Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt,
Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, har ingen
kommentarer og slutter seg til forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at mange andre institusjoner,
virksomheter, mediehus og enkeltmennesker på en god måte dekker
de samme funksjoner som NIM er ment å dekke. Det er derfor unødvendig
å ha et offentlig finansiert organ til dette.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslo
å redusere bevilgningen til NIM med 18 mill. kroner, slik at samlet ramme
for rammeområde 14 ble 18 millioner kroner lavere enn det som følger
av Prop. 1 S (2025–2026), jf. Innst. 2 S (2025–2026) og sammenligningstabellen.
I budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne er Riksrevisjonens
driftsutgifter redusert med 8 mill. kroner, slik at vedtatt ramme
for rammeområde 14 ble 8 mill. kroner lavere enn det som følger
av Prop. 1 S (2025–2026), jf. Innst. 2 S (2025–2026) og Stortingets vedtak
5. desember 2025. Disse medlemmer vil
legge denne reduksjonen på 8 mill. kroner under NIM, og slutter
seg ellers til forslagene i Prop. 1 S (2025–2026) om bevilgninger
for de øvrige budsjettkapitlene under rammeområde 14.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Stortingets
presidentskap iverksette opphør av virksomheten til Norges institusjon
for menneskerettigheter i løpet av 2026.»
«Stortinget ber Stortingets presidentskap
legge frem en sak om å oppheve lov om Norges institusjon for menneskerettigheter
(NIM-loven).»
Komiteens medlem
fra Høyre mener forslaget til budsjettøkning mangler en tydelig
begrunnelse, og advarer mot faren for at man ikke kritisk vurderer om
det finnes oppgaver som kunne blitt prioritert ned for å unngå behov
for flere ansettelser. Dette medlem viser
til Prop. 1 S (2025–2026), hvor forslaget under kapittel 45 begrunnes
med at NIM skal ivareta en monitoreringsfunksjon for henholdsvis
Istanbul-konvensjonen og menneskehandelskonvensjonen samt behov
for «ekstra ressursar til å sikre ei berekraftig drift av institusjonen». Dette medlem mener det er tilstrekkelig med
samme nominelle budsjett som i saldert budsjett for 2025.