Bakgrunn
Tilskuddsordningen
for sykehjem og omsorgsboliger ble etablert av den rød-grønne regjeringen
med grunnlag i erfaringene med lignende tilskuddsordning under Handlingsplan
for eldreomsorgen (1998–2001), samt framskrivninger og vurderinger
av behov i St.meld. nr. 25 (2005–2006) om framtidas omsorgsutfordringer. Stortinget
vedtok gjennom behandlingen av Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens
omsorg, jf. Innst. 477 S (2012–2013), å videreføre investeringstilskuddsordningen
i Husbanken til heldøgns omsorgsplasser i sykehjem og omsorgsboliger.
Tilskuddet dekker fra 2014 i gjennomsnitt 50 pst. av anleggskostnadene
(45 pst. til omsorgsbolig og 55 pst. til sykehjem).
I kommuneproposisjonen
2017 varslet regjeringen Solberg at den i forslag til statsbudsjett
for 2017 ville endre tilskuddsordningen til kun å gjelde netto tilvekst av
heldøgns plasser. I statsbudsjettet for 2017 gjorde regjeringspartiene
Høyre og Fremskrittspartiet med støttepartiene Kristelig Folkeparti
og Venstre endringer i ordningen for investeringstilskudd til omsorgsboliger og
sykehjem. Fra 2021 vil det være krav om netto tilvekst for å få
tildelt tilskudd. Denne ordningen skal gradvis innføres i 2017,
2018, 2019 og 2020. Om lag 20 pst. av tilsagnsrammen i 2017 skal
forbeholdes plasser som gir netto tilvekst. Denne andelen skal økes
til henholdsvis 40, 60 og 80 pst. de neste årene. Senterpartiet
gikk imot endringen og foreslo at investeringstilskuddet til heldøgns
sykehjems- og omsorgsboliger skulle likebehandle nybygg og oppgradering
og modernisering av eksisterende bygningsmasse.
Under Handlingsplan
for eldreomsorgen (1998–2001) ble eneromsreformen gjennomført, og
halvparten av landets sykehjemsplasser ble enten nybygd eller fullmodernisert.
På oppdrag fra Kommunenes
Sentralforbund (KS) har Rambøll kartlagt og vurdert eksisterende
boliger og institusjoner til pleie- og omsorgsformål. Målet har
vært å skaffe mer kunnskap om den kommunale boligmassen bygget før
1998. Rapporten baserer seg på et anslag om at det på landsbasis
er omtrent 13 300 omsorgsboliger og 24 000 institusjonsplasser som
er oppført før 1998 og i dag inngår i heldøgns omsorg. Kartleggingen viser
at omtrent halvparten av eldreboliger og plasser til heldøgns omsorg
i norske kommuner har en brukbar tilstand. Videre viser kostnadsberegningene
at det vil koste kommunene omtrent 37 mrd. kroner å modernisere
resterende bygningsmasse som brukes til heldøgns omsorg til et tilfredsstillende,
funksjonelt nivå (KS feb-ruar 2017).
Vedlikeholdskostnader
er ikke regnet med i kostnadsoverslaget, og Rambøll skriver i sin
rapport:
«Praksisen i flere
kommuner er (…) å spare penger gjennom å begrense vedlikeholdet
og bruke bygningen til den må rives, for deretter å bygge nytt.
Eventuelt gjennomgår de eldre bygningene en totalrehabilitering
og/ eller omdisponeres. Praksisen gjelder spesielt for institusjonsbygninger.
På den andre siden er det flere i kommunens tekniske tjenester som
ønsker økt vedlikehold av bygningene, men som ikke får gjennomslag
for dette i kommunens administrasjon eller hos politikere lokalt. Slik
det er i dag gjør statlige føringer og insentiver at det lønner
seg å bygge nytt, fremfor å ta vare på eksisterende bygningsmasse.»
Tall fra Husbanken
viser at det i perioden fra 2008 til 31. oktober 2016 er gitt tilsagn
om tilskudd til 13 494 heldøgns omsorgsplasser. Av disse er 5 790
plasser registrert med tiltak som gjelder renovering og utskifting (ifølge
helse- og omsorgsminister Bent Høie i Stortingets spørretime 16. november
2016). I rapporten «Rom for omsorg» (november 2016), som er utgitt
i et samarbeid mellom regjeringen og KS, oppgis det at det kan være
behov for om lag 22 000 flere heldøgns omsorgsplasser fram mot 2030.
KS oppgir i forbindelse
med Rambøll-rapporten (feb-lruar 2017) at:
«Kommunene er ulike
og må kunne bruke ordningen fleksibelt både til kapasitetsøkning
og til kvalitetsforbedring. Ikke alle kommuner vil trenge nettotilvekst på
kort sikt, men de fleste kommunene har behov for rehabilitering.
Da må tilskuddsordningene kunne brukes til rehabilitering. For kommuner
med høy dekningsgrad på sykehjem og andre heldøgns omsorgstilbud
er det ikke bare flere, men bedre plasser kommunen trenger for å
løfte tjenestetilbudet. Kommunene trenger omsorgsplasser som møter
dagens og fremtidens krav til standard og utforming. Kvalitetsheving
av gamle omsorgsplasser er nødvendig, ikke på grunn av manglende
vedlikehold, men fordi omsorgstjenester i dag krever en annen eiendomsmasse
enn tidligere. Kombinert med knapphet på areal og tomter gjør dette at
rehabilitering i mange tilfeller er mer aktuelt enn nybygg.»
Forslagsstillerne
mener en moderne helse- og omsorgstjeneste vil kreve løpende vedlikehold,
rehabilitering og oppgradering av heldøgns omsorgsplasser i sykehjem
og omsorgsboliger. Dette behovet vil snarere forsterkes enn svekkes
i kommende tiår.
I dag knytter det
seg disponeringsplikt til Husbankens tilskudd, hvor boligene skal
benyttes til den målgruppen de opprinnelig er tenkt for, i 30 år
(KS, februar 2017). Forslagsstillerne mener det på sikt er nødvendig
å se på om denne ordningen er formålstjenlig i dagens helse- og
omsorgstjeneste. Forslagsstillerne mener videre at en eventuell
endring av ordningen må sikre at tilskudd felleskapet yter til et
formål gjennom Husbanken, ved endring går til et sammenlignbart
offentlig formål som kommer felleskapet og helse- og omsorgstjenesten
til gode.
Forslagsstillerne
mener kommunenes rammebetingelser må tilrettelegge for både å utvikle
eksisterende bygningsmasse og å etablere ny. Behovet for nye plasser når
de eldres andel av befolkningen øker, vil være stort. Disse plassene
vil også kreve rehabilitering og vedlikehold. Forslagsstillerne
mener derfor at Stortinget må sørge for å sette kommunene i stand
til både å etablere det nødvendige antall nye plasser og å rehabilitere
og videreutvikle de eksisterende plassene. Det er etter forslagsstillernes
syn samfunnsøkonomisk uklokt å straffe kommuner økonomisk når de
velger å rehabilitere og oppgradere bygg.