Til Stortinget
Norge ligger langt fremme når det gjelder forskning, utvikling
og behandling på kreftområdet. Institusjoner som Radiumhospitalet,
Oslo Cancer Cluster og Kreftregisteret har høstet betydelig internasjonal anerkjennelse
for sitt arbeid og sin kompetanse innen forskning, utvikling og
behandling av kreft. Det er svært viktig at dette kompetansemiljøet
og merkevaren blir styrket og videreutviklet, til det beste for
pasientene og samfunnet.
Norge er et lite land, men med mange kloke hoder. Det er et utsagn
som heter at "to hoder tenker bedre enn ett". Akkurat dette er
et viktig element med hensyn til videreutvikling av kreft som satsningsområde
i Norge. Det å samle de kloke hodene, de kloke kompetansemiljøene,
vil selvsagt være av avgjørende betydning for hvor slagkraftig det
samlede norske miljøet vil være innen kreftsatsingsområdet.
Forslagsstillerne viser til at de tre viktigste pilarene i det
norske kompetansemiljøet innen kreftområdet må etableres og forsterkes.
Radiumhospitalet, Kreftregisteret og Oslo Cancer Cluster er gjensidig avhengig
av hverandres kompetanse, for selv å kunne optimalisere sine muligheter.
Denne treenigheten innen kreftområdet må derfor være selve fundamentet
for det som allerede er et internasjonalt anerkjent kompetansemiljø.
Forslagsstillerne vil videre vise til at Radiumhospitalet, Kreftforskningsinstituttet
og Kreftregisteret utgjør de tre pilarene i et såkalt Comprehensive
Cancer Center (CCC), et komplett kreftsenter. Denne organisasjonsformen
var Norge svært tidlig ute med å utvikle, også i verdenssammenheng,
og det er nå en mønstermodell også internasjonalt. Forslagsstillerne er
av den oppfatning at dette er en hovedårsak til at Radiumhospitalet
har vært i stand til å hevde seg i konkurransen med utenlandske
Comprehensive Cancer Center, som er mange ganger så store i omfang som
det norske miljøet.
Forslagsstillerne viser videre til at Norge er en liten nasjon.
Dette betyr at det er viktig at man fokuserer på å utvikle og videreføre
den spisskompetansen man har på kreftområdet, i et nasjonalt perspektiv.
I denne sammenheng er forslagsstillerne av den oppfatning at
Radiumhospitalet bør omdannes til et nasjonalt kompetansesenter
som direkte er underlagt sentrale myndigheter, og ikke, slik det
er i dag, underlagt Helse Sør-Øst.
Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter vil være det
lokomotivet man har behov for, knyttet til å videreutvikle den spisskompetansen
man har knyttet til kreftområdet.
Forslagsstillerne mener videre den kliniske bygningsmassen ved
Radiumhospitalet bør opprustes i betydelig grad. Det vises til at
det kliniske bygget er i relativt dårlig forfatning, noe som blant
annet skyldes stram økonomistyring over mange år. Radiumhospitalet
har holdt orden i sin økonomi, noe som har resultert i et relativt
stort etterslep på bygningsmassen. Forslagsstillerne er av den oppfatning
at Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter bør innlemmes
som en egen post på statsbudsjettet, for på denne måten å kunne
bygge opp bygningsmasse, utstyr og andre rammevilkår som må på plass
for å utvikle Radiumhospitalet i tråd med forslagsstillernes intensjoner.
Radiumhospitalet er en merkevare både nasjonalt og internasjonalt.
Forslagsstillerne registrerer at prosessen knyttet til Oslo universitetssykehus
nok en gang fremtvinger en debatt knyttet til valg av navn. Det
er, slik forslagsstillerne ser det, uheldig at en merkevare som
Radiumhospitalet blir undergravd på den måten som det kan se ut
til at det blir gjort.
Forslagsstillerne viser til at merkevarebygging har en nærmest
uvurderlig økonomisk verdi. Det er for eksempel unaturlig å se for
seg at den nye Holmenkollbakken skulle skifte navn til Oslo skibakke, avdeling
Holmenkollen, eller at Brann fotballklubb skulle skifte navn til
Bergen fotball. Det er, slik forslagsstillerne ser det, like unaturlig
at Radiumhospitalet skal skifte navn, uavhengig av om stortingsflertallet
støtter representantforslaget om omdannelse til et nasjonalt kompetansesenter
eller ikke.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med å omdanne
Radiumhospitalet til et nasjonalt kompetansesenter for behandling,
forskning og utvikling på kreftområdet.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at Radiumhospitalet videreføres
som merkenavn, uavhengig av organisatorisk plassering.
4. februar 2010