Kortere
arbeidstid
Høyere levealder
medfører en forventning om at man skal stå flere år i jobb. Et alternativ
til at man skal jobbe mer og lenger vil være en ordning hvor man
til sammen i livsløpet skal jobbe like mange timer, selv om man
jobber i flere år enn i dag. Det som er viktig for mange, er mulighet
til fleksibilitet i hverdagen. Forskjellige livsfaser medfører forskjellige
behov. Med kortere arbeidstid vil tidsklemma for småbarnsfamilier
reduseres, og man vil få mer tid til å ta seg av de eldre.
LO vedtok i 2017
å utarbeide en plan for hvordan man går videre med arbeidstidsreduksjoner.
LO viste til at arbeidstidsreformer vil kunne gi et mer inkluderende og
likestilt arbeidsliv med flere hele stillinger og større muligheter
for flere til å stå i arbeid til oppnådd pensjonsalder. De understreket
at det på ulike måter vil være behov for arbeidstidsforkortelser
framover. Det gjelder tid for å styrke kompetansen, det gjelder
reduksjon i daglig arbeidstid eller andre former for arbeidstidsforkortelser.
Hvor raskt omfattende
reduksjoner kan skje, vil ifølge LO være avhengig av hvor mye av
veksten som ellers tas ut i investeringer, i kjøpekraftforbedringer
eller i andre velferdsgoder. Planen som LO skal utarbeide, forutsettes
å ha et helhetlig perspektiv og bygge på erfaringer fra nasjonale
og internasjonale forsøk i ulike bransjer og sektorer, herunder
sekstimersdag eller 30 timers arbeidsuke.
Regjeringen truer
med at alle må jobbe 43 timers arbeidsuker dersom man ikke får flere
ut i arbeid. Det forutsetter at det er jobber nok til alle. Men
med den raske utviklingen i automatisering av arbeidsoppgaver er
det vel så sannsynlig at det er arbeidsplasser det vil være mangel
på om noen tiår – ikke arbeidshender og hoder.
Forslagsstiller mener
at medisinen mot at mange er falt ut av arbeidslivet, at det er
en høy grad av deltid og høyt sykefravær, og at jobber vil forsvinne
som følge av automatisering, ikke er å øke arbeidstiden som regjeringen
foreslår, men snarere det motsatte. Man må i fremtiden i større
grad dele på de arbeidsoppgaver som finnes, ikke motsatt.
Forslagsstiller vil
imidlertid peke på at redusert allmenn arbeidstid ikke vil passe
alle, og at en derfor bør etterstrebe en større grad av fleksibilitet.
Dette betyr blant annet å opprettholde dagens overtidsregelverk. Forslagsstiller
vil i samarbeid med partene jobbe for at flere kan velge redusert
arbeidstid samtidig som den lovfestede retten til deltid utvides.
Det er også nødvendig å styrke retten til fast ansettelse.
Det er videre ikke
gitt at alle grupper skal ta ut økt produktivitetsøkning i redusert
arbeidstid uten lønnskompensasjon. Det er fremdeles yrkesgrupper
som vil ha behov for inntektsjusteringer. Dette bør vektlegges ved
vurderingen av hvordan man best implementerer en arbeidstidsreform.