Søk

Innhold

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til Innberetning fra Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret for 2024, Dokument 5 (2024–2025).

Komiteen viser til at Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret skal fremme og beskytte rettighetene og interessene til personer som har tjenesteplikt etter forsvarsloven og personer som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner, og ved sitt arbeid også søke å medvirke til å effektivisere forsvaret etter lov om Stortingets ombudsnemd for Forsvaret (forsvarsombudsloven).

Komiteen registrerer at nemnda i inneværende nemndsperiode som en problemstilling har tatt opp Forsvarets personellunderskudd, personellets helse- og sikkerhet, samt virkningene av ulike effektiviseringstiltak i sitt arbeid. I tillegg har nemnda prioritert Forsvarets arbeid mot mobbing og seksuell trakassering og rettsstillingen for Forsvarets skadde veteraner som viktige tema.

Komiteen merker seg at Ombudsnemnda i sin rapport etter tilsyn hos Cyberforsvaret i Jørstadmoen Leir peker på at det er et kritisk behov for tilfredsstillende velferdsfasiliteter og treningsfasiliteter i Jørsdamoen leir. De rapporterer også om samvirkeproblemer mellom Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Cyberforsvaret med et kontrollsystem som ikke gir reell sikkerhet.

Komiteen merker seg videre at Ombudsnemnda rapporterer om tungvinte anskaffelses- og ansettelsesprosesser ved Finnmark Landforsvar i Porsangermoen Leir.

Komiteen registrerer også at tilsyn ved Ørland flystasjon har avdekket at problematikken med personellmangel fortsatt ikke er løst, og at Ombudsnemnda mener det er beklagelig at det ikke er vesentlig bedring å spore.

Komiteen viser til Stortingets nylige behandling av Riksrevisjonens rapport om etterlevelse av krav til levetidskostnader for F-35, jf. Dokument 3:9 (2023–2024) og Innst. 213 S (2024–2025), hvor samme tematikk ble behandlet.

Komiteen viser til Ombudsnemndas uttalelse om Regjeringens tiltaksplan for anerkjennelse, ivaretakelse og oppfølging av veteraner (2024–2028) hvor de fremhever tiltak 1, som er at Forsvaret skal opprette og drifte en digital ressurs- og kompetansebase, som en ressurs for veteraner og deres familie.

Komiteen er enig med Ombudsnemnda i at dette er et godt tiltak.

Videre merker komiteen seg at Ombudsnemnda peker på skadde veteraners rettsstilling, hvor de peker på at klagenemdas praksis bør være lojal overfor dommer avsagt i rettsapparatet, og at nemda vil holde seg orientert om utviklingen.

Komiteen merker seg at nemnda har gjennomført flere tilsyn i 2024 enn tidligere år, og har påbegynt et tilsyn om utdanningsreformen i Forsvaret som de forventer ferdigstilt i 2025.

Komiteen merker seg at nemnda i sin oppfølging av arbeidet mot mobbing og seksuell trakassering mener at Forsvarets etablering av Forsvarets sentrale varslingsenhet (FSVE) er et godt tiltak og vil styrke rettssikkerheten i varslingssaker i Forsvaret.

Komiteen viser til Ombudsnemndas samarbeid med Tillitsvalgtordningen (TVO) i Forsvaret og er tilfreds med støtten TVO får når nemnda mener TVOs rolle som bindeledd mellom soldatene og Forsvarets ledelse blir særlig viktig når Forsvarsløftet gjennomføres. Spesielt gjelder det de krav TVO har om at Forsvaret skal gjøre soldatene trygge på hva de skal gjøre i krise og krig.

Komiteen merker seg at nemnda følger opp sitt ansvar for internasjonalt samarbeid, og deltok på den 16. årlige internasjonale konferansen for militære ombudsordninger, hvor viktige tema var ivaretagelsen av militært personell før, under og etter militærtjenesten i lys av presset og kravene som soldatene er gjenstand for i vår tid.

Komiteen merker seg at det vil være en prioritert oppgave for Ombudsnemda å skaffe seg kunnskap om hvordan Forsvarsløftet (Langtidsplanen for Forsvaret) foregår og hvilken effekt det har i praksis. Spesielt gjelder dette forenkling av den daglige forvaltningen og behovet for økning av driftsmidler til øvelser og trening.

Komiteen viser til at nemnda har hatt et høyt aktivitetsnivå i 2024, og ønsker å takke nemnda for arbeidet som er lagt ned gjennom hele ombudsperioden, og spesielt det siste året.

Komiteen vil spesielt fremheve Ombudsnemndas viktige arbeid når det gjelder å peke på nødvendige og styrkede tiltak for å beholde og rekruttere personell. De ansatte og deres kompetanse er den viktigste innsatsen når Norge skal styrke forsvarsevnen.

Spesielt vil nemndas oppfølging og påpekninger av tiltakene i langtidsplanen for Forsvaret når den har fått virke, være av stor betydning i tiden som kommer.