Norge har et internasjonalt
ansvar for å bevare den store andelen av den atlantiske villaksstammen som
gyter i norske elver. Om lag 1/3 av all atlantisk laks i verden
gyter i Norge. Totalt har Norge om lag 400 genetisk ulike – og unike
– bestander av villaks. Norge har et ansvar for å ta vare på hver
og én av disse bestandene.
Villaksen er en stor
ressurs. Norge har sluttet seg til den nordatlantiske konvensjonen
for bevaring av nordatlantisk laks og er deltager i konvensjonens
organisasjon, NASCO (North Atlantic Salmon Conservation Organization).
Konvensjonen forplikter partene til å bevare, gjenoppbygge, utvikle
og sikre bærekraftig forvaltning av villaksen i Nord-Atlanteren gjennom
internasjonalt samarbeid.
Det er norsk politikk
siden behandlingen av St.prp. nr. 32 (2006–2007), om vern av villaksen
og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, «at
hvis én villaksbestand, med sitt unike genmateriale, går tapt, så
er ikke målet nådd». (Klima- og miljøminister Vidar Helgesen 10. februar 2016)
I 2013 vedtok regjeringen
Stoltenberg II å opprette en genbank, med både frossent genmateriale
og levende stammer av de unike villaks- og sjøørretstammene
i Hardangerfjorden, for å redusere faren for at de går tapt for
all tid. Fjordsystemet i Hardanger har lenge vært et av de områdene
i Norge som har vært utsatt for størst miljøpåvirkning fra oppdrettsnæringen.
Vedtaket om en genbank var et midlertidig svar på den alvorlige
situasjonen for villaksen, som blant annet trues av sterk innblanding
av gener fra rømt oppdrettslaks.
Opprettelsen av genbanken
kom etter mange års debatt om å begrense oppdrettsnæringen i Hardanger for
å redusere det omfattende presset mot villaks og sjøørret i fjordsystemet.
I forkant av vedtaket ble det i en lang periode arbeidet med å innføre
en egen forskrift om særskilte krav til akvakulturrelatert virksomhet
i Hardangerfjorden (den såkalte Hardangerforskriften). Dette ble
ikke sluttført. I stedet for en slik forskrift ble det vedtatt å
etablere en genbank for å hindre at genetisk materiale fra fjorden
og elvesystemene skulle gå tapt for alltid. Genbanken skal også
være en bank for levende villfisk fra de truede stammene som kan
settes ut i de aktuelle vassdragene.
Erfaringer med innsamling
av genmateriale fra elvene i Hardangerfjorden har vist at allerede
i dag er det vanskelig å finne materiale uten innblanding av oppdrettsgener
hos villaksen i bestander som er aktuelle å legge inn
i en genbank.
Situasjonen for villaks
og sjøørret i Hardangerfjorden har utviklet seg over flere år. Det
er allerede lagt inn frossen melke fra villaks fra 12 elver i genbank.
Dette ble innsamlet i perioden 1986–1999. Det er samtidig viktig
å understreke at genmaterialet ikke er tilstrekkelig, blant annet
siden kun hannfisk inngår i frossen genbank. Genbanken for Hardanger
er ment som en levende genbank, noe som er avgjørende for å gjøre
dette på en god måte i et langsiktig perspektiv.
I 2016 ble det for
første gang ført tilbake genmateriale til elvene i form av rognplanting,
slik at bevaringsarbeidet for bestandene gjennom genbanken allerede
er i gang. I påvente av byggingen av ny genbank på Ims i Rogaland
har man til nå benyttet Statkrafts klekkeri i Eidfjord i Hardanger
i prosjektet, men dette er kun en midlertidig løsning. Det er lagt ned
ressurser og arbeid i form av planlegging av etablering av genbanken
og mellomlagring av genmaterialet. Alt dette vil være bortkastet
ressursbruk dersom genbanken ikke realiseres.
Uten en genbankløsning
vil muligheten til å ta vare på en rekke av bestandene i Hardangerfjorden bortfalle.
Siden genbanken ble
besluttet opprettet i 2013 har oppdrettsnæringen produsert for fullt,
mens genbankarbeidet har gått på sparebluss. Situasjonen for den
truede villfisken i Hardanger er ikke blitt bedre. Derfor må det
settes i verk effektive tiltak. En genbank er en forutsetning for
å bevare de unike artene, men det er ikke tilstrekkelig. Det trengs
også en regulering av oppdrettsnæringen som medfører at næringen
i fremtiden drives på en måte som ikke truer de ville stammene av
laks og sjøørret.
Regjeringen har likevel
nå besluttet at genbanken ikke skal bygges, og viser til en kostnadsoverskridelse.
Det første og foreløpige kostnadsoverslaget for genbanken var på
40 mill. kroner. I dag er tallet justert til vel 60 mill. kroner.
Denne kostnadsøkningen er ikke et argument for å si fra seg ansvaret
for de ville laksefiskene i Hardanger, særlig fordi det ikke eksisterer
noen andre tiltak og krav som kan sikre deres overlevelse.
I tildelingsbrevet
til Miljødirektoratet for 2017 varslet regjeringen at det innsamlede
genmaterialet skulle destrueres. Klima- og miljøminister Vidar Helgesen
har nylig gått tilbake på dette, og den 23. januar 2017, i sitt
svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Audun Lysbakken
fra Sosialistisk Venstreparti, lover han at det innsamlede materialet
vil bli tatt vare på i to år. Helgesen er likevel klokkeklar på
at genbanken ikke blir bygget, og at «drift ved midlertidige oppbevaringsanlegg
for dette materialet på et tidspunkt [vil] måtte avvikles».
Forslagsstilleren
mener håndteringen av denne saken viser at regjeringen ikke har
noe ønske om å overholde Norges internasjonale forpliktelser om
å ta vare på de unike laks- og sjøørretstammene i Hardanger. Den
langsiktige utfordringen er på ingen måte løst. Forslagsstilleren
foreslår derfor at Stortinget ber om at regjeringen omgjør sin beslutning
og legger frem en plan for å sikre full finansiering og etablering av
genbanken.
Den levende genbanken
for villaksen i Hardanger er et nødvending krisetiltak. Skal Norge
følge opp sitt internasjonale forvalteransvar for de nord-atlantiske
laksestammene, kan man ikke basere utviklingen av havbruksnæringen
eller forvaltningen av de ville laksestammene på løsninger med genbanker for
de ulike fjordområdene. En miljømessig bærekraftig havbruksnæring
må være en klar forutsetning for forvaltningen av de ville laksefiskene.
Situasjonen i Hardanger er imidlertid spesiell og prekær.
Fordi lite tyder på at man har løsningen på miljøutfordringene innen
rekkevidde, må fremtiden for genbanken sikres nå.
Kostnadsoverskridelsen
er en svært svak begrunnelse for å si farvel til unike lakse- og
sjøørretstammer i en av Norges mest kjente fjorder. Regjeringen bør
selvsagt vurdere tiltak som kan gi kostnadsreduksjoner, men det
må nå gis klarsignal for å fullføre prosjektet med en forsvarlig
tidsramme.
Forslagsstilleren
etterlyser også effektive tiltak for å få bukt med problemene for
villfisken i Hardanger. Regjeringen har sluttet seg til prinsippet
om at forurenser skal betale. Dette må også gjelde for oppdrettsnæringen.
Eksportverdien for norsk laks og ørret var i 2016 rekordhøy, og
passerte 65 mrd. kroner. Høye priser på laks er hovedårsaken til
den formidable økningen på 29 pst. i eksportverdi. Dette
er svært positivt, og viser at oppdrett vil være en viktig næring
for Norge fremover. Men til tross for den enorme inntjeningen er
fellesressursene truet av et driftsregime som bidrar til store forurensningsproblemer.
Det har ikke blitt tatt tilstrekkelige politiske grep for å løse
miljøutfordringene som oppdrettsnæringen skaper, hverken i Hardangerfjorden
eller landet for øvrig. Samtidig viderefører oppdrettsnæringen drift
i åpne merder. Selv om oppdrettsnæringene ikke er den eneste årsaken
til den kritiske situasjonen for laks og sjøørret i Hardanger, er
det liten tvil om at lakselus og rømt oppdrettsfisk er hovedproblemet.
Oppdrettsindustrien
har nytt godt av lokaliseringen i Hardanger i mange år, og Hordaland
var et pionerfylke i utviklingen av denne bransjen. Norge kan ikke
være bekjent av at arnestedet for oppdrettsindustrien skal være
et sted der unike biologiske ressurser blir utryddet for alltid.
Forslagsstilleren mener at usikkerheten om fremtiden til genbanken,
kombinert med svak regulering av oppdrettsbransjen, er en trussel
ikke bare mot det biologiske mangfoldet, men også mot Hardangerfjordens
omdømme som turistfjord. Laksefisket i mange av elvene i Hardanger
har, sammen med unike turmuligheter, lagt grunnlaget for turismen
i området. Dersom disse laksestammene blir borte, svekker det verdien
av Hardanger som turistmål, og gir færre muligheter for å fremme
bærekraftig turisme på sikt.
Forslagsstilleren
mener Norge skal fortsette å ha en oppdrettsindustri som skaper
arbeidsplasser, produserer mat for folk og gir store inntekter.
Dette kan imidlertid ikke skje på bekostning av ressurser man har
høstet av i tusenvis av år.
Derfor må det besluttes
at arbeidet med å etablere genbanken for Hardanger skal gjennomføres.
Det innebærer at de må sikre full finansiering av et egnet anlegg.
Samtidig må regjeringen sette i gang en utredning for å sikre at
Hardanger utpekes til et pionerområde for bærekraftig omstilling
av oppdrettsnæringen. Slik kan det biologiske mangfoldet sikres for
etterslekten, og Hardanger kan bli en modell for andre kyst- og
fjordområder i Norge som har lignende utfordringer som Hardanger.