Til Stortinget
Regjeringen har med virkning fra 1. januar 2005 endret
utlendingsforskriften slik at det nå er gjort unntak for
krav om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip
under fremmed flagg i fart med last og passasjerer mellom norske
havner. En konsekvens av dette er at det nå er fritt frem
for utenlandsk arbeidskraft på skip i fart på norskekysten.
Frem til 1. januar 2005 har det for norsk innenriksskipsfart
eksistert et krav om arbeidstillatelse for alle utenlandske sjøfolk
som ikke er EØS-borgere. Det har imidlertid ikke vært
praktisert noe krav om arbeidstillatelse overfor utenlandske arbeidstakere
på utenlandske skip i norsk innenriksfart. Det har fra
flere hold kommet påtrykk om at regelverket knyttet til arbeidstillatelse
skal håndheves. Bakgrunnen er en uryddig situasjon som
har skapt uheldige konkurranseforhold som rammer norske sjøfolk.
Ved behandlingen av skipsfartsmeldingen "Vilje til vekst - for
norsk skipsfart og de maritime næringer", St.meld. nr.
31 (2003-2004), Innst. S. nr. 267 (2003-2004), var forslag til endringer
av utlendingsforskriften ute på høring. Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremholdt under behandlingen av skipsfartsmeldingen
at partiene ville ta stilling til saken etter at høringsrunden
var avsluttet. Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremholdt
under komitebehandlingen at:
"Etter medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og
Sosialistisk Venstreparti sitt syn vil Regjeringa sitt opplegg undergrave
norsk innanriks skipsfart. Desse medlemene er difor mot den varsla
endringa. Desse medlemene fremmer fylgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa stoppe forslag til endringar av utlendingsforskrifta
om arbeidsløyve for utanlandske mannskap på utanlandske
skip i norsk innanriksfart.""
Fremskrittspartiet har konkludert i saken og ønsker å gjeninnføre
kravet om arbeidstillatelse hjemlet i utlendingsforskriften. Begrunnelsen
er å skape holdbare konkurransevilkår for norske
sjøfolk og norske rederier under norsk flagg. De fleste
land i verden har restriksjoner på adgangen til å frakte
last og passasjerer mellom innenrikske havner.
Forslagsstillerne mener at kravet om arbeidstillatelse for utenlandske
sjøfolk på skip under fremmed flagg i fart med
last og passasjerer mellom norske havner må gjeninnføres
for å skape holdbare konkurransevilkår for norske
sjøfolk og norske rederier under norsk flagg.
I de fleste OECD-land er det slik at kystfarten helt eller delvis
er reservert selskaper som bruker skip med landets flagg og sjøfolk.
Det er gode grunner som taler for å se kystfarten som en
del av innenlandsk økonomi, og i tillegg får man
ingen uthuling av flaggstatsprinsippet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gjeninnføre kravet om arbeidstillatelse
for utenlandske sjøfolk på skip under fremmed
flagg i fart med last og passasjerer mellom norske havner i utlendingsforskriften
innen 1. juli 2005.
12. mai 2005