Bakgrunn
Norsk maritim næring
er en av landets viktigste næringer og verdensledende på flere områder.
Den maritime kompetansen forankret i en komplett næringsklynge vil
være grunnlaget for å skape ny vekst og nye verdier basert på havets
ressurser. Norske sjøfolks kompetanse er avgjørende for å ivareta
en helhetlig og komplett klynge. Det er derfor viktig å sikre rekrutteringen,
styrke kompetansen og sikre konkurransekraften til norske sjøfolk.
Dette gjør man blant annet gjennom en sterk nettolønnsordning.
28. februar 2018
annonserte Nærings- og fiskeridepartementet at de vil endre rammebetingelsene
for utenriksferger. Konkret vil de endre det såkalte fartsområdet
for utenriksferger i Norsk internasjonalt skipsregister, slik at
ferger som går mellom norske havner og en utenlandsk havn mer enn
300 nautiske mil unna sist anløpte norske havn, kan benytte dette
registeret.
Der skip flagget
i NOR, norsk ordinært skipsregister, må benytte norske lønns- og
arbeidsvilkår, har skip flagget i NIS mulighet til å lønne mannskap
på lokale/hjemlandets vilkår. Departementet vil avvente ESAs avgjørelse
i støttesaken før endringene fastsettes i norsk regelverk.
Endringen gjennomføres
for at Color Line skal kunne flagge sine Kiel-ferger til NIS og
erstatte opp mot 700 av mannskapet som i dag har norske vilkår,
med 700 på lokale vilkår. Dette vil etter all sannsynlighet innebære at
700 norske sjøfolk blir satt på land.
Forslaget fikk flertall
i det regjeringsoppnevnte Fartsområdeutvalget i 2014. Color Line
hevdet på dette tidspunktet at konkurranseulempen ved å være flagget
i norsk register, sammenlignet med å være flagget i dansk register,
var på 154 mill. kroner årlig. Color Lines posisjon var dermed at
dersom ikke denne endringen ble gjort, ville de flagge alle sine
skip, samt hovedkontor, til Danmark.
Saken har derimot
skapt betydelig debatt og motstand, og arbeidstakersiden i utvalget
står samlet imot denne endringen. Dette skyldes hovedsakelig to
momenter:
-
1) At vesentlige
forutsetninger utvalget baserte sine anbefalinger på, er endret
og nå gjør endringene unødvendige
-
2) Betydelig usikkerhet
knyttet til nordiske konsekvenser av det norske forslaget – et «race
to the bottom»
1) Endrede forutsetninger gjør endringene
unødvendige
En styrket nettolønnsordning: Color
Line mottar nå økte utbetalinger fra nettolønnsordningen, også for Kiel-fergene.
Taket er hevet, og en større del av besetningen er omfattet. En
forutsetning i Fartsområdeutvalget var at man skulle finne løsninger
innenfor eksisterende ordninger.
Redusert konkurranseulempe
mot dansk skipsregister: Den styrkede nettolønnsordningen
og endret valutakurs medfører at konkurranseulempen er betydelig redusert.
En rapport gjennomført av Samfunnsøkonomisk analyse på oppdrag fra
sjømannsorganisasjonene beregner den til kun 6,5 mill. kroner årlig
ved valutakurs per 26. november 2017. Ved gjennomsnittlig valutakurs 2012–2016
er den tilsvarende beløpet 59,3 mill. kroner, i alle tilfeller en
vesentlig mindre ulempe enn lagt til grunn i Fartsområdeutvalget
(154 mill. kroner).
Styrket
økonomisk situasjon for Color Line: Color Group, eierselskapet
til Color Line, har de to siste årene gått med nærmere 1 mrd. kroner
i overskudd før skatt. Det har vært en kraftig økning i resultatet
før og etter skatt, særlig de siste 3 årene, samt en kraftig forbedring
i lønnsomhet, særlig i 2016 og 2017. Det har også vært en kraftig
økning i utbytte/konsernbidrag.
Betydelig samfunnsøkonomisk tap dokumentert: Samfunnsøkonomisk
analyse har på oppdrag fra sjømannsorganisasjonene beregnet den
samfunnsøkonomiske konsekvensen av endringen til å være et tap på 400
mill. kroner, altså 40 mill. kroner i året over 10 år.
700 kan bare være begynnelsen: Etter
hva forslagsstillerne kan bringe på det rene, er det ingenting i
regelverket som hindrer Color Line i å erstatte flere enn 700 av
stillingene på Kielfergene med utenlandsk mannskap på lokale vilkår.
Selskapet ble spurt om dette i Sysla 3. februar 2017:
«Hva vil hindre dere
i å erstatte det maritime mannskapet på disse skipene med EØS-borgere?
– Det ligger som en del av forpliktelsen i fartsområdeutvalget.
Det ligger et løfte fra vår side til regjeringene og organisasjonene,
om at vi skal følge opp det som ligger der. – Varer den forpliktselsen
evig? – Man skal være forsiktig med å si at noe varer evig, men
vi bør ha en troverdighet med tanke på at vi tar et samfunnsansvar
og er villige til å ta noen kostnader ved å være norske.»
Color Line på sin
side holder fast ved utregningene selskapet gjorde i 2013, og sier
at dagens situasjon ikke er holdbar i det lange løp. «Vi kan ikke
ha rammebetingelser som svinger i takt med oljepris og valuta»,
har selskapet uttalt i Dagsavisen 6. desember 2017.
2) Betydelig usikkerhet knyttet til
nordiske konsekvenser av det norske forslaget – et «race to the
bottom»
De direkte konsekvensene
knyttet til Color Line er én side av saken, men det er av avgjørende
betydning at denne endringen har prinsipielle sider og vil kunne
påvirke arbeidsmarkedet i Norden negativt og starte et «race to
the bottom» i passasjerfarten i Norden.
Norge, Sverige og
Danmark har alle ulike ordninger som innebærer at besetningen i
passasjerfart har nordiske vilkår, dette vil den norske endringen
sette under press. Det er meget sannsynlig at konkurrerende rederier
i Danmark og Sverige vil presse på for å få tilsvarende ordninger
for å kunne konkurrere med Color Line.
I regjeringens opprinnelige
forslag var grensen satt til 175 nautiske mil, hvilket ville innebære
at flere av de nordiske rutene kunne flagget til NIS. Dette er nå
endret til 300 nautiske mil, slik at dagens nordiske ruter ikke faller
innenfor. Men det vil fortsatt påvirke konkurransesituasjonen betydelig
og skape et nedadgående press. I tillegg er det mulig å se for seg
nye nordiske ruter som faller innenfor distansekravet.
Derfor har nordiske
fagforeninger reagert kraftig. I et felles brev til næringsminister
Torbjørn Røe Isaksen fra SEKO Sjøfart (Sverige), CO-Søfart (Danmark),
3F Transportgruppen (Danmark) og Norsk Sjømannsforbund, skriver
de blant annet:
«Den norske regjeringens
forslag om å sette en grense på nautiske mil for å tillate registrering
av passasjerferger i det norske NIS-registret vil får dramatiske følger
på sikt. Av den grunn ber undertegnede organisasjoner av dette brev
den norske regjeringen utrede arbeidsmarked konsekvensen av forslaget
skikkelig før en eventuell avgjørelse blir truffet.»
Den danske erhvervsministeren
har også i svar til Folketinget oppgitt at han er bekymret og følger
forslaget nøye. I et svar på spørsmål fra Arbeiderpartiet i Nordisk
råd har den danske erhvervsministeren sommeren 2017 svart:
«Til trods for at
konsekvenserne for Danmark endnu ikke kan kortlægges fuldt ud, er
jeg meget opmærksom på risikoen for, at danske og nordiske arbejdspladser
kan blive berørt. Jeg har på den baggrund taget kontakt til min
norske kollega om sagen.»
I debatt med Arbeiderpartiets
Terje Aasland mandag 5. mars 2018 uttalte Høyres stortingsrepresentant Tom-Christer
Nilsen at endringene ville gjøre det «attraktivt for Fjordline å
flagge tilbake», hvilket i så fall ville innebære betydelige nordiske
konsekvenser.
Det synes ikke som
om den norske statsråden har oversikt over konsekvensene av sitt
forslag. Næringsministeren kan ikke utelukke negative nordiske konsekvenser
i sitt svar på skriftlig spørsmål fra representanten Ruth Grung
(jf. Dokument nr. 15:1087 (2017–2018)). Han skriver:
«Jeg vil fortsette
å følge utviklingen i det nordiske fergemarkedet og være spesielt
oppmerksom på om tiltakene som nå gjennomføres i Norge fører til
politikkendringer i våre naboland. Etter at de nye reglene
har virket en stund vil jeg få gjennomført en forskningsbasert analyse
av fergemarkedet i Norden, som vil se nærmere på virkningene av
endringen.»
Dette er etter forslagsstillernes
syn uforsvarlig. Når endringene er gjennomført, vil 700 norske sjøfolk
ha blitt satt på land, og en forskningsanalyse vil ikke kunne gjøre
noe dersom Danmark setter i gang å endre sine regelverk. Da vil
det være for sent, og et kappløp mot bunnen vil ha startet.
Forslagsstillerne
mener primært at endringene ikke bør gjennomføres, og viser til
forslag fremmet om dette i Innst. 8 S (2017–2018):
«Stortinget ber regjeringen
om å ikke utvide Fartsområdet for utenriksferger i Norsk
Internasjonalt Skipsregister.»
Dette forslaget fikk
kun støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Forslagsstillerne
viser til at statsråden hevder at han ikke har til hensikt å starte
et kappløp mot bunnen, men at det er betydelig usikkerhet knyttet
til dette.