Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til rapporten «En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling
– for økt deltakelse og mestring» fra februar 2017. Rapporten ble levert
av et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg ledet av professor Arild
Hervik. Utvalget vurderte behovet for endringer i hjelpemiddelpolitikken
for å møte fremtidens utfordringer – bl.a. som følge av flere eldre.
Videre vurderte utvalget ansvarsdelingen mellom staten og kommunene
på hjelpemiddelområdet.
Hjelpemiddelutvalget
innhentet i alt fire eksterne vurderinger av særskilte tema: nyttekostnadsanalyse
av hjelpemidler, utredning om bruk av tilskudd på hjelpemiddelområdet,
vurdering av praksis for offentlige anskaffelser av hjelpemidler
og gjennomgang av hjelpemiddelformidlingen.
Forslagsstillerne
er opptatt av at finansiering og rettigheter til alle hjelpemidler
fortsatt skal være statens og folketrygdens ansvar, da dette sikrer
brukerne et helhetlig og likeverdig tilbud. Utvalgets forslag om
å overføre ansvaret fra staten til kommunene for enkle og høyfrekvente
hjelpemidler og for hjelpemidler i bolig som trappeheis, løfteplattform
og hev-senk-kjøkken mv. er en vesentlig endring av dagens modell.
Forslagsstillerne forutsetter at disse hjelpemidlene forblir statens
og folketrygdens ansvar, for å nå politiske mål om selvstendige
liv, likestilling, likebehandling og deltakelse i samfunnet.
Det tjener samfunnet
godt å investere i helt nødvendige hjelpemidler. Ved fortsatt å
forankre retten til hjelpemidler og finansieringen i folketrygdloven
som i dag blir ikke denne rettigheten avhengig av budsjettdekning
i kommunene. Dette er for forslagsstillerne svært viktig. Forslagsstillerne
mener derfor at lovfestingen av dagens rettigheter i folketrygden
må videreføres i tråd med høringsrundens klare anbefalinger fra
brukerorganisasjonene, kommunene og fagmiljøene.
Forslagsstillerne
vil også peke på betydningen av å videreføre dagens utlånsordning.
Den skal sikre brukerne en likeverdig tilgang til hjelpemidler og
gir samtidig samfunnet en stor gevinst når hjelpemidler leveres
tilbake til hjelpemiddelsentralene og gjenbrukes.
Dagens hjelpemiddelordning
kan forbedres, og forslagsstillerne mener det er viktig å følge
opp utvalgets forslag for å forenkle og forbedre dagens formidling
– herunder å styrke kommunenes kompetanse og kapasitet på dette
området og å korte ned tidsbruken.
Arbeids- og velferdsdirektoratets
prognoser viser at antall brukere på hjelpemiddelområdet vil øke
betydelig i årene som kommer. Den største utfordringen er kanskje
tidsbruken fra et behov for hjelpemidler/tilrettelegging oppstår
til dette er mottatt. I tillegg kommer manglende informasjon – både
om søknadsprosessen og tilgjengelige hjelpemidler/tilretteleggingstiltak.
Utvalget viser til at undersøkelser også indikerer at det er ulikt
tilbud avhengig av hvor i landet man er bosatt, med ulik praktisering
av regelverk og rutiner. Gitt en aldrende befolkning er det viktig
at kommunene prioriterer hjelpemiddelområdet høyere i tiden fremover
og legger et helhetlig tjenesteperspektiv til grunn for sitt arbeid.
Kommunene må derfor stimuleres til å ansette flere ergoterapeuter
slik Stortinget har vedtatt.
Forslagsstillerne
ser i likhet med utvalget et stort behov for at det utvikles bedre
IKT-løsninger på hjelpemiddelområdet, både for å bedre samhandlingen
mellom stat og kommune og for å ivareta brukernes informasjons-
og medvirkningsbehov på en bedre måte. Utvikling av bedre IKT-løsninger
må ha som mål å gi en forenklet og forbedret forvaltning, bedre
kostnadskontroll, raskere levering, bedre faglig samhandling, sterkere
brukermedvirkning, selvbetjeningsløsninger og muligheter for innsyn
i egen sak.
Lange formidlings-
og saksbehandlingskjeder kan medføre lang ventetid for bruker. Bestillingsordningen må
derfor styrkes og utvikles videre for å spare tid for kommuner og
brukere. Både de administrative rutinene for ordningen og sortimentet
av hjelpemidler som inngår i ordningen, bør vurderes. Etablering
av flere eksterne lagre i kommunene (utstyrt med statlige hjelpemidler)
vil sikre raskere tilgang på høyfrekvente hjelpemidler.
Utvalget peker også
på utfordringer knyttet til anbud. Forslagsstillerne mener det er
viktig å sikre brukerne bedre tilgang til ny teknologi og et bredt
spekter av hjelpemidler. Dagens praksis, som i for stor grad styrer valgene
mot enkelte produkter, må bedres. Dette vil styrke kommunenes muligheter
til å formidle løsninger tilpasset brukernes individuelle behov.
Det er også viktig å gjøre muligheten for dispensasjonssøknader
kjent.
Behovet for tilrettelegging
for brukere som har kompetanse, kapasitet og et ønske om å få gjennomføre større
deler av søknadsprosessen på egenhånd, velge samarbeidspart for
reparasjoner mv., påpekes av utvalget. Mulighetene som ligger i
ordningen med brukerpass bør videreutvikles og styrkes og være en
del av tilbudet ved alle hjelpemiddelsentralene. Forslagsstillerne
mener det også må arbeides med ensartet og god informasjon, og at
det må defineres tydeligere prosesser slik at brukerne opplever
forutsigbarhet, en styrket rolle, forenklinger og kortere tidsbruk.
Utvalget foreslår
å evaluere ordningen for høreapparater og ortopediske hjelpemidler.
Forslagsstillerne vil peke på betydningen av rettigheter og finansiering
i folketrygden også for disse hjelpemidlene. Evalueringen bør vektlegge
faglig kvalitet og nytte for brukere og samfunn, og ikke et ensidig
kostnadsperspektiv.