Søk

Innhold

1. Bakgrunn

Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag om endringer i Stortingets forretningsorden. Forslagene i innstillingen bygger på forslag fra reglementskomiteen. Reglementskomiteens rapport ble avgitt til Stortingets presidentskap 27. februar 2025. Rapporten er trykket som Dokument 18 (2024–2025).

Det har vært praksis for at Stortingets presidentskap det siste året i en stortingsperiode oppnevner en arbeidsgruppe (gjerne kalt «reglementskomité») med mandat til å gjennomgå og eventuelt foreslå endringer i Stortingets forretningsorden. Dette ble forrige gang gjort i 2020, jf. Dokument 22 (2020–2021), Innst. 651 S (2020–2021) og Stortingets vedtak 17. juni 2021.

På denne bakgrunn ble alle partigruppene på Stortinget våren 2024 bedt om å foreslå ett medlem hver til en ny reglementskomité. Stortingets presidentskap oppnevnte 20. juni 2024 de foreslåtte medlemmene. I tillegg ble første visepresident Svein Harberg oppnevnt som leder.

Reglementskomiteen har bestått av følgende medlemmer:

Eigil Knutsen (A)

Linda Hofstad Helleland (H)

Heidi Greni (Sp)

Hans Andreas Limi (FrP)

Audun Lysbakken (SV)

Hege Bae Nyholt (R)

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Rasmus Hansson (MDG)

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Reglementskomiteen fikk følgende mandat:

«Reglementskomiteen skal gjennomgå og eventuelt fremme forslag om innholdsmessige endringer av Stortingets forretningsorden. Det kan blant annet være aktuelt å presisere eller endre reglene i forretningsorden, skrive inn gjeldende praksis eller foreta andre endringer i gjeldende prosedyrer.

Komiteen står fritt til å ta opp de temaer og forslag som den anser hensiktsmessig, men det er ønskelig at komiteen behandler følgende problemstillinger:

  1. Stortingets behandling av saker som gjelder samiske interesser.

  2. Fristene som i dag gjelder for behandlingen av statsbudsjettet.

  3. Representanter som ikke inngår i en partigruppes stilling etter Stortingets forretningsorden.

  4. Prosedyren for valg til Stortingets presidentskap.

Det er videre ønskelig at komiteen vurderer behovet for justeringer av regelverket for å tilrettelegge for økt bruk av elektroniske verktøy som følge av digitalisering av den parlamentariske saksbehandlingen.

Komiteen skal levere sin rapport til presidentskapet innen mandag 3. mars 2025.»