Bakgrunn
Lokalradio er en
viktig del av mediemangfoldet i Norge. Med sitt innholds- og aktørmangfold
og store eiermessige spredning tilfører lokalradioene medietilbudet
i Norge bredde, variasjon og valgmuligheter. De bidrar til lokal
nyhetsdekning, underholdning og informasjon i ulike miljøer og har
ofte rollen som meningsbærende opponent til lokalavisa. Enkelte
steder er lokalradioen den eneste stemmen i lokaldemokratiet. Lokalradio
fremmer lokal identitet, språk og kultur og er ellers viktig som
et sosialt samlingspunkt og folke- opplyser. Mediemangfoldet berikes
også ved den delen av lokalradioene som kalles nisjeradioer, slik
som livssynsradioer, studentradioer og radio for særinteresser av
ulike slag. Et nisjeinnhold vil ofte ikke kunne ivaretas av nasjonale
kringkastere.
I tillegg til redaksjonelle
bidrag er lokalradioen et viktig ledd i ulike kommuners beredskap
ved å fungere som informasjonskanal når det oppstår akutte situasjoner.
En del av lokalradioene har også ansvar for å videreformidle nasjonale
beredskapsmeldinger fra NRK. At de fleste lokalradioer sender på
FM-nettet, gjør derfor at deres meldinger kan tas inn av de som
benytter FM-radio og ikke kan nås via DAB-radio.
Pr. 1. november 2018
oppgir Norsk Lokalradioforbund at 113 aktører i dag driver lokalradio
på FM. 30 pst. av disse aktørene har skaffet seg parallelldistribusjon
på DAB. 19 aktører driver lokalradio kun på DAB. Antallet «nye»
aktører som har kommet til bransjen for å kunne starte lokalradio
på DAB nå som det har blitt digitalisert, er 7 stk.
Det er i dag ca.
365 ansatte i de ulike lokalradioene med en omsetning på rundt 186
mill. kroner. I tillegg til lønnede ansatte jobber det ca. 2 000
frivillige i radioene.
Forslagsstillerne
mener måten man politisk legger til rette for at lokalradio i Norge
skal få mulighet til å overleve, vokse og utvikle seg, er av stor
betydning. Mediemangfoldet må hegnes om, men tilgangen befolkningen
har til journalistikk rundt om i landet er under press. En betydelig
del av annonseinntektene i mediebransjen forsvinner nå til internasjonale
aktører som Google og Facebook, samtidig som mediebedriftene har et
stort behov for omlegging og investering i digitale løsninger. For
norsk lokalradio gjelder også disse utfordringene, samtidig som
denne delen av mediebransjen de siste årene i tillegg har fått ytterligere
utfordringer med konkurranse fra en rekke nye nasjonale radiokanaler
på DAB.
Lokalradioene er
små og mellomstore bedrifter som derfor sliter økonomisk med å gå
over på DAB-nettet de neste årene samtidig som de skal utvikle seg
redaksjonelt og også digitalisere andre deler av virksomheten –
særlig siden konsesjonen på FM-nettet bare gjelder til og med 2021.
Til forskjell gjelder konsesjonene på DAB-nettet for lokalradio
ut 2031.
Norsk Lokalradioforbund
mener at den korte konsesjonsperioden på FM-nettet er en stor hemsko
siden lokalradiobransjen i all hovedsak lever av de inntektene de
har fra radiosendingene sine der. Det er inntektene fra FM-sendinger
som i stor grad bidrar til de investeringene lokalradioene kan gjøre,
bl.a. egne midler som må reises for å komme seg på DAB. At FM-konsesjonene snart
går ut, gjør derfor at lokalradioene mangler forutsigbarhet, og
skaper stor usikkerhet rundt både det å investere i videre drift
og det å investere i DAB.
De største lokalradioene
sender både på FM og DAB. De mindre radioene sender foreløpig fremdeles bare
på FM. De største aktørene, som har kommet lengst i digitaliseringen,
har 23 pst. av lyttingen på DAB og 73 pst. på FM.
Lokalradioblokka
for DAB er delt inn i 37 regioner, og i 35 av disse er det utstedt
anleggskonsesjon. 2 regioner er ferdig utbygget, 23 regioner er
under utbygging, mens 12 ikke har startet å bygge ut enda.
Det er i stor grad
den kommersielle lokalradioen i hvert distrikt som har tatt på seg
utbyggeransvaret for DAB. Noen steder har flere mindre aktører gått
sammen om å bygge ut. 12 nye sendere har kommet opp i 2018 av nå
totalt 66 sendere i drift. Det er estimert at man trenger over 200
sendere for DAB-dekning for lokalradio.
Medietilsynet anslo
i 2015 at det ville koste 110 mill. kroner å bygge ut sendernettene
i lokalradioblokka, tilsvarende rundt 3 mill. kroner per region,
men det har ifølge Norsk Lokalradioforbund allerede blitt mye dyrere
enn antatt. De anslår at 200 mill. kroner er en mer realistisk
sum. Dess lenger fra byene man kommer, dess mer kostbare blir også
utbyggingene. Ifølge Norsk Lokalradioforbund er også driftskostnadene
for DAB langt høyere enn man var kjent med fra FM. Det gjør forutsigbarheten
for lokalradio enda dårligere.
Ordningen som lar
lokalradio fortsette på FM ut 2021, etter at de nasjonale aktørene
slukket sine sendere, bør derfor utvides til å gjelde like lenge
som konsesjonene lokalradio har på DAB-nettet, det vil si ut 2031. Det
vil styrke lokalradio i Norge betraktelig både fordi det vil gjøre
det tryggere å gjøre de investeringene som kreves for å bygge lokale
digitale kringkastingsnett, og fordi det vil gjøre det enklere å
gjøre nye grep både teknisk og innholdsmessig.
At lokalradio som
sender på FM-nettet, får fortsette å gjøre det etter 2021, vil også
styrke beredskapen i Norge ved at beredskapsmeldinger som lokalradioene
skal sende for NRK, kan nå flere via FM. Det er et pluss all den tid
det fortsatt er mange som ikke lytter til DAB.