Bakgrunn
5. juli 2015 vedtok
Verdensarvkomiteen å innskrive Rjukan-Notodden industriarv på UNESCOs
verdensarvliste, noe som betyr at alle objektene som er med i verdensarven
Rjukan-Notodden, anses av UNESCO som kulturarv av uerstattelig verdi
for menneskeheten.
En av de fire pilarene
i begrunnelsen for tildelingen er infrastrukturen som ble reist
på rekordtid for å kunne frakte kunstgjødsel fra anlegget i Rjukan
til alle havner i verden. Tinnosbanen er et av de viktigste objektene
i verdensarven som Norge nylig er tildelt, men også et av de kulturminnene
som er i mest kritisk forfatning. Det forventes nemlig at land som
har fått verdensarvstatus, forvalter den på skikkelig vis, noe som
for tiden ikke er tilfellet med Tinnosbanen.
Tinnosbanen er navnet
på jernbanestrekningen mellom Tinnoset og Hjuksebø. Banen er Norges
første elektrifiserte jernbanestrekning (1911). Den delen som ikke
er istandsatt, men som har fått verdensarvstatus, er strekningen
på ca. 30 km mellom Notodden og Tinnoset.
Tinnosbanen har ligget
brakk siden 1990-tallet, selv om den aldri har fått offisiell status
som nedlagt. Forfall, gjengroing og omfattende kobbertjuveri har
sørget for at man ikke får oppleve Tinnosbanen slik man ønsker, fordi
banen ikke er egnet til å kjøre tog på lenger. At banen ikke kan
brukes, forringer muligheten til å formidle verdensarven og industrieventyret
på en god måte. Det gis ikke mulighet til å oppleve den imponerende
infrastrukturen som statusen fremhever. Noe som i sin tur ødelegger
for det potensialet som statusen gir for reiseliv og opplevelsesnæring
i regionen.
Hvis Tinnosbanen
gjøres i stand til å reise på for besøkende, vil man kunne dra mellom
de to verdensarvbyene via de opprinnelige framkomstmidlene som alle
er en del av statusen. Uten Tinnosbanen er det en «missing link».
At man kan benytte tog mellom Notodden og Rjukan ved at hele strekningen
er istandsatt, vil også gjøre det mulig å tilby et utall av rundreiser
rundt om i fylket, for Tinnosbanen ender i starten av østløpet til
Telemarkskanalen.
Mulighetene for å
formidle verdensarven godt, men også å utvikle mer opplevelsesnæring
på bakgrunn av statusen, gjør at ønsket om istandsetting er sterkt
både fra de som har ansvaret for formidlingen av statusen (Norsk
Industriarbeider Museum) og de som er vertskommuner (Tinn, Notodden
og Vinje og Telemark fylkeskommune).
Kommunene er også
opptatt av å sette i stand Tinnosbanen fordi den befinner seg midt
i et omfangsrikt og viktig skogområde hvor skognæringen, skogeiere
og politikere ser et stort behov for å få muligheten til å frakte tømmer
på banen – både fra et økonomisk perspektiv og fra et miljøhensiktsmessig
perspektiv. Det har nylig også oppstått et behov for tømmerterminal
i regionen fordi terminalen på Bø stasjon ikke er egnet lenger.
Flere kommuner samt
skognæringen har derfor ønsket seg en tømmerterminal i tilknytning
til Tinnosbanen ved Tinnoset/Gransherad. Dette er et område med treindustri
og stort potensiale for mye mer treindustri. Sett i et stedsutviklingsperspektiv
vil mer satsing på tømmernæring bidra til utvikling i bygda Gransherad hvor
Tinnoset ligger, og også for utviklingen i den gamle industribyen
Rjukan, som vil kunne nyte godt av å frakte mer gods på bane.
Kollektivtilbudet
kan med istandsetting av Tinnosbanen antakeligvis også bli betraktelig
bedre for øvre del av Telemark. Da kan man komme videre til Bratsbergbanen
og Sørlandsbanen via Tinnosbanen.
Kun istandsetting
for turisme – en museumsbane – er anslått å være et billigere alternativ
enn å sette banen i stand til å tåle moderne kommersiell tømmertransport.
Overslag sier at det siste blir dobbelt så dyrt som det første,
fordi banen må dimensjoneres til å tåle mer vekt, og muligens må
tuneller også utvides, noe som kan koste opp mot 140–150 mill. kroner.
Men estimatene er ikke fullstendig utredet enda, noe som gjør det
vanskelig å vite hvilken banetype man bør strekke seg etter når man
ønsker istandsetting. Kostnadssiden er dessuten bare en del av bildet.
For det er vel så viktig å se den i sammenheng med de mulighetene
banen kan gi miljø- og næringslivsmessig.
Man er tjent med
å få et så godt grunnlag som mulig når det gjelder hele det samfunnsøkonomiske
bildet rundt istandsetting av Tinnosbanen, før man lander på om
og hvordan banen skal settes i stand.