Bakgrunn
Et flertall på Stortinget
har ved to anledninger signalisert overfor regjeringen at det ikke
skal gjennomføres endringer i strukturen i fiskeriene før etter
at Stortinget har gjennomført en helhetlig gjennomgang av fiskeripolitikken.
I Innst. 215 S (2015–2016), jf. Meld. St. 10 (2015–2016), uttalte
en samlet næringskomité at:
«effektuering av
endringsforslag vedrørende strukturering bør avvente Eidesen-utvalgets
arbeid, slik at man får en helhetlig tilnærming til strukturpolitikken, og
dermed synliggjort hvilke konsekvenser disse endringene vil gi.»
Et flertall bestående
av Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre uttalte i Innst. 416 S (2015–2016), jf. Dokument 8:105
S (2015–2016), at:
«vesentlige endringer
i regelverket, som kan ha konsekvenser for de overordnede målsettingene
i havressursloven og deltakerloven, skal fremmes for Stortinget som
egne saker.»
Regjeringen har selv
varslet en helhetlig gjennomgang av fiskeripolitikken, og har igangsatt
og mottatt en NOU (Eidesen-utvalget). Imidlertid er ikke meldingen kommet
til Stortinget. Likevel har regjeringen gjennom forskrift gjort
flere endringer i regelverket det siste halve året som kan ha konsekvenser
for kvotestruktur og de overordnede målsettingene i havressursloven
og deltakerloven, uten at disse endringene har kommet til Stortinget
først.
For det første valgte
regjeringen 21. juni 2017 å heve det såkalte kvotetaket. Endringene
tredde i kraft allerede 1. juli 2017. Kvotetakene ble hevet slik
at sum for flåtegruppen mellom 11–14, meter ble 6 og for fartøygruppene
over 15 meter ble 8. Konkret innebærer dette for den minste gruppen
at kvotetakene settes til 5+1 eller 3+3, og til 6+2 eller 4+4 for
fartøyene over 15 meter. For fartøy i den minste gruppen betyr det
at de kan strukturere inntil 5 ganger fartøyets grunnkvote i én
av sektorene, eller velge å strukturere inntil 3 ganger grunnkvoten i
både torskesektoren og pelagisk sektor. Endringene har direkte innvirkning
på struktursammensetningen i fiskeflåten. Endringene i kvotetak
skjedde samme dag som Stortinget tok sommerferie, og dermed har
ikke Stortinget hatt reell mulighet til å reagere på endringene før
nå.
For det andre har
regjeringen sendt forskriftsendring på høring for å øke den øvre
grensen for kystfartøys lasteromsvolum. Forslaget er en vesentlig
endring av regelverket, det vil føre til at kystfartøyene blir større
enn i dag, og slik få konsekvenser for strukturene i norske fiskerier.
Forslagsstillerne
mener begge endringene er strid med stortingsflertallets ønske om
at det ikke gjøres strukturendringer i fiskeriene før etter at Stortinget
har gjennomført en helhetlig gjennomgang av strukturpolitikken.