Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Dokument 8:257 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Rasmus
Hansson og Sigrid Zurbuchen Heiberg om bedre togforbindelse mellom
Norge og Sverige.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev. Brevet vedlegges denne innstillingen. Komiteen registrerer at statsråden i
sitt svarbrev understreker ønsket om og behovet for et godt samarbeid
mellom Norge og Sverige. Komiteen merker
seg at det allerede er etablert gode samarbeidsarenaer, og at det
er pågående dialog mellom norske og svenske myndigheter om konkrete
jernbaneprosjekter. Komiteen merker
seg også at statsråden følger opp Stortingets vedtak av 21. juni
2024 i forbindelse med behandlingen av Prop. 104 S (2023–2024) om
direkte nattog fra Oslo til København og/eller Hamburg, og vil komme
tilbake til Stortinget med ytterligere informasjon på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre registrerer at Jernbanedirektoratet
nå har til vurdering et initiativ til å etablere nattog Oslo–København/Hamburg.
Disse medlemmer registrerer
at intensjonen i representantforslagene i stor grad er fulgt opp
eller planlagt fulgt opp, og at dette understreker viktigheten av
arbeidet med grønne og sømløse transportkorridorer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det i 2024
ble opprettet et samarbeidsforum mellom Jernbanedirektoratet og
det svenske Trafikverket for grensekryssende jernbane. Dette skulle
bidra til utvikling av forbindelsene både når det gjelder utvikling
av togtilbud og infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
innspill fra «Oslo–Stockholm 2.55 AB», som i likhet med forslagsstillerne
ønsker å fremskyve utvidelsen av en raskere og bedre togforbindelse
mellom Oslo og Stockholm, samt strekningene mellom, og mener at
regjeringen må ta et tydelig initiativ for å styrke togforbindelsene
mellom Norge og Sverige.
Når det gjelder strekningene Oslo–Stockholm,
har Jernbanedirektoratet og Trafikverket gjennomført en mulighetsstudie.
Studien konkluderer med at det ligger store muligheter for utslippsreduksjoner
og næringsvirksomhet i prosjektet, og anbefaler at det prioriteres
videre fremdrift gjennom en konseptvalgutredning. En slik utredning
kan omhandle trasevalg og forholdet mellom antall stopp underveis
og effektiv reisetid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at gode jernbaneforbindelser med
våre naboland er viktig blant annet for sikkerhet, beredskap og forsyningslinjer
mellom nord og sør og til våre naboland. Dette er viktig både i
en ordinær situasjon og ved kriser og vil være helt avgjørende dersom
det blir krig. Disse medlemmer støtter
viktige tiltak som vil forbedre beredskapen og motstandsevnen i
Norden, og er glad for at det har blitt mer oppmerksomhet på viktigheten
av robust og forutsigbar jernbaneinfrastruktur. Disse
medlemmer vil allikevel påpeke at eventuelle prioriteringer
av større nyinvesteringer knyttet til grensekryssende togtrafikk
for Senterpartiet forutsetter at det primært er reelle beredskapshensyn
som ligger bak. Disse medlemmer viser
til at jernbanen i Norge er i kritisk tilstand, og at det er store
behov for fornying, kapasitetsøkende tiltak og ikke minst tilpasning
av eksisterende infrastruktur for å møte klimaendringene innenlands.
Disse medlemmer støtter
flere av intensjonene i forslaget og merker seg at forslagsstillerne
ikke bare peker på Oslo som mulig utgangspunkt for togreiser til
utlandet. Disse medlemmer mener allikevel
at det ikke blir riktig at staten skal finansiere høyhastighetsbaner
eller subsidiere togbilletter til utlandet all den tid vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen innenlands er stort, og der de daglig reisende ikke
har den forutsigbarheten som trengs for at tog skal være et attraktivt
alternativ til for eksempel bil. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet vil ha en økt satsing på vedlikehold og fornying
av jernbanen, sammen med kapasitetsøkende tiltak langs sporene for
å legge til rette for mer person- og godstransport.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er enige med forslagsstillerne
om at fremtidens transport går på skinner, og at togforbindelsene
mellom de to nabolandene på langt nær er god nok. Disse
medlemmer vil særlig peke på viktigheten av bedre grenseoverskridende
infrastruktur. I dag er reisetiden lang, nattogtilbudene er mangelfulle eller
fraværende, og koordineringen av jernbanepolitikken på tvers av
grensene er svak. Dette er til tross for at jernbanen spiller en
avgjørende rolle for både klimavennlig transport og regional utvikling,
i tillegg til at togets rolle i beredskapssammenheng er høyaktuell.
Selv om mange ønsker å reise miljøvennlig, er jernbanetilbudet mellom
landene nå så dårlig at mange ofte heller velger fly eller bil.
Dette er en tragisk utvikling. Disse medlemmer viser
også til at en prioritering av en utbedret strekning mellom Norge
og Sverige er i tråd med ambisjonene og målene i Nasjonal transportplan
for perioden 2025–2036.
Disse medlemmer mener
regjeringen bør ta et tydelig initiativ for å styrke togforbindelsene
mellom Norge og Sverige.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en formalisert samarbeidsavtale med den svenske regjeringen om
utvikling av grensekryssende togforbindelser, med særlig vekt på
nattog og høyhastighetsforbindelser.»
«Stortinget ber regjeringen sette
i gang en konseptvalgutredning Oslo–Stockholm.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
statlig finansiering for etablering av nattog fra Oslo og Stockholm
til Hamburg/Berlin, med sammenkobling i Malmö, i samarbeid med svenske
myndigheter og relevante togoperatører.»
«Stortinget ber regjeringen arbeide
aktivt for å etablere en nattogforbindelse mellom Trondheim og Stockholm
i samarbeid med svenske jernbanemyndigheter og aktuelle aktører.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at oppmerksomheten i jernbanepolitikken
må rettes mot vedlikehold og fornying av infrastruktur i Norge. Disse medlemmer mener at dersom toget
fortsatt skal være et konkurransedyktig alternativ til folks hverdagstransport
og godsfrakt, så må driftsstabiliteten bli bedre. Disse
medlemmer vil videre fortsette utbygging av Intercity-strekningene, der
rask oppstart på prosjektet Stokke–Torp–Sandefjord på Vestfoldbanen
er en viktig prioritering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette
et felles skandinavisk jernbaneråd med representanter fra Norge, Sverige
og eventuelt Danmark, for å fremme og koordinere grensekryssende
jernbanetilbud.»