Norge ligger langt fremme når det gjelder forskning, utvikling
og behandling på kreftområdet. Institusjoner som Radiumhospitalet,
Oslo Cancer Cluster og Kreftregisteret har høstet betydelig internasjonal
anerkjennelse for sitt arbeid og sin kompetanse innen forskning,
utvikling og behandling av kreft. Det er svært viktig at dette kompetansemiljøet
og merkevaren blir styrket og videreutviklet, til det beste for
pasientene og samfunnet.
Norge er et lite land, men med mange kloke hoder. Det er et utsagn
som heter at «to hoder tenker bedre enn ett». Akkurat dette er et
viktig element med hensyn til videreutvikling av kreft som satsingsområde
i Norge. Det å samle de kloke hodene, de kloke kompetansemiljøene,
vil selvsagt være av avgjørende betydning for hvor slagkraftig det
samlede norske miljøet vil være innen kreftsatsingsområdet.
Forslagsstillerne viser til at de tre viktigste pilarene i det
norske kompetansemiljøet innen kreftområdet må etableres og forsterkes.
Radiumhospitalet, Kreftregisteret og Oslo Cancer Cluster er gjensidig avhengig
av hverandres kompetanse, for selv å kunne optimalisere sine muligheter.
Denne treenigheten innen kreftområdet må derfor være selve fundamentet
for det som allerede er et internasjonalt anerkjent kompetansemiljø.
Forslagsstillerne vil videre vise til at Radiumhospitalet, Kreftforskningsinstituttet
og Kreftregisteret utgjør de tre pilarene i et såkalt Comprehensive
Cancer Center (CCC), et komplett kreftsenter. Denne organisasjonsformen
var Norge svært tidlig ute med å utvikle, også i verdenssammenheng,
og det er nå en mønstermodell internasjonalt. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at dette er en hovedårsak til at Radiumhospitalet
har vært i stand til å hevde seg i konkurransen med utenlandske
Comprehensive Cancer Center, som er mange ganger så store i omfang
som det norske miljøet.
Forslagsstillerne viser videre til at Norge er en liten nasjon.
Dette betyr at det er viktig at man retter oppmerksomheten mot å
utvikle og videreføre den spisskompetansen man har på kreftområdet,
i et nasjonalt perspektiv.
I denne sammenheng er forslagsstillerne av den oppfatning at
Radiumhospitalet bør omdannes til et nasjonalt kompetansesenter
som direkte er underlagt sentrale myndigheter, og ikke, slik det
er i dag, underlagt Oslo universitetssykehus og Helse Sør-Øst.
Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter vil være det
lokomotivet man har behov for, knyttet til å videreutvikle den spisskompetansen
man har på kreftområdet.
Forslagsstillerne mener videre den kliniske bygningsmassen ved
Radiumhospitalet bør opprustes i betydelig grad. Det vises til at
det kliniske bygget er i relativt dårlig forfatning, noe som blant
annet skyldes stram økonomistyring over mange år. Radiumhospitalet
har holdt orden i sin økonomi, noe som har resultert i et relativt
stort etterslep på bygningsmassen. Forslagsstillerne er av den oppfatning
at Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter bør innlemmes
som en egen post på statsbudsjettet, for på denne måten å kunne
bygge opp bygningsmasse, utstyr og andre rammevilkår som må på plass
for å utvikle Radiumhospitalet i tråd med forslagsstillernes intensjoner.
Forslagsstillerne viser til at Radiumhospitalet gjennom sine
80 år har hatt en særlig viktig posisjon innenfor utviklingen av
moderne kreftbehandling i Norge. Radiumhospitalets kompetanse både
på pasientbehandling og kreftforskning har i tillegg vært anerkjent
i fagmiljøer over store deler av verden.
Forslagsstillerne mener at et slikt nasjonalt senter er en forutsetning
for å ta vare på den kompetansen som har vært bygget opp så systematisk
gjennom alle disse årene.
I 2010 var det en pågående debatt om utviklingen ved Radiumhospitalet
i forbindelse med omstillingsprosessen ved sykehusene i Oslo-regionen.
Debatten omhandlet både Radiumhospitalets fremtidige rolle og viktigheten
av at Radiumhospitalet ble videreført som merkenavn.
Den gang fryktet forslagsstillerne at endringene som ble gjennomført
skulle bidra til at de godt etablerte fagmiljøene ved Radiumhospitalet
skulle brytes opp og fordeles utover på en rekke andre sykehus.
Forslagsstillerne har den senere tid fått signaler om at nettopp
dette er i ferd med å skje på visse områder. Forslagsstillerne mener
også at nye landsomfattende tilbud innen kreftbehandling bør legges
til Radiumhospitalet for å styrke kompetansemiljøet, til det beste
for alle pasienter.
Forslagsstillerne mener det er viktig å bevare og utvikle Radiumhospitalet
som motor i en moderne og spesialisert kreftbehandling. Det er derfor
nødvendig å etablere Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter
for forskning, utprøving og behandling av kreftsykdom.