Ideelle organisasjoner har røtter i sivilsamfunnet og har vært
viktige premissleverandører og samarbeidspartnere for det offentlige
i utviklingen av det moderne velferdssamfunnet. Den 3. oktober 2012 undertegnet
Ideelt Nettverk, Virke, Frivillighet Norge og KS bedrift en viktig
samarbeidsavtale med den rød-grønne regjeringen om leveranser av
helse- og sosialtjenester. Samarbeidsavtalen anerkjenner, styrker
og synliggjør den viktige rollen som ideelle aktører i dag spiller
i den norske velferdsstaten. Samarbeidsavtalen la vekt på følgende
overordnede prinsipper for god samhandling: kvalitet, god bruk av offentlige
midler, langsiktighet og forutsigbarhet, uavhengighet, mangfold
og dialog. Det skulle gjennomføres dialogmøter én til to ganger
i året, og avtalen skulle evalueres etter fire år. Daværende regjering
gav oppfølging av avtalen høy prioritet, og dialogmøtene har gitt
grunnlag for å drøfte og søke løsninger for sentrale spørsmål som
konkurranseutsetting og ideelle organisasjoners pensjonskostnader. Det
er skapt usikkerhet om Høyre-/Fremskrittsparti-regjeringen vil videreføre
samarbeidsavtalen. Forslagsstillerne mener at samarbeidsavtalen,
som får sterk støtte av alle parter, må videreføres og følges opp.
I NOU 2011:11, Innovasjon i omsorg, ble det påpekt at sosial
verdiskaping, både i form av frivillige organisasjoner og tiltak
og nye former for brukersamvirke, bør gis betydelig større rom og
armslag i drift og framtidig utvikling av omsorgstjenester og velferdsordninger.
Det ble satt mål om at innen 2020 bør anslagsvis 25 pst. av den
samlede omsorgssektoren være organisert og drevet som ideell virksomhet. I
dag er denne andelen på 5 pst.
Forslagsstillerne vil derfor understreke behovet for å beholde
de ideelle aktørene på barnevernsfeltet. I dag utgjør det ideelle
innslaget om lag 25 pst. av institusjonstilbudet. Dagens ordning
er at staten ved Bufetat fyller opp de statlige institusjonsplassene,
så får de ideelle organisasjonene ta del i et skjermet anbud, og
til sist er det en tredje runde der alle private aktører kan levere
inn anbud. Ifølge avisen Vårt Land 13. januar 2014 vil regjeringen
nå vurdere denne prioriteringsrekkefølgen. Forslagsstillerne mener
at dersom man skal sikre at ideell sektor-andelen ikke reduseres,
er det avgjørende at ordningen med skjermede anbud opprettholdes.
Den viktigste enkeltårsak til at det blir krevende for ideelle
organisasjoner å konkurrere med kommersielle aktører, er forskjellen
i pensjonskostnader. Forskjellen i pensjonskostnad kan i dagens
situasjon utgjøre opp til 15 pst. regnet av brutto lønn. Dersom ideelle
organisasjoner med offentlig tjenestepensjon må konkurrere med aktører
med privat tjenestepensjon, vil det kunne føre til nedbygging av
ideell sektor i Norge.