Oslo–Stockholm
Om lag 1,4 millioner
mennesker reiser mellom Oslo og Stockholm hvert år. Kun 300 000
av disse tar toget. En viktig årsak til dette lave tallet er at
toget tar over 5 timer.
Det svenske Trafikverket
ferdigstilte en «åtgjerdsvalstudie» av mulighetene for en ny togstrekning
Oslo–Stockholm i november 2017, hvor målet var å redusere reisetiden
drastisk. Den konkluderte med at det var et stort potensial og kundegrunnlag
for en slik strekning.
En annen utredning,
utført av et svensk selskap eid av svenske kommuner, beregnet at
det er mulig å redusere reisetiden til 2 timer og 55 minutter ved
å bruke en kombinasjon av eksisterende og nye togstrekninger. Ifølge
deres beregninger, basert på erfaringer fra andre land, vil en slik
reisetid gjøre at om lag 60 prosent av dagens flypassasjerer går
over til tog. Det vil i så fall bety at togstrekningen Oslo–Stockholm
vil være økonomisk lønnsom, i tillegg til å ha en positiv klimaeffekt.
Norge bør derfor
koble seg på de svenske utredningene og gjøre en konseptvalgutredning
på norsk side for å se på mulighetene.
I Nasjonal transportplan
for 2018–2028 står det:
«Jernbanedirektoratet
deltar i Trafikverkets arbeid med Åtgjerdsvalstudie for strekningen
Stockholm–Oslo. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i 2017 og kan gi underlag
til en konseptvalgutredning på Kongsvingerbanen.»
Forslagsstillerne
mener resultatene fra den svenske utredningen er såpass positive
at jernbanedirektoratet må få i oppdrag å gjøre en konseptvalgutredning
(KVU) på hele strekningen Oslo–Stockholm, i samarbeid med svenske
myndigheter.
Utredningen skal
vurdere ulike traseer og inkludere en vurdering av ulike finansieringsmetoder
for strekningen, inkludert opprettelsen av et eget statlig selskap som
får ansvaret for planlegging og bygging av strekningen.