5. Stortingets eksterne organer

5.1 Kap. 42 Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

Post 1 driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder drift av Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret (Ombudsnemnda). Ombudsnemnda skal fremme og beskytte rettighetene og interessene til Forsvarets personell og Forsvarets veteraner. Gjennom arbeidet skal nemnda søke å bidra til å effektivisere Forsvaret.

Regjeringen foreslår at det bevilges 12,320 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget.

Post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder internasjonale organisasjoner og nettverk. Regjeringen foreslår at det bevilges 466 000 kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget.

5.2 Kap. 43 Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til drift av Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet). Sivilombudet skal føre kontroll med at det ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger. Sivilombudet skal også bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.

Regjeringen foreslår at det bevilges 122,747 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget.

5.3 Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til drift av EOS-utvalget, som skal føre regelmessig kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene) som blir utført i den sivile og militære forvaltningen.

Regjeringen foreslår at det bevilges 52,457 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteen understreker at kontroll med de hemmelige tjenester er grunnleggende for folkets tillit til styremaktene. Viktigheten av EOS-utvalgets arbeid er derfor meget høy. Det kan og bør gjenspeiles i bevilgningene.

Komiteen ber om at det til behandlingen av statsbudsjettet for 2027 gjøres en vurdering av om de øvrige EOS-tjenestene bør pålegges en plikt til å tilrettelegge for EOS-utvalgets kontroll tilsvarende den som E-tjenesten har.

5.4 Kap. 45 Norges institusjon for menneskerettigheter

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder drift av Norges institusjon for menneskerettigheter som skal bidra til å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene, særlig ved å overvåke og rapportere om menneskerettighetenes stilling i Norge.

Regjeringen foreslår at det bevilges 35,793 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at mange andre institusjoner, virksomheter, mediehus og enkeltmennesker på en god måte dekker de samme funksjoner som NIM er ment å dekke. Det er derfor unødvendig å ha et offentlig finansiert organ til dette.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslo å redusere bevilgningen til NIM med 18 mill. kroner, slik at samlet ramme for rammeområde 14 ble 18 millioner kroner lavere enn det som følger av Prop. 1 S (2025–2026), jf. Innst. 2 S (2025–2026) og sammenligningstabellen. I budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne er Riksrevisjonens driftsutgifter redusert med 8 mill. kroner, slik at vedtatt ramme for rammeområde 14 ble 8 mill. kroner lavere enn det som følger av Prop. 1 S (2025–2026), jf. Innst. 2 S (2025–2026) og Stortingets vedtak 5. desember 2025. Disse medlemmer vil legge denne reduksjonen på 8 mill. kroner under NIM, og slutter seg ellers til forslagene i Prop. 1 S (2025–2026) om bevilgninger for de øvrige budsjettkapitlene under rammeområde 14.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber Stortingets presidentskap iverksette opphør av virksomheten til Norges institusjon for menneskerettigheter i løpet av 2026.»

«Stortinget ber Stortingets presidentskap legge frem en sak om å oppheve lov om Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM-loven).»

Komiteens medlem fra Høyre mener forslaget til budsjettøkning mangler en tydelig begrunnelse, og advarer mot faren for at man ikke kritisk vurderer om det finnes oppgaver som kunne blitt prioritert ned for å unngå behov for flere ansettelser. Dette medlem viser til Prop. 1 S (2025–2026), hvor forslaget under kapittel 45 begrunnes med at NIM skal ivareta en monitoreringsfunksjon for henholdsvis Istanbul-konvensjonen og menneskehandelskonvensjonen samt behov for «ekstra ressursar til å sikre ei berekraftig drift av institusjonen». Dette medlem mener det er tilstrekkelig med samme nominelle budsjett som i saldert budsjett for 2025.

5.5 Kap. 51 Riksrevisjonen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder midler til drift av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt, og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Regjeringen foreslår at det bevilges 687,801 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket, der bevilgningen på kap. 51 (Riksrevisjonen) post 1 (Driftsutgifter) er redusert med 8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, jf. Innst. 2 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti merker seg at et flertall ønsker å redusere Stortingets kontroll med regjeringen og statsforvaltningen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner det oppsiktsvekkende og bekymringsfullt dersom Riksrevisjonen skal få redusert sitt handlingsrom for å utøve sine oppgaver fordi et flertall i Stortinget reduserer ressurstilgangen. Disse medlemmer antar at det er ubehagelig for regjeringen at Riksrevisjonen til stadighet avslører kritikkverdige forhold, men da er det desto større grunn til å sikre at kontrollen med forvaltningen opprettholdes.

Komiteens medlem fra Høyre viser til at kravet om avbyråkratisering og effektivisering (ABE-reformen) i Høyres alternative statsbudsjett ville gitt et kutt i byråkrati i Riksrevisjonen på 6,9 mill. kroner.

Post 21 (Ny) Spesielle driftsutgifter

Posten omfatter lønns- og driftsutgifter i Riksrevisjonen og dekker bistanden selskapet gir til forvaltnings- og etterlevelsesrevisjon på vegne av Sametinget.

Regjeringen foreslår at det bevilges 5 mill. kroner for 2026.

Post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder driften av INTOSAI Development Initiative (IDI), som har som mål å styrke offentlig revisjon i utviklingsland og gjennom dette bidra til godt styresett, utvikling og fattigdomsbekjempelse. IDI er organisert som en stiftelse med et styre og et sekretariat. Styret i stiftelsen blir ledet av riksrevisor.

Regjeringen foreslår at det bevilges 30,863 mill. kroner for 2026.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.