Til Stortinget
Norge har Europas laveste fartsgrenser, og maksimalt 100 km/t
på motorvei. I andre europeiske land er fartsgrensene på motorvei
blitt øket i de senere årene. Bortsett fra Russland har de fleste
østeuropeiske land 130 km/t, en fartsgrense som ser ut til å vinne gjennomslag
i Europa. Danmark satte opp fartsgrensen på de fleste motorveier
til 130 km/t i 2003. I Sverige har en prøveordning med 120 km/t
på enkelte strekninger, f.eks. deler av E6, vært en suksess. 120 km/t
vil derfor bli gjennomført som en alminnelig regel på motorvei i
Sverige i løpet av 2010. 120 km/t er det også i Finland.
I Tyskland er det vanligvis ikke fartsgrenser på motorvei. Et
forslag om å innføre en generell 130 km/t-grense i Tyskland ble
nedstemt i Forbundsdagen 28. mai 2009. I Italia og Frankrike er
det normale 130 km/t. Men i Italia er det 150 km/t på enkelte strekninger.
Høyere fartsgrenser enn 100 km/t fungerer altså aldeles utmerket
på motorveiene over hele resten av Europa. Nye norske motorveier
har tilsvarende standard. I de senere årene er enkelte norske motorveistrekninger
blitt forlenget og mer sammenhengende. Utviklingen av E6 og E18
på Østlandet begynner å minne om et sammenhengende motorveinett
der det for bare få år siden var stykkevis og delt, med maksimalt
3-4 mil ad gangen. Østlandets sammenhengende motorveinett utgjør
nå til sammen ca. 300 km. Dette øker behovet for fartsgrenser som
er bedre tilpasset for trafikantene.
Respekten for 100-prinsippet er etter hvert temmelig frynsete.
Fartsgrensen er til irritasjon, noe som i seg selv er trafikkfarlig.
Det brer seg en alminnelig oppfatning i Norge om at 110-120 er OK
på motorvei selv om fartsgrensen er 90 eller 100. Lange turer på gode,
trafikksikre motorveier i max. 100 km/t er like unaturlig i Norge
som i resten av verden.
Målet med samferdselspolitikken er å oppnå god fremkommelighet,
høy trafikksikkerhet, god transportøkonomi og godt miljø. Gode motorveier
med en fartsgrense på 120 km/t vil tjene alle disse målene. Dette
er også tilsvarende det som gjelder i sammenlignbare land som Sverige
og Finland.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning der fartsgrensen
på motorveier klasse A settes til 120 km/t.
20. april 2010