolitikk som legger til rette for
et livskraftig næringsliv og verdiskaping i hele landet i et langsiktig
perspektiv. Innenfor industrien ser man nå store endringer. En økende
grad av automatisering gjør at stadig færre produserer stadig mer.
Dette senker antallet ansatte i industrien, men øker også kapitalavkastningen.
Internasjonale selskaper
har i dag en omfattende skatteplanlegging. Mye overskudd hentes
ut der hvor skattene er lavest. Gjennom å holde eierskap i Norge sikrer
man skattegrunnlaget. Uten nasjonalt eierskap til kapitalintensiv
produksjon er det vanskeligere å sikre skattelegging av profitten,
og man får ikke den inntekten som eierskapet gir. På sikt vil dette
føre til lavere velferd for norske borgere.
Man ser ofte i dag
en klar sammenheng mellom lokaliseringen av selskapenes hovedkontor
og lokaliseringen av andre viktige funksjoner i de samme selskapene.
Ved at hovedkontoret lokaliseres i Norge, øker sjansen for at også
andre viktige funksjoner som sakførertjenester, finansdrift, administrasjon
og sektorspesifikk kunnskap legges til Norge. Hovedkontor i Norge
er viktig for at forsknings- og utviklingsavdelingene til selskapene
også lokaliseres i Norge. Der hvor et selskaps forsknings- og utviklingsarbeid
foregår, vil det med all sannsynlighet også oppnås betydelige produktivitetsgevinster.
Dette gir mulighet for knoppskyting og nystarting med personer som
har driftskompetanse på alle nivåer.
Både teknologiske
og sikkerhetsmessige endringer gjør det i dag nødvendig med en grundigere
gjennomgang av spørsmål knyttet til nasjonalt eierskap og kontroll,
spesielt hva gjelder viktig infrastruktur. Infrastruktur som veier,
havner, flyplasser og jernbane, via bredbånd og telekom til energi
og vann, er vitale sektorer. Evnen til å sikre disse sektorene er
avgjørende for å holde samfunnet i gang dersom en krise skulle oppstå.
Flere av Norges allierte advarer i dag mot at bedrifter fra enkelte
land kan brukes til blant annet etterretningsformål. På denne bakgrunn
er det behov for mer omfattende vurderinger av potensielle sikkerhetsmessige
konsekvenser av at bedrifter fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk
samarbeid med, drifter viktige deler av norsk infrastruktur.
Sårbarhetsutvalget,
ledet av Kåre Willoch, viste hvor sårbart det norske samfunnet er.
Utvalget advarte blant annet mot angrep rettet mot informasjons-
og kommunikasjonssystemer i Norge. Forslagsstillerne mener det trengs
en grundigere gjennomgang av hvilke deler av norsk infrastruktur
som ikke egner seg for liberalisering eller salg til utenlandske
eiere.
Forslagsstillerne
foreslår på denne bakgrunn at det utarbeides en stortingsmelding
om hvordan Norge kan sikre nasjonalt eierskap i strategisk viktige
bedrifter, infrastruktur og teknologier.