Til Stortinget
Vi merker en stadig økning av offensive selgere rundt
oss. Både på gata, på kjøpesentre
og på jernbanestasjoner blir vi tilbudt alle mulige slags
varer. Dette merker vi nå også i eget hjem. Salg
av varer og tjenester over telefonen oppleves som omfattende og plagsomt
av mange.
I dag er regelverket når det gjelder telefonsalg slik at
husstandens medlemmer kan reservere seg mot å motta disse
telefonene ved aktivt å kontakte et register. Vi vet at
denne ordningen omgås daglig. Folk blir ringt opp av reklameselgere
selv om de har reservert seg. Ca. 10 pst. av de over 7 000
henvendelsene til Forbrukerombudet i 2004 dreide seg om telefonsalg
i en eller annen form. De største klagebunkene gikk ut på at
Reservasjonsregisteret ikke ble respektert, og at forbrukerne ble
utsatt for såkalt negativt salg. Dette vil si at de opplevde å få tilsendt
varer med krav om betaling etter en telefonsamtale, til tross for
at de mente at de ikke hadde inngått avtale om å kjøpe
noe. Brønnøysundregistrene opplyser at over 1
million personer nå har reservert seg mot telefonsalg og adressert
reklame. 99,5 pst. har reservert seg mot telefonsalg. 88 pst. vil
ikke bli kontaktet av humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner,
mens 56 pst. ikke ønsker å motta adressert reklame
i posten.
Forbrukerombudet bruker svært mye ressurser på å prøve å lære
opp en bransje som er mer eller mindre lærevillig til å opptre
med gode rutiner. Forbrukerombudet mener at situasjonen ikke er
tilfredsstillende og stiller seg positive til et forslag om forbud.
Datatilsynet er positivt til at Stortinget vurderer om ikke reservasjonsordningen
bør avvikles og erstattes med et register over dem som
faktisk ønsker å få slik markedsføring.
Bakgrunnen for at Datatilsynet er opptatt av dette spørsmålet,
er at innehavere av personopplysninger bruker dem til noe helt annet
enn det de var tenkt til.
Forslagsstillerne mener at regelen bør snus på hodet.
Fra i dag å måtte si "nei takk" til telefonsalg,
mener vi at hver enkelt skal si "ja takk" hvis de ønsker denne
tjenesten. Det vil si at man må ta et aktivt positivt standpunkt
til å bli oppringt. Friheten til å bestemme hvem
som skal være velkommen til å ringe, skal hver
enkelt ha selv. Vi mener at menneskets frihet er viktigere enn markedets
frihet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen erstatte kapittel 5 i "Forskrift om
behandling av personopplysninger" med en forskrift som følger
prinsippet om at man aktivt må registrere seg for å motta
telefonoppringninger og annen direkte markedsføring, fremfor
at man må reservere seg. Tittel på kapittelet
bør følgelig endres fra "Reservasjonsregisteret"
til "Reklameregisteret".
27. april 2005