Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til forslagene fra representantene
Sylvi Listhaug, Carl I. Hagen, Per-Willy Amundsen, Dagfinn Henrik Olsen,
Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, og at behandlingen av
disse sammenfaller med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Komiteen viser til at de ulike partiene
legger frem sine samlede forslag til budsjettprioriteringer i Innst.
540 S (2024–2025).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
Øst-Finnmark er særlig rammet av sanksjonene mot Russland. Det er derfor
ekstra viktig å følge opp med målrettede tiltak for å motvirke negative
effekter for befolkningen og næringslivet i denne delen av regionen. Flertallet forutsetter at regjeringen
har en god dialog med lokale myndigheter og legger til rette for
særskilte tiltak i budsjettet når det er behov for det.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
innretningen av de særskilte tiltakene i Nord-Troms og Finnmark (innsatssonen)
for å få bedre resultater for tilflytting og økt verdiskaping.»
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne, støtter
forslagsstillerne i at Finnmark er i en særstilling når det gjelder Norges
sikkerhet og beredskap, og at bosetting og infrastruktur i Øst-Finnmark
er av særlig betydning for hele Norges totalberedskap.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at nordområdene er Norges viktigste strategiske
ansvarsområde. Sikkerhetspolitikken skal bygge på avskrekking og
beroligelse. Tidsskiftet i europeisk sikkerhetspolitikk etter Russlands
anneksjon av Krim i 2014 og fullskala invasjon i 2022 betyr tyngre
nasjonal militær tilstedeværelse i nord, mer alliert trening og øving
i nordområdene, ytterligere oppbygging av forsvarsevne og tettere
samarbeid med Sverige og Finland. Det nordiske forsvarssamarbeidet,
basert på NATO-medlemskap, betyr tettere samarbeid om logistikk
som har både militær og sivil betydning.
Dette flertallet vil
fremheve at Nord-Norge er viktig for Europas sikkerhet. I regionen
finnes det store ressurser som kan bidra til å gjøre europeisk industri mindre
avhengig av import av strategisk viktige råstoffer. Det er i Norges,
EUs og NATOs interesse at nordområdene er en nærings- og befolkningsrik
region.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Miljøpartiet De Grønne, forventer at regjeringen følger opp målene
i langtidsplanen for Forsvaret og forsvarssatsingen som skal fortsette
i årene som kommer, og at det legges til rette for at denne satsingen
også skal gi et høyere aktivitetsnivå i lokalt nærings- og samfunnsliv.
Det er regjeringens oppgave å sørge for at dette blir gjennomført
på en god måte, og at det legges til rette for at også små og mellomstore
lokale bedrifter kan ta del i denne aktivitetsveksten.
Et femte flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at de særskilte tiltakene
i Nord-Troms og Finnmark (innsatssonen) ikke gir tilstrekkelige
resultater når det kommer til å opprettholde bosettingen. Den økte
sikkerhetspolitiske betydningen av Nord-Norge og de økte investeringene
som følge av opprusting av forsvar og infrastruktur, kombinert med
økt behov for naturressurser, gir store muligheter for fremtidig
vekst. Disse medlemmer vil prioritere
kunnskapsbaserte initiativ og tiltak som styrker innsatsen for å
opprettholde, og øke, befolkningen i Nord-Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
tiltak for sikre tilstrekkelig krafttilgang til hele Finnmark, herunder
også å oppgradere og utvide produksjonen i eksisterende vannkraftverk.»
«Stortinget ber regjeringen
prioritere rask saksbehandling av søknaden om utbygging av transmisjonsnettet
fra Skaidi til Lebesby og videre til Varangerbotn for å styrke nettkapasiteten
og energisikkerheten.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt viser til at en enstemmig forsvarskomité stemte for følgende
forslag i forbindelse med behandlingen av langtidsplanen for forsvarssektoren
(Prop. 87 S (2023–2024), jf. Innst. 426 S (2023–2024)):
«Stortinget ber regjeringen sikre at
Forsvaret utnytter handlingsrommet lover og reglement åpner for,
slik at Forsvaret i større grad større grad benytter lokale og regionale
tilbydere.»
Disse medlemmer viser
til at man som en følge av dette sørget for å gi Forsvarets lokale
avdelinger økte fullmakter til å handle direkte med bedrifter lokalt
der avdelingene er lokalisert, og at man særlig fremhevet at dette
kunne ha positive ringvirkninger til næringslivet og Forsvarets
tilstedeværelse i distriktene med særlig vekt på Nord-Norge.
Disse medlemmer viser
videre til at flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, blant annet ble enig om følgende
merknader i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 4. (2024–2025),
jf. Innst. 216 S (2024–2025):
«Flertallet understreker at regjeringen
da må avklare og utnytte handlingsrommet i EØS-avtalens § 123, og
tilhørende bestemmelse i lov om offentlige anskaffelser § 2, for
Forsvaret som helhet. Flertallet etterspør mer utfyllende informasjon
fra regjeringen om hvilke justeringer forsvarssektoren har gjort
i sine reglement, avtaler og rutiner, samt hvordan regjeringen har
avklart og utnyttet handlingsrommet i EØS-avtalen for Forsvaret
som helhet, før flertallet kan si seg enig i at vedtaket er gjennomført
og rapportering kan avsluttes.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at trygghet for liv og helse er viktig for innbyggere i hele
landet, og at en av utfordringene i nord er store avstander. Dette
kan også ha stor betydning for befolkningsutviklingen i nord. Disse medlemmer viser til at lang responstid
kan få store konsekvenser for dem som er berørt av en alvorlig hendelse. Disse medlemmer viser videre til at det
i Finnmark har vært flere hendelser hvor det har vært stilt spørsmål
ved responstiden til politiet og om liv er gått tapt på grunn av
dette.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
endringer i retningslinjene for virkemiddelapparatet, blant annet
redusert egenkapitalkrav, slik at det i større grad bidrar til å
realisere nye næringsprosjekter i innsatssonen i Finnmark og Nord-Troms.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
endringer i retningslinjene for virkemiddelapparatet, slik at man
oppnår en mer aktiv satsing som i større grad bidrar til å realisere
nye næringsprosjekter og næringsbygg i innsatssonen i Finnmark og
Nord-Troms.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
hvordan Forsvaret i større grad kan bidra og være samfunnsbygger
i Finnmark ved å legge mer til rette for lokale innkjøp av varer
og tjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 komme tilbake med en
samlet evaluering av virkemidlene som er rettet mot næringslivet i
innsatssonen i Finnmark og Nord-Troms, herunder Øst-Finnmark, i
inneværende stortingsperiode, og på bakgrunn av dette foreslå nye
eller justering av eksisterende tiltak for å styrke næringslivet
i regionen.»
Disse medlemmer støtter
forslaget om å vurdere hvordan Forsvaret i større grad kan bidra
og være en samfunnsbygger i Finnmark, blant annet gjennom å legge
mer til rette for lokale innkjøp. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet i regjering la til rette for dette, både gjennom
Distriktsmeldinga (Meld. St. 27 (2022–2023) Eit godt liv i heile
Noreg – distriktspolitikk for framtida) og gjennom Langtidsplanen
for forsvarssektoren (Prop. 87 S (2023–2024)), og at dette har hatt stor
støtte også i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet vil påpeke at tilgang
til kraft er en forutsetning for å kunne skape og utvikle nye næringer
og viktige arbeidsplasser. Det eksisterende kraftnettet i Finnmark
er ikke tilstrekkelig til å håndtere det økende behovet, og det
er behov for å øke både kraftproduksjonen og nettkapasiteten for
å dekke det økende kraftbehovet, spesielt fra industrien.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en evaluering av konsekvenser for aktivitet og arbeidsplasser i
tiltakssoner med redusert arbeidsgiveravgift som følge av endrede
forutsetninger som ble innført i 2010 for bl.a. krav til registrering
av selskapers hovedkontor.»
«Stortinget ber regjeringen utvide
spesialisthelsetjenestetilbudet i Alta ved å gjenopprette dagkirurgien og
etablere geriatrisk avdeling, fødeavdeling og nødvendige akuttfunksjoner.
Det må legges til grunn at sykehusene i Finnmark samarbeider i en
nettverksmodell for å gi hele befolkningen et likeverdig helsetilbud
av god kvalitet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om særskilte tiltak for næringslivet i Øst-Finnmark som
er berørt økonomisk av sanksjonene mot Russland.»
Disse medlemmer er
enig med forslagsstillerne i at det trengs en særlig satsing på
innsatssonen i Troms og Finnmark. Disse medlemmer viser
til at beboere i innsatssonen ofte må reise langt for å oppsøke
helsetilbud og dermed er svært avhengige av at Pasientreiser fungerer
godt og fleksibelt. Slik er det ikke i dag. Pasienter opplever til
stadighet at de må møte opp til fly- og båtavganger som sannsynligvis
ikke går, fordi Pasientreiser krever det. Dette fører til at sykehustimer
står ubenyttet og pasienter kaster bort tid. I tillegg finnes det
flere eksempler på at reisende på de billigste billettene blir kastet av
Widerøes flyvninger grunnet at flyet har overvekt, som i stor grad
går ut over pasienter på veg til sykehus. Dette fører til at pasienters
behandling utsettes, noe som kan ha store konsekvenser for liv og
helse i tillegg til at sykehusene blir stående uten pasienter. Avstander
og værforhold gjør også at pasienter ofte er avhengige av overnatting,
men dagens satser for overnatting på pasientreiser ligger langt
unna det overnatting vanligvis koster.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
øke satsene for pasientreiser for pasienter bosatt i innsatssonen i
Finnmark og Nord-Troms og tilrettelegge for at pasienter kan bestille fleksible
billetter og få dekket overnatting, gitt værforholdene i landsdelen.»
Disse medlemmer viser
til at FOT-rutene har stor betydning for å sikre at folk og næringsliv
får tilgang til effektive transporttjenester. Dessverre ser man
at flyvninger i FOT-rutene sliter med lav kapasitet og ofte blir
kansellert grunnet dårlig vær.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen sak om styrking av FOT-rutene,
inkludert et forslag til en tilleggsutlysning, slik at frekvensene
i FOT-rutene kan styrkes.»
Disse medlemmer viser
til at næringsutvikling i Øst-Finnmark har behov for et kraftig
løft dersom det skal monne, og ønsker å se det nødvendige løftet
for denne regionen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er enig i at det er behov for å bygge ut mer fornybar
kraft i Finnmark, både ved å utvide kapasiteten i dagens kraftverk og
ved å legge til rette for utbygging av nye energikilder der det
er mulig. Samtidig er det nødvendig å utvide og forsterke overføringsnettet. Disse medlemmer forventer at regjeringen
legger til rette for en effektiv saksbehandling, slik at det ikke
er til hinder for at nye prosjekter for økt kraftproduksjon og overføringskapasitet
kan gjennomføres så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
om de eksisterende virkemidlene i innsatssonen i Finnmark og Nord-Troms har
den ønskede effekten når det gjelder å opprettholde og øke befolkningen
i nord, og vurdere ytterligere tiltak slik som eksempelvis redusert
bedriftsbeskatning.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt mener at utviklingen med sentralisering
av spesialisthelsetjenesten må stanses. Det er behov for å bygge
opp en mer distriktsvennlig helsetjeneste. Dagens helsepolitikk
har fått negative konsekvenser, som blant annet kutt i lavterskeltilbud
og dagkirurgi i Alta. Disse medlemmer mener
at det heller er behov for å styrke tilbud som finnes, framfor at de
bygges ned, spesielt i en landsdel med store avstander.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at dagkirurgiaktiviteten ved Klinikk Alta gjenoppbygges og
styrkes.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at man med Senterpartiet i regjering
jobbet målrettet for å gjøre det mer attraktivt å bo i innsatssonen
i Nord-Troms og Finnmark. Mangel på arbeidskraft har vært og er
en stor utfordring for vekst og gode tjenester i innsatssonen, og
det har derfor vært gjort betydelige grep på de personrettede virkemidlene,
spesielt rettet mot unge voksne og barnefamilier, for å bidra til
å øke befolkningen. Blant virkemidlene kan spesielt nevnes gratis
barnehage, en forsterket ordning med gjeldsslette av studiegjeld
og en dobling av Finnmarksfradraget.
Disse medlemmer viser
videre til at det har blitt innført en rekke tiltak spesielt rettet
mot næringslivet i Finnmark med Senterpartiet i regjering, både gjennom
ordinære statsbudsjetter og i reviderte budsjetter. Blant annet
ble man i 2023 enig om en egen tiltakspakke for aktivitet og utvikling
i Øst-Finnmark, og i 2024 kom det på plass tiltak for å styrke næringsgrunnlaget
i Finnmark generelt og for å avhjelpe de negative konsekvensene
knyttet til reduserte fiskekvoter spesielt.
Disse medlemmer viser
til svarbrevet fra finansministeren, der det blant annet fremkommer
at det nye virkemiddelet rettet mot næringslivet i Øst-Finnmark
under Innovasjon Norge vurderes å treffe godt, at det benyttes,
og at det har begynt å gi resultater. Disse
medlemmer støtter at det kan være behov for ytterligere tiltak
i Finnmark, og særlig i Øst-Finnmark. Blant annet mener Senterpartiet
man bør vurdere å øke Finnmarksfradraget ytterligere og om man kan
gjøre andre skattegrep i innsatssonen. Disse
medlemmer vil samtidig påpeke betydningen av å hegne om den
reduserte arbeidsgiveravgiften som et kraftfullt virkemiddel i innsatssonen.
Disse medlemmer støtter
det som oppleves å være intensjonen i forslag 1 om særskilte tiltak
for næringslivet i Øst-Finnmark, men mener man bør se på om det
er behov for ytterligere tiltak også for næringslivet generelt,
og ikke utelukkende rettet mot den delen av næringslivet som er
berørt av de økonomiske sanksjonene mot Russland, slik det fremgår
av forslaget.
Disse medlemmer mener
i tillegg at det vil være viktig at tiltakene som har blitt innført
i denne stortingsperioden, evalueres, og at man på den bakgrunn kan
komme tilbake med eventuelt nye tiltak.
Disse medlemmer mener
at den offentlige helsetjenesten skal sørge for et godt og likeverdig
helsetilbud i hele landet, også i Finnmark. Senterpartiet mener nærhet
til helsetilbud på alle nivå gir trygghet, og at det er viktig å
styrke lokalsykehusenes rolle i spesialisthelsetjenesten og slik
sikre kvalitet i akuttberedskap og trygghet i lokalsamfunnene.
Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet støtter å styrke og videreutvikle Klinikk Alta,
og viser blant annet til at det både i statsbudsjettet for 2024
og i revidert budsjett for 2024 ble vedtatt økte bevilgninger til Klinikk
Alta, og at man i statsbudsjettet for 2025 vedtok å videreføre ekstrabevilgningene
på 41,7 mill. kroner. Bakgrunnen for videreføringen har vært å bidra
til at tilbudene her kan videreutvikles til det beste for lokalbefolkningen.
Disse medlemmer støtter
forslaget om at sykehusene bør samarbeide i en nettverksmodell for
å gi hele befolkningen likeverdige tjenester. Disse
medlemmer viser til at mye av utfordringene med dårlig samhandling
i helsevesenet kan tilskrives helseforetaksmodellen, og at dagens
modell har betydelige utfordringer. Disse
medlemmer viser videre til sine standpunkt, blant annet fremmet
i representantforslaget i Dokument 8:128 S (2024–2025) og i tilhørende
innstilling (Innst. 311 S (2024–2025), om å utrede alternativer
til helseforetaksmodellen. Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn forslag 9 i representantforslaget om spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter en utbygging
av transmisjonsnettet fra Skaidi til Lebesby og videre til Varangerbotn,
men viser til at dette også er svært konfliktfylte områder. Disse medlemmer støtter derfor ikke en
forhastet prosess og vil understreke at det er svært viktig med
en legitim og godt forankret prosess.
Disse medlemmer viser
til at vegløse samfunn er viktige både for sikkerhetspolitikken,
for produksjonen av sjømat langs kysten og for sjøsamisk, kvensk
og norsk kystkultur. Disse samfunnene består av mennesker som står
for stor verdiskaping, og som ønsker å satse, men opplever til stadighet
kutt eller trusler om kutt i tilbudet, noe som hindrer utvikling
i distriktene. Denne utfordringen er særlig stor i et fylke med
store avstander som Finnmark og krever en fast årlig ekstra bevilgning til
Finnmark fylkeskommune.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i statsbudsjettet for 2026 foreslå en årlig øremerket pott med midler
til Finnmark fylkeskommune for å opprettholde kollektivtilbud, med
særlig vekt på hurtigbåt- og fergetilbud til vegløse samfunn, som
skal gjøre det mulig å bo og drive næringsvirksomhet i vegløse samfunn.»
«Stortinget ber regjeringen
i statsbudsjettet for 2026 legge fram et forslag om et kraftig løft
i rammen for næringsutvikling og ressursforskning i Finnmark.»
Disse medlemmer vil
understreke hvor viktig det er for innsatssonen at det finnes egne,
sterke virkemidler for å ha gode insentiver til bosetting. Dette medlem ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2026 legge forslag for å styrke velferdstilbudet for beboere
i innsatssonen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i statsbudsjettet for 2026 legge frem en egen satsing på midler
til innsatssonen i Finnmark og Nord-Troms for vegbygging og vintervedlikehold
av vegene som tar høyde for klimatiske forhold.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2026 legge frem forslag til en årlig øremerket pott til å sikre
busstilbudet i innsatssonen i Finnmark og Nord-Troms for å gjøre
det enklere å bo og reise i regionen.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2026 legge frem en egen ordning for innsatssonen i Finnmark
og Nord-Troms underlagt Enova for å sikre energieffektivisering
for husholdninger i innsatssonen, men også øke beredskapen for strømbrudd
og hybrid krigføring uten å øke klimagassutslipp. Ordningen skal gjøres
ubyråkratisk og tilgjengelig.»
Disse medlemmer mener
at alle kliniske spesialiststillinger ved Sámi klinihkka bør fredes
inntil regjeringens utredning om Sámi klinihkkas framtid er ferdig behandlet,
og at ingen stillinger må flyttes fra Sámi klinihkka til Alta før
det.
Disse medlemmer viser
til befolkningsnedgangen i Finnmark. Disse
medlemmer mener at en betydelig del av forklaringen på denne
utviklingen har vært en villet rasjonaliseringspolitikk drevet særlig
av den politiske styringen av fiskerinæringen siden etterkrigstiden.
Disse medlemmer merker
seg at mens forslagsstillerne skriver varmt om mineralnæringen,
skrives ikke et eneste ord om fisk. Disse
medlemmer viser til noe av det viktigste næringsgrunnlaget
i Finnmark, nemlig de maritime ressursene. Gjennom all tid mens folk
har bodd i landsdelen, har folk livnært seg langs kysten av disse
ressursene.
Disse
medlemmer mener at en gjenreising av en levende fiskerinæring
i den nordlige landsdelen kan bringe befolkningsvekst og verdiskaping
direkte som følge av høsting av de marine ressursene, og indirekte som
følge av ringvirkningene fra primærnæringen. Bearbeiding av fisk
skaper arbeidsplasser på land som kan bidra til å skape levedyktige
lokalsamfunn langs kysten.
Disse medlemmer viser
til kvotesystemet for fiskeriene. Kvotesystemet er en grunnleggende
forutsetning for bærekraftig og ansvarlig forvaltning av fiskeriressursene.
Likevel mener disse medlemmer at de fordelte
kvotene over tid har gått vekk fra kystsamfunnene og havnet på stadig
færre hender.
Disse medlemmer viser
til formålsparagrafen § 1 i lov om forvaltning av viltlevande marine
ressursar (havressurslova):
«Formålet med lova er å sikre ei berekraftig
og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande marine
ressursane og det tilhøyrande genetiske materialet og å medverke
til å sikre sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna.»
Disse medlemmer mener
at regjeringen og tidligere regjeringer ikke har ført en fiskeripolitikk
i tråd med havressurslovas formål. Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket,
Dokument 3:6 (2019–2020), som ga en uvanlig hard dom over fiskeripolitikken
de siste tiårene. Undersøkelsene viste at selv om Stortinget hadde vedtatt
klare mål og prinsipper for fiskeripolitikken, hadde ikke disse
blitt tilstrekkelig etterlevd, og at politikken hadde ført til at:
«Det har blitt mindre videreforedling
og aktivitet i kystsamfunnene, eierskapet samles på stadig færre
hender, og forvaltninga er for lite bærekraftig.»
Disse medlemmer mener
at Riksrevisjonens kritikk viser at dagens fiskeripolitikk direkte
motvirker målene om sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene og
dermed bidrar til befolkningsnedgangen i Finnmark.
Disse medlemmer viser
videre til at pliktsystemet for torsketrålflåten ikke fungerer som
tiltenkt. Ordningen med torsketrålflåten ble opprinnelig tillatt utelukkende
for å styrke norsk fiskeindustri og skape helårs arbeidsplasser
på land. Tanken var at trålerne skulle levere fisk i de deler av
året hvor kystflåten ikke kunne levere til landindustrien.
Disse medlemmer mener
at pliktsystemet i liten grad fungerer som tiltenkt, og at brorparten
av torsken fisket i norske farvann eksporteres ut av landet ubearbeidet.
Som et aktuelt eksempel kan nevnes at trålselskapet Nergård leverte
90 pst. av sin fangst fra torsketrål frossen til frysehotell i Tromsø,
som i stor grad er ubrukelig for de aller fleste landanlegg i Norge
som skulle tilgodeses dette fisket.
Disse medlemmer viser
til at ordførerne i Båtsfjord, Berlevåg, Lebesby, Hammerfest, Skjervøy
og Vestvågøy i brev til Stortingets næringskomité av 8. februar 2021
problematiserte den manglende bearbeidingen av fisk tatt under pliktkvotene.
Dette viser at problemet rammer kommuner i Finnmark og andre kystområder direkte.
Disse medlemmer mener
at en effektiv håndheving av leveringsplikten, kombinert med kvotetrekk for
ubearbeidet eksportert torsk, kunne sikret arbeidsplasser og verdiskaping
i fiskeindustrien langs kysten av Finnmark. Dette ville være langt
mer målrettet for å sikre bosetting og næringsliv enn de generelle
tiltakene forslagsstillerne foreslår.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen prioritere
torskekvoter til fartøygrupper som bidrar til aktivitet i Finnmark, henholdsvis
kystflåten og åpen gruppe.»
«Stortinget ber regjeringen gjennom
instruks, anmodning eller pålegg sikre at torsketrålere som fisker
på pliktkvoter, faktisk leverer til fiskeindustrien, og at brudd
på pliktene må føre til bortfall av kvoter.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre kvotetrekk
for ubearbeidet eksportert torsk for fartøy med pliktkvoter.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding om hvordan fiskeriressursene kan brukes
til å skape og ta vare på arbeidsplasser og industri i tilknytning
til fiskerinæringen for å sikre bosetting, sysselsetting og verdiskaping
langs kysten, herunder hvordan landingen av fisk kan spres ut over
året.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at demografiutviklingen i
Nord-Norge, og spesielt i Finnmark, er nedadgående. Årsakene til dette
er sammensatte, men det er en uttalt politisk målsetting å sikre
bosetting og befolkning i nord av sikkerhets- og beredskapshensyn. Disse medlemmer viser til at tiltakssonen
i Nord-Troms og Finnmark har hatt positive effekter og redusert
fraflytting, men enkelte av tiltakene rettet mot næringsaktivitet
er dessverre blitt svekket over tid.
Disse medlemmer viser
til at Nord-Troms og Finnmark er i en økonomisk særstilling og ikke
har klart å bygge opp privat kapital på samme måte som i resten av
landet. Disse medlemmer viser videre
til at befolkningen i Norge i stor grad kunne fortsette livene sine og
gjenoppta næringsaktivitet og benytte seg av eksisterende infrastruktur
etter krigen i 1945, med unntak av befolkningen i Finnmark. Alt
av boliger, bygninger, infrastruktur og næringsaktivitet måtte bygges
opp fra grunnen av etter at oppryddingen etter krigen var ferdig. Disse medlemmer viser til at dette har
gjort at Nord-Troms og Finnmark i stor grad har mistet flere tiår av
utviklingen sammenlignet med resten av landet, og har medført at
risikokapital til næringsutvikling ikke har blitt bygget opp på
samme måte. Disse medlemmer fremhever
at dette har ført til at eierskap har blitt solgt til andre deler
av landet for å utvikle og kapitalisere opp næringsaktivitet.
Disse medlemmer understreker
at Finnmark er et av Norges viktigste områder, og viktigheten av
at det bor folk i nord, er ytterligere aktualisert etter endringer
i den geopolitiske situasjonen og Russlands invasjon av Ukraina. Disse medlemmer viser til at Norge har sluttet
opp om alle EUs sanksjonspakker mot Russland med noen få unntak
og nasjonale tilpasninger. Disse medlemmer viser
videre til at disse sanksjonene støttes fullt ut og følges opp av
næringslivet, men sanksjonene har hatt direkte innvirkning i større
og mindre grad på næringsaktører, spesielt i Øst-Finnmark. Disse medlemmer viser til at folk og
næringsliv i Øst-Finnmark er blitt særlig hardt rammet, og for enkelte
bedrifter har omsetningen blitt redusert med over 40 pst. over natten som
følge av sanksjonene, uten at noen av disse bedriftene er blitt
kompensert for disse tapene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre har forsøkt å avdempe de negative konsekvensene
av sanksjonene og ble enig med Sosialistisk Venstreparti på Stortinget
om en aktivitetspakke for Øst-Finnmark på til sammen 105 mill. kroner
i 2023. Prioriterte felt for denne pakken var næringsutvikling,
helse og utdanning. Disse medlemmer viser
til at effekten har vært kritisert fra flere hold, og det er tydelig
at denne aktivitetspakken ikke traff godt nok. Disse
medlemmer mener man heller må se på tiltak som styrker konkurransekraften
til næringslivet i nord og bidrar til å snu den negative demografiutviklingen.
For bedrifter i innsatssonen mener disse medlemmer at virkemiddelapparatet
må legge til rette slik at berørte bedrifter får en mulighet til
å legge om driften for å kunne utvikle en ny produktportefølje,
og ikke minst en mulighet til aktiv opplæring og markedsføringstiltak.
Her vil det også være behov for at kapital gjøres tilgjengelig for
å realisere nye næringsprosjekter i innsatssonen, slik som redusert
egenkapitalkrav, fordi de fleste av disse selskapene ikke kan møte
de krav som bl.a. Innovasjon Norge stiller. Disse
medlemmer mener videre at det også vil være fordelaktig med
en mer aktiv satsing gjennom virkemiddelapparatet på næringsprosjekter
og tilhørende næringsbygg.
Disse medlemmer viser
til at redusert arbeidsgiveravgift opprinnelig var en ordning i
tiltakssonen som gjorde at dersom hovedkontor og minst 50 pst. av arbeidsinntekten
var i tiltakssonen, kunne ansatte utføre arbeider i andre soner
uten at virksomheten måtte svare for arbeidsgiveravgift. Disse medlemmer mener dette var en kraftfull
og god ordning som dessverre ble terminert i 2010 fordi det var
mistanke om misbruk, noe som senere viste seg å ikke medføre riktighet. Disse medlemmer mener videre at ordningen
kunne ha bidratt til at bedrifter berørt av sanksjonene i en omstillingsperiode
kunne ha sendt arbeidstakere til annen arbeidsgiversone, slik at
faktiske kostnader til dyre flybilletter og opphold hadde blitt
dekt inn.
Disse medlemmer viser
til at ordningen med redusert arbeidsgiveravgift er ytterligere
svekket i senere tid. Disse medlemmer viser
til at det kunne beregnes redusert arbeidsgiveravgift dersom 50
pst. av arbeidsinntekten ble opptjent i en arbeidsgiversone med redusert
arbeidsgiveravgift over en periode på tre måneder. Denne perioden
er nå redusert til én måned. Det medfører at bedrifter utenfor innsatssonen
i Nord-Troms og Finnmark kan pendle inn ansatte i innsatssonen med
14 dagers turnus pr. måned og da benytte seg av pendlerturnus med
lengre arbeidsdager og samtidig slippe arbeidsgiveravgift.
Disse medlemmer viser
til at dette har medført en betydelig konkurranseulempe for bedrifter
som er lokalisert i innsatssonen, fordi de lokale bedriftene ikke kan
benytte seg av pendlerturnusen. Denne ordningen, som i utgangspunktet
ble innført for å styrke konkurransekraften i tiltakssonen, bidrar
nå til at det lønner seg for bedrifter å etablere seg utenfor innsatssonen
og pendle inn ansatte.
Disse medlemmer fremhever
at mineralnæringen er en viktig fremtidsnæring i Norge og har stort
potensial til å bli enda en viktig eksportindustri. Disse medlemmer mener imidlertid at næringen
hemmes av lang saksbehandlingstid, mange reguleringer og høy risiko. Disse medlemmer viser til at oppstart
av gruvevirksomhet kan ta så lang tid som 15–20 år, og at saksbehandlingstiden
må reduseres betydelig. Disse medlemmer viser
videre til at tilgang på kapital er en utfordring også for mineralnæringen,
og markedet for å kapitalisere opp aktuelle mineralprosjekt i Norge
er krevende.
Disse medlemmer fremhever
at mineralnæringen vil gi mange distriktsarbeidsplasser og har særlig stort
potensial i Nord-Norge. Disse medlemmer viser
til at det i Finnmark er to mineralprosjekter som er gryteklare
– Nussir og Sydvaranger Gruve. Disse to prosjektene ville bidratt
med hhv. 200 og 400 direkte arbeidsplasser, og indirekte kan dette
antallet tredobles når en regner med ringvirkningene. Disse medlemmer fremhever at dette er
arbeidsplasser som kan bidra til å snu den negative demografiutviklingen
i Finnmark generelt og i Øst-Finnmark spesielt.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet flere ganger har foreslått tiltak i Stortinget
for å få fortgang i og oppstart av slike mineralprosjekter, senest
ved behandlingen av Innst. 171 S (2024–2025) så sent som i mars
2025. Da ble blant annet følgende foreslått:
-
å styrke veiledningsfunksjonen
til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard (DMF),
-
å øke bevilgningen til Norges geologiske
undersøkelse (NGU) for å kartlegge mineralressursene i Norge,
-
å sikre en enklere og mer samordnet konsesjonsbehandling
for mineralutvinning i Fastlands-Norge
-
samt å be regjeringen legge fram forslag
om etablering av et statlig mineralfond etter finsk modell.
Disse medlemmer viser
til at det i langtidsplanen for Forsvaret ligger inne en satsing
på utvidelsen av Finnmark landforsvar, og Hæren skal utvikles fra
én til tre brigader, én i Finnmark, én i Troms og en ny brigade sør. Disse medlemmer viser videre til at den
videre oppbyggingen av Finnmarksbrigaden konsentreres til Porsangmoen,
som videreutvikles med betydelig satsing på å tilrettelegge for
både økt personelltilførsel og tilførsel av nytt materiell. Halkavarre
skyte- og øvingsfelt i Porsanger vil også videreutvikles. Disse medlemmer viser til at Finnmark
landforsvar styrkes med kampluftvern, en artilleribataljon, en lett
infanteribataljon, ingeniørkompani, etterretningskompani og styrket
ledelse og videreutvikles til Finnmarksbrigaden. Disse
medlemmer fremhever at disse tiltakene vil bidra til flere
arbeidsplasser og ringvirkninger for regionen.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig og riktig at Forsvaret utvikles som følge av sikkerhets-
og beredskapspolitiske målsettinger og ikke som distriktspolitikk.
Men Forsvaret er bare en del av totalforsvaret, og innbyggere og
næringsliv skal i en krise- eller krigssituasjon understøtte Forsvaret. Disse medlemmer fremhever at man da må
sørge for at det er grunnlag for folk og næringsliv for å bo og
leve der også i fredstid. Disse medlemmer mener
Forsvaret også må bidra og være en samfunnsbygger i de områdene
det er lokalisert, og i større grad ha mulighet til å handle lokalt
fremfor gjennom sentrale avtaler for å styrke det lokale næringslivet.
Disse medlemmer mener
at det på grunn av lang responstid fra politiet mottar melding om
en hendelse til første patrulje er fremme på stedet, er viktig å
se på andre løsninger enn de tradisjonelle. Disse
medlemmer peker på at et politihelikopter lokalisert i Finnmark
vil bidra til å redusere responstiden og styrke tryggheten til innbyggerne,
samtidig som det kan bidra til å sikre kontroll og beredskap ved
den norsk-russiske grensen.
Disse medlemmer viser
til at lange avstander er utfordrende for liv og helse, spesielt
vinterstid når fjelloverganger stenges og pasienter er avskåret
fra livsnødvendige helsetilbud. I Finnmark er det lokalisert to
fullverdige sykehus i Kirkenes og Hammerfest i tillegg til klinikker
i Alta og Karasjok. Mellom Hammerfest og Kirkenes er det nesten
800 km. Disse medlemmer mener at dersom
man skal gi et tilnærmet likeverdig helsetilbud til innbyggere i
Finnmark som i resten av landet, må man se på muligheten for å få
på plass et bedre helsetilbud for innbyggerne i den mest folkerike
regionen i Finnmark. Disse medlemmer peker
på at dette kan gjøres ved å utvide spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta ved å gjenopprette dagkirurgi og etablere geriatrisk avdeling,
fødeavdeling og nødvendige akuttfunksjoner. Disse
medlemmer fremhever at dette vil bidra til å skape trygghet
i hverdagen og være en viktig brikke for å snu den negative demografiutviklingen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
endre innretningen på geografisk differensiert arbeidsgiveravgift
slik at den virker etter sin hensikt, og at det ikke kan benyttes
lavere arbeidsgiversats enn der virksomheten er lokalisert.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at opsjoner for nye politihelikoptre utløses, og at Finnmark politidistrikt tilføres
ett av de tre helikoptrene som politiet har opsjon på, for å redusere
responstid samt å sikre kontroll og beredskap ved den norsk-russiske
grensen.»
Disse medlemmer viser
til at Varanger kraft ble pålagt av NVE å bygge ut regionalnettet
i Øst-Finnmark, men har utfordringer med mangel på kraft fordi transmisjonsnettet
fra Skaidi til Øst-Finnmark ikke er utbygd. Utbygging av 420 kV
linje østover er viktig for forsyningssikkerhet og totalberedskap.
Statnett har i år fått konsesjon til å bygge en ny 420 kilovolt
(kV) kraftledning mellom Skaidi i vest og Lebesby i øst, men disse medlemmer mener denne linjen må
bygges helt frem til Varangerbotn for å styrke nettkapasiteten og energisikkerheten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2026 legge frem en egen satsing på den offentlige tannhelsetjenesten,
slik at alle innbyggere i innsatssonen i Nord-Troms og Finnmark
i løpet av en toårsperiode kan få tannhelsetjenester i regi av den
offentlige tannhelsetjenesten uten at det koster mer enn andre helsetjenester
i regi av det offentlige gjør.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener at det finnes løsninger for mer nett, og dermed
økt krafttilgang, i Øst-Finnmark som ivaretar naturverdiene og reindriften
bedre. Dette medlem viser til at Sametinget
i et høringssvar fra januar 2025 går inn for å realisere et annet
alternativ enn nye 420 kV-linjer, som Statnett har utredet, med
færre konsekvenser for natur og miljø. Alternativet som ble lagt
fram i Statnetts konsesjonssøknad om ny ledning fra Lebesby til
Seidafjellet, innebærer temperaturoppgradering av dagens linje mellom
Lebesby og Seidafjellet, en ny stasjon på Seidafjellet og nettforsterkning
til Finland. Alternativet vil gi tilgang på 160 MW mer kraft i Øst-Finnmark.
Det er mer enn Alta-kraftverket kan levere alene.
Dette er et reelt og bedre alternativ enn det
såkalte kraftløftet for å utvikle Øst-Finnmark. Om man også frigjør
strømmen som er reservert i Vest-Finnmark av Equinor til Hammerfest
LNG på Melkøya, kan det bety store muligheter for utvikling av Finnmark.