Søk

Bakgrunn

Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (2006–2007) ble det etablert en såkalt «områdeadgang» i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Denne ordningen innebærer at fartøy som er merkeregistrert i Øst-Finnmark, herunder kommunene Nordkapp og Porsanger, kan delta i åpen gruppe i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe i Øst-Finnmark. I tillegg til registreringsstedet gjelder det også noen ytterligere vilkår for å delta i åpen gruppe. Dette begrunnet man med at det var fiskerne i disse farvannene som var plaget med den nylig innflyttede krabben. Krabben forstyrret og umuliggjorde for en stor del de tradisjonelle fiskeriene. De som opplevde tap av fiskeri på grunn av krabbens inntreden, skulle få tillatelse til krabbefisket som kompensasjon.

Ved behandlingen av Meld. St. 17 (2014–2015) Evaluering av forvaltningen av kongekrabbe, ble det vurdert om denne områdeadgangen også skulle utvides til å omfatte Måsøy kommune. Dette ble begrunnet med at fiskerne fra Måsøy kommune hadde like store ulemper som de i øst. Flertallet fant den gangen ikke å ville gjøre endringer i områdeadgangen.

Det er i dag adgang for fartøy hjemmehørende fra andre områder enn Øst-Finnmark til å delta i lukket gruppe i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Utviklingen siden Stortingets behandling av evalueringsmeldingen tilsier imidlertid at det nå er et behov for å etablere en ordning som medfører at fartøy fra Vest-Finnmark også kan delta i åpen gruppe. Fangst av kongekrabbe har vist seg å være et godt tilskudd til driften av fiskefartøy i de områdene som i dag nyter godt av adgangen til å delta i den kommersielle fangsten, og den samme muligheten bør også fiskere i resten av Finnmark kunne få. En konsekvensutredning levert av varaordfører Tor Bjarne Stabell fra Måsøy synliggjør at stor og nødvendig aktivitet i desimeringsfisket i vest også påfører ulemper til fiskere som deltar i mer tradisjonelt fiskeri.

I Meld. St. 17 (2014–2015) Evaluering av forvaltningen av kongekrabbe, ble også de ulike momentene som dagens vestgrense, deltakerkriterier, fartøystørrelse, kvoter m.m. evaluert. Det ble i evalueringen spesielt bemerket at dagens grense for det kvoteregulerte området har vært en vellykket grensedragning, spesielt på grunn av den topografiske plasseringen og den naturlige hindringen den er, for videre spredning vestover av denne introduserte arten i økosystemet. Stortinget sluttet seg til meldingen i sin behandling av denne i juni 2015. Eksisterende vestgrense for kvotesystemet bør ikke flyttes.

Et annet element som ble innført i Meld. St. 17 (2014–2015), var aktivitetskrav i annet fiskeri for å kvalifisere for deltakeradgang i kongekrabbefisket. Dette ble innført for å sikre at det i større grad var aktive fiskere som fikk delta i fisket. Summen omsatt i annet fiskeri er i dag satt til 100 000 kroner. Det har vært en betydelig økning i totalkvoten av kongekrabbe fra 2015 til 2016, fra 1 300 til 2 000 tonn. Dette innebærer at totalkvotens størrelse gir et visst kvotegrunnlag for utvidet deltakelse i fisket. Samtidig vil det være svært uheldig om man ender opp med en fartøykvote som er så liten at mange ikke vil se seg tjent med å delta i fisket. I lys av dette bør aktivitetskravet trappes opp over en treårsperiode slik at man sikrer at denne retten tilkommer aktive fiskere.