Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Grethe Fossli, Sylvia Brustad, Marit Arnstad, Åslaug Haga, Inger S. Enger, Siri Hall Arnøy, Heidi Sørensen og Inge Ryan om tiltak for å legge til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge

Innhold

Til Stortinget

Myndighetene har over flere år jobbet med ulike tiltak for å tilrettelegge for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge, herunder fritak for engangs- og årsavgift, fritak av bompenger, fritak for vrakpantavgift, gratis offentlig parkering og lavere avgifter for elbil som firmabil og 0-sats på merverdiavgiften for elbiler. I tillegg har elbilprodusenten Think mottatt tilskudd og lån fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND).

Ford Motor Company kjøpte elbil-produsenten Think for over tre år siden. Ford besluttet høsten 2002 å avslutte sitt engasjement i Think, og har nedsatt en arbeidsgruppe, med representanter fra selskapet og de ansatte, som vil utforske enhver mulighet for fortsatt drift ved bedriften i Aurskog. I tillegg jobber en aksjonsgruppe, Think Nå, for at Think skal bli drevet videre i Norge som en ledende produsent av elektriske biler. Aksjonsgruppen har utfordret Regjeringen til å forplikte seg på et konkret program for fremme av miljøbiler basert på elektrisitet, og de mener programmet bør omfatte:

  • åpning av bussfilene for elektriske biler

  • fjerning av firmabilbeskatning på elektriske biler

  • en klar forpliktelse fra sentrale myndigheter og statlige institusjoner om å velge elbil der det er praktisk mulig, gjennom innkjøp og bruk

  • opprettelse av et fond for å gi direkte støtte til privatkjøpere av elektriske biler

  • innføring av krav fra 2004 om at minst 2 pst. av det totale salget til norske bilimportører må være 0-utslippsbiler, samt øke andelen lineært til 20 pst. i 2013.

Aksjonsgruppen tror at dersom norske myndigheter forplikter seg på ovennevnte program, vil det gi en realistisk mulighet til å tiltrekke seg investorer som kan utvikle bærekraftig forretningsvirksomhet ved miljøbedriften i Aurskog.

Som miljønasjon og stor oljeprodusent har Norge et særlig ansvar for å drive frem utviklingen av ny, forurensningsfri teknologi. Veitrafikken står for 22 pst. av Norges totale CO2-utslipp. 0-utslippsbilene har ingen forurensende utslipp fra motoren og svært lav motorstøy sammenlignet med andre kjøretøy. Det er således viktig med fortsatt offentlig engasjement i utvikling, produksjon og tilrettelegging for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge, blant annet gjennom incentiver og rammebetingelser for brukerne. Gjennom fortsatt drift ved Think Nordic har Norge en reell mulighet til å produsere miljøvennlige biler og samtidig gjøre noe for forskning på alternative energikilder og utvikling av ny teknologi i Norge.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om tiltak som vil legge til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge.

Forslaget kan blant annet inneholde vurdering av tiltak som offentlig innkjøp, økt fremkommelighet, firmabilbeskatning og andre innkjøpsincentiver, samt krav om at en viss andel av totalsalget av biler i Norge skal være 0-utslippsbiler.

15. oktober 2002