Bakgrunn
Forslagsstillerne legger til grunn at luftfarten er avgjørende kommunikasjon for næringslivet, offentlig forvaltning og folks mobilitet. Luftfarten er avgjørende for å opprettholde en variert og spredt bosetting i landet og utgjør en viktig del av Norges infrastruktur. I mange deler av landet utgjør flytilbudet en viktig del av kollektivtrafikken. Fly og luftfart knytter Norge sammen og åpner døren til verden. Det er også en sosial fordel at vanlige mennesker i dag i motsetning til tidligere har mulighet til å reise og oppleve både sitt eget land og andre deler av verden på en effektiv måte.
Forslagsstillerne mener et trygt og godt flytilbud vil være viktig for å sikre Norge et utstrakt kommunikasjonsnett for både kort- og langveisreisende. Økt mobilitet og transport av folk og gods skaper utfordringer for klimaet. Det er derfor nødvendig med en aktiv politikk for å møte disse utfordringene. For luftfartens del utgjør flyselskaper og deres ansatte en bransje i tøff konkurranse. Forslagsstillerne mener Norge bør ha en aktiv luftfartspolitikk som sikrer gode og stabile rammevilkår.
Luftfartssektoren har gjennomgått en omfattende liberalisering som har ført til fallende billettpriser og større etterspørsel, mens arbeidstakernes vilkår stadig har blitt dårligere. Den voksende konkurransen setter den europeiske luftfarten under press, og belastningen blir skjøvet over på de ansatte. I dag står man overfor en sektor som stadig omstruktureres gjennom kreative tiltak som oppsplitting av selskaper, omfattende statsstøtte, skatteplanlegging, omgåelse av sosiale ordninger og tilløp til sosial dumping.
Forslagsstillerne peker på at regjeringen Solberg våren 2016 gjennomførte en høring om «globalisering og øket konkurranse i sivil luftfart – utfordringer og mulige konsekvenser for norsk luftfart». Luftfartsnæringen var involvert i arbeidet med høringsnotatet og ga i den forbindelse synspunkter på konkurransesituasjonen og utfordringer. Blant innspillene var LOs to hovedanbefalinger om at det skulle nedsettes et bredt og partssammensatt utvalg som skal konsekvensutrede forhold ved norsk luftfartsnæring, og at det skulle legges frem en stortingsmelding om norsk luftfart. NHO Luftfart på sin side etterlyste en samlet overordnet strategi for luftfartsnæringen, med en samlet gjennomgang av mulige tiltak for å styrke norsk luftfartsnæring i en stadig mer globalisert konkurransesituasjon. Under Arendalsuka i 2016 svarte statsråd Solvik-Olsen på spørsmål fra LO at han skulle lage en luftfartsstrategi. I svar på skriftlig spørsmål, Dokument 15:1534 (2015–2016) fra Eirik Sivertsen, sa samferdselsministeren at han snart skulle ta stilling til oppfølgingen av luftfarten. Forslagsstillerne understreker at det nå er gått ytterligere et halvt år, og ingenting har skjedd.
Forslagsstillerne peker på at luftfarten er en viktig næring i Norge med mange tusen direkte og indirekte arbeidsplasser. En aktiv forvaltningspolitikk bør derfor sikre næringen gode rammevilkår og de ansatte trygge arbeids- og lønnsvilkår.