Ruspåvirkningens
konsekvenser
Ruspåvirkning er
påvist som medvirkende årsaksfaktor i 21 prosent av dødsulykkene
i perioden 2005–2015, jf. Statens vegvesen / ulykkesanalysegrupper
(UAG). Kategorien omfatter både promillekjøring og kjøring hvor
fører var påvirket av narkotika eller medikamenter. Forslagsstillerne
viser til at dette er et minimumsanslag, da kun om lag halvparten
av alle trafikkdrepte obduseres. En veikantundersøkelse i 2008–2009
viste at 6,7 prosent av førere kjørte under påvirkning av trafikkfarlige
stoffer. Ut fra disse tallene er det beregnet at det daglig foregår
ca. 21 000 kjøreturer hvor førene kan være alkoholpåvirket. I 2016
var det 29 dødsulykker i trafikken hvor rus var involvert.
Rus påvirker blant
annet oppmerksomhet, vurderingsevne, kritisk sans, evne til planlegging,
reaksjonstid, impulsivitet, endring av syn, hørsel, oppfattelse
av rom, tid og hastighet. Effekten av promille er godt kjent. Jo
høyere promille, desto høyere ulykkesrisiko. Dersom promillen øker
fra området 0,2–0,5, dobles risikoen for personskadeulykke sammenlignet
med en edru sjåfør. Risikoen øker med 8 ganger fra 0,5–0,8 og med
87 ganger ved promille over 1,3, jf. Transportøkonomisk institutt (TØI),
Trafikksikkerhetshåndboken. Forslagsstillerne viser til at TØI har
beregnet at antallet drepte kan reduseres med 15 til 20 prosent
dersom promillekjøring elimineres.