Den årlige meldingen om eksport av forsvarsmateriell
fra Norge er den 30. i rekken siden den første gang ble fremlagt
i 1997. Den redegjør for eksporten av våpen, ammunisjon og annet
militært materiell, relatert teknologi og tjenester til militære
formål (heretter omtalt som forsvarsmateriell) fra norske bedrifter
i 2024. Meldingen gir også informasjon om eksporten av flerbruksvarer
til militær sluttbruk i utlandet.
Eksportkontrollen har to formål: 1) å sikre
at eksporten av forsvarsmateriell fra Norge skjer i tråd med norsk
sikkerhets- og forsvarspolitikk, og 2) å sikre at eksporten av flerbruksvarer
ikke bidrar til spredning av masseødeleggelsesvåpen (kjernefysiske,
kjemiske og biologiske våpen) og leveringsmidler for slike våpen. Eksport
av forsvarsmateriell er utelukkende gjenstand for nasjonale beslutninger.
Kontrollen med å hindre spredning av flerbruksvarer og teknologi
til masseødeleggelsesvåpen (MØV) eller terrorformål er i hovedsak basert
på arbeidet i det multilaterale eksportkontrollsamarbeidet. Alle
søknader om eksport av forsvarsmateriell vurderes grundig innenfor
rammen av Utenriksdepartementets (UD) retningslinjer for behandling
av søknader om eksport av forsvarsmateriell, samt teknologi og tjenester
for militære formål.
Meldingen er den første som legges frem etter
at Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA) ble etablert
1. januar 2025. Årets melding redegjør derfor særskilt for ansvarsfordelingen
mellom UD og DEKSA på eksportkontroll- og sanksjonsområdet. Direktoratet
har overtatt forvaltningsansvaret for eksportkontrollen og skal
iverksette regjeringens politikk på dette området. DEKSA skal også
ivareta Norges internasjonale forpliktelser på sanksjonsområdet,
samt gjennomføre sanksjoner som Norge har sluttet opp om. Utenriksministeren
har fortsatt det konstitusjonelle ansvaret for eksportkontrollen.
Russlands folkerettsstridige fullskalainvasjon
av Ukraina i februar 2022 har bidratt til en drastisk endret sikkerhetssituasjon
i Europa, som også har fått konsekvenser for Norges politikk på
eksportkontroll- og sanksjonsområdet. Norsk politikk på dette området
må legge til rette for at vi kan støtte Ukraina i deres legitime forsvarskamp,
samt styrke vår egen, europeisk og alliert sikkerhet. Blant de viktigste
endringene regjeringen har innført på eksportkontrollområdet i 2024,
er beslutningen om at det fra 1. januar 2024 skulle åpnes for å
tillate direktesalg av forsvarsmateriell fra norske bedrifter til Ukraina.
Denne beslutningen ble etterfulgt av en ytterligere endring i norsk
eksportkontrollpraksis i mars samme år, da regjeringen også åpnet
for å tillate teknologioverføring fra norske forsvarsbedrifter til
Ukraina. Årets melding inneholder derfor et eget kapittel om eksporten
til Ukraina som redegjør for gjeldende eksportkontrollpraksis for
Ukraina. Meldingen informerer om regjeringens økte satsing på norsk
forsvarsindustri, og om viktigheten av forsvarsindustrien – både
for Norges militære støtte til Ukraina og vår egen og allierte lands
beredskap og sikkerhet.
I meldingen gis det også en beskrivelse av hvordan den
sikkerhetspolitiske og teknologiske utviklingen skaper utfordringer
for et globalisert norsk næringsliv, og hvordan den krevende balansegangen
mellom sikkerhets- og handelspolitiske interesser gjør seg gjeldende
for eksportkontrollen.
Meldingen redegjør i tillegg for Utenriksdepartementets
arbeid med å styrke kontrollen med teknologioverføring i kunnskapssektoren,
noe som blant annet innebærer mer målrettet kontroll med bedre definisjon av
teknologbegrepet og presisering av hva kontrollen skal omfatte.
Meldingen redegjør også for sanksjonene mot Russland og hvordan
regjeringen forebygger sanksjonsomgåelse.