Bakgrunn
I 1933 vedtok Stortinget
å etablere Norsk Rikskringkasting, og samme år ble Riksprogramrådet
oppnevnt, med 15 medlemmer. Mye har skjedd med norsk medievirkelighet
siden den gang. I 1990 innstilte regjeringen om en ny riksdekkende,
reklamefinansiert TV-kanal, og TV 2 kom på lufta første gang i 1992.
I løpet av 1990-tallet ble NRK et aksjeselskap, og interessen for
Kringkastingsrådet var synkende. De siste årene har rådet imidlertid
sett en eksplosjon av klager, etter at flere grupper har kjørt samordnede
kampanjer. Rådet har til tider hatt problemer med å håndtere mengden
henvendelser. Både NRK, rådets funksjon og det generelle mediebildet
har med andre ord utviklet seg svært mye siden etableringen av rådet
i 1933.
I sitt høringssvar
til en ny kringkastingslov skriver Norsk Redaktørforening:
«Rådet bryter etter
vår mening med prinsippene i Redaktørplakaten og Lov om redaksjonell
fridom i media, hvor det er forutsatt at eierne ikke skal gripe
inn i redaksjonens frie vurderinger og redaktørens suverene rett
til å redigere sitt medium. Ikke i noe annet større, seriøst og
etablert mediehus ville det blitt akseptert at regjering og storting
skulle oppnevne et «redaksjonsråd» som skulle behandle klager fra
publikum og evaluere den frie journalistikken.»
Dette er alvorlig
kritikk mot et stort mediehus som NRK, som har et viktig mandat
som allmennkringkaster for hele befolkningen.
Tidligere i år valgte
regjeringen å oppnevne en nylig avgått statssekretær ved statsministerens
kontor som rådets leder, og understreket med det at det er en tett politisk
kobling til Kringkastingsrådet. Det framstår svært uheldig.
Lokalt blir distriktsprogramrådene
oppnevnt av fylkestingene, og det samiske programrådet blir oppnevnt av
Sametinget. Dette legger til rette for de samme prinsipielle utfordringene
som det nasjonale kringkastingsrådet. Forslagsstillerne innstiller
derfor også på å legge ned disse.
NRK har som allmennkringkaster
en viktig oppgave som folkeopplyser og et særlig ansvar for beredskap.
For at NRK skal fortsette som allmennkringkaster av høy kvalitet,
er det avgjørende at hele befolkningen har anledning til å gi tilbakemeldinger,
lufte engasjement eller klage på virksomheten. Å legge ned Kringkastingsrådet må
derfor ikke bety å legge ned klagemuligheten. Stortinget har gjennom
redaktørplakaten til NRK anledning til å sikre et klageorgan for
NRK som behandler bredere temaer og diskusjoner som befolkningen
er opptatt av, og som også mottar henvendelser. Dette organet bør
ikke være internt, men åpent slik som Kringkastingsrådet er i dag.
Et slikt organ vil både sikre at temaer som er viktige for befolkningen,
blir tatt opp, samtidig som det fjerner uheldige bindinger.