Til Stortinget
Nye tall viser at barnehageplasser i private barnehager i mange
tilfeller mottar langt mindre offentlig støtte enn plasser
i offentlige barnehager. Det blir store utslag på de barna
som er mellom 1-3 år, i tiden fra 1. mai 2004
(da barnehagereformens makspris ble innført). Tall publisert
av Private Barnehagers Landsforbund (PBL) viser dette med tydelighet.
For eksempel vises det til en kommune der et barn som var 1 år
1. mai 2004, siden da fått cirka 135 169
kroner mindre i offentlig tilskudd enn det kommunale barnehagebarn
har fått. Dette viser at det foregår en strukturell
forskjellsbehandling av barn i private barnehager. Dette gir dårligere økonomi
i de private barnehagene og dermed et dårligere tilbud
til barna.
Nylig saksøkte PBL EFTA Surveillance Authority (ESA)
for EFTA-domstolen. PBL aksepterer ikke at ESA avviste klagen over
at norsk barnehagestøtteregelverk kun sikrer private plasser
85 pst. av hva offentlige plasser mottar. Saken var oppe i EFTA-domstolen
16. januar 2008. Det er grunn til å frykte at mange
private plasser vil bli borte, eller gi dårligere tilbud,
hvis ESA godtar norske myndigheters forskjellsbehandling.
Private barnehager utgjør majoriteten av det totale
barnehagetilbudet. Med hjemmel i barnehageloven § 14
fastsetter forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold
til offentlige tilskudd, at kommunen har plikt til å sørge
for at det offentlige tilskuddet til private barnehager utgjør
minst 85 pst. av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt
mottar i offentlige tilskudd.
Finansieringsordningen er i utgangspunktet skjev og legger grunnlaget
for forskjellsbehandling fordi den godtar lavere prosentmessig støtte
til private plasser.
Det foreligger i dag en rekke enkeltsaker i kommunene hvor det
er påvist at private barnehager kommer dårligere
ut enn de offentlige fordi regelverket om finansiering er komplisert,
gir rom for tolkning og til dels kan misbrukes på en slik
måte at det får uheldige konsekvenser for private
aktører. En rekke ankesaker på feilaktig beregning
av finansieringsgrunnlag er levert kommunene. Signaler fra kommunene
i disse sakene er at beregningssystemet er vanskelig å forstå.
Det viser seg at over halvparten av kommunene mottok henvendelser
fra private barnehager om en ny vurdering av beregningsgrunnlaget
i 2006.
Forslagsstillerne mener det er svært uheldig at man
har et finansieringssystem som bidrar til at en rekke private barnehager
ikke får det offentlige tilskuddet de rettmessig har krav
på. Videre er det svært uheldig hvis beregningsmetoden
er så komplisert at det er tilnærmet umulig for
den enkelte barnehage å etterprøve kommunenes
vedtak. De barnehager som velger å innklage behandlingen
av tilskuddet, har ofte svak kompetanse og begrenset mulighet til å forstå det
kompliserte regelverket, og benytter derfor i stor grad advokatbistand
eller faglig bistand fra interesseorganisasjonen de er medlem i.
Dette gir en økonomisk belastning, og det er grunn til å anta
at flere barnehager ville ha benyttet advokatbistand i saker knyttet
til offentlig tilskudd hvis økonomien hadde tillatt det.
Den problematiske finansieringsmodellen kan være en årsak
til sen saksbehandling i kommunen og dermed mangelfull økonomisk
forutsigbarhet for den tilskuddsberettigede barnehagen. Denne uforutsigbarheten
bidrar til forskjellsbehandling mellom offentlige og private aktører.
Offentlige barnehager får store konkurransefordeler.
Forslagsstillerne mener at alle virkemidler som kan bidra til å oppnå barnehageavtalens
mål om full dekning og god kvalitet, bør vurderes.
Det aller viktigste virkemidlet har vært og vil være
likebehandling av offentlige og private barnehageplasser. Kun gjennom
likebehandling vil alle barnehager stimuleres til å gi
barna og deres foreldre det beste tilbudet.
Forslagsstillerne mener at det må innføres
lovfestet reell likebehandling av private og offentlige barnehageplasser.
Forslagsstillerne mener Stortinget må drøfte
alternative modeller for driftstilskudd, for eksempel etter enhetskostnadsprinsippet.
På dette grunnlag fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i barnehageloven
slik at det sikres reell likebehandling mellom offentlige og private
aktører.
13. februar 2008