Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet
har besluttet ikke å videreføre forpliktende minimumskrav til læringsaktiviteter
i spesialistutdanningen for leger. Forslagsstillerne viser til at
beslutningen er fattet i strid med fagmiljøenes klare råd. Fagmiljøene
mener nasjonal standardisering av ferdighetstrening i spesialistutdanningen
er en forutsetning for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.
Nye læringsmål i
spesialistutdanning av leger i 45 spesialiteter er nå godkjent av
Helsedirektoratet og lagt som vedlegg til forskrift. Læringsmålene
er utformet i nært samarbeid med Legeforeningens spesialitetskomiteer
i samsvar med forskrift. Læringsmålene har vært på bred høring og
er deretter justert i samarbeid mellom Helsedirektoratet, spesialitetskomiteene
og de regionale helseforetakene. I spesialistforskriften § 2 ble
det etter høring føyd til en setning som åpner for at krav til gjennomførte
prosedyrer kan inngå i læringsmålene, i det videre omtalt som «unntaksbestemmelsen»:
«Krav til gjennomførte
prosedyrer kan for enkelte spesialiteter inngå i læringsmålene».
Ved ferdigstillelsen
har imidlertid Helsedirektoratet valgt ikke å følge entydige og
klare råd fra spesialitetskomiteene om å forankre minimumskrav til
læringsaktiviteter i forskrift.
Forslag til regulering
av spesialitetene allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin
og enkelte endringer i spesialistforskriften er for tiden på høring.
Forslagsstillerne
viser til at alle spesialitetskomiteene har anbefalt minimumskrav
til obligatoriske kurs. I majoriteten av spesialitetene har spesialitetskomiteene også
utformet «prosedyrelister» med minimumskrav til andre læringsaktiviteter
(operasjoner, skopier, diagnostiske prosedyrer osv.). I en rekke
spesialiteter har spesialitetskomiteene anbefalt at konkrete volumkrav
eller henvisning til prosedyrelisten inngår i læringsmålsformuleringene.
Fagmiljøene, representert
ved de fagmedisinske foreninger og spesialitetskomiteene i den enkelte
spesialitet, har gjennom hele prosessen fremmet entydige krav om
at ordningen med minimumskrav til læringsaktiviteter, som gjennomførte
prosedyrer og obligatoriske kurs, må videreføres og forankres i
forskrift. Fagmiljøene forventer at det skal kreves dokumentasjon
av et felles nasjonalt minimumskrav til gjennomførte prosedyrer.
Dette for å sikre at alle spesialister har praktiske ferdigheter
og tilstrekkelig erfaring i alle sentrale deler av fagfeltet. Legeforeningen
har også fremmet disse kravene ved alle innspill til læringsmål
og i høringene om forskrift og læringsmål.
Tilknyttet sluttføringen
av læringsmålene ble behovet for obligatoriske læringsaktiviteter
tatt opp på nytt som et absolutt krav fra spesialitetskomiteene.
Etter dialog mellom Helsedirektoratet og Legeforeningen utformet
Helsedirektoratet følgende informasjon til alle spesialitetskomiteer:
«Etter dialog med
Legeforeningen har direktoratet bestemt at vi, for spesialiteter
der det er spesielt viktig med mengdetrening på særskilte prosedyrer,
bruker unntaket i spesialistforskriften (§ 2, siste setning) og
legger inn et læringsmål som stiller krav om (minimum) antall gjennomførte
prosedyrer i henhold til gjeldende prosedyreliste.»
Direktoratet la «prosedyrelæringsmålet»
til i dokumentene for 35 spesialiteter.
Etter at dette forslaget
til løsning ble forelagt Helse- og omsorgsdepartementet, ble muligheten
til å benytte unntaksbestemmelsen trukket tilbake og minimumskravene
til gjennomførte prosedyrer fjernet.
Forslagsstillerne
mener at obligatoriske minimumskrav til gjennomføring av læringsaktiviteter
er en forutsetning for å sikre kvalitet i utdanningen og et nasjonalt
utdanningssystem der alle spesialister i en spesialitet oppnår samme
praktiske og teoretiske kjernekompetanse og en felles faglig basis
for sin yrkesutøvelse. Pasientene må kunne forvente at spesialister
i et fagområde har samme kjernekompetanse og grunnleggende ferdigheter
uavhengig av hvor i landet de utredes og behandles.
Forslagsstillerne
frykter at dersom forpliktende minimumskrav til gjennomførte læringsaktiviteter
fjernes, åpnes det for betydelig variasjon i legespesialistenes kompetanse
mellom helseregionene og mellom de enkelte sykehus og kommuner.
Uten obligatoriske minimumskrav til læringsaktiviteter stilles det
ikke krav til at leger spesialisert ved mindre sykehus, kan dokumentere det
samme grunnleggende erfarings- og ferdighetsnivå som leger utdannet
ved større sykehus. Samtidig stilles det heller ikke krav til at
spesialister utdannet ved de høyspesialiserte sykehusene, kan dokumentere
ervervet breddekompetanse tilsvarende den spesialisering mindre
og mellomstore sykehus kan gi.