Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om bedre togforbindelser mellom Norge og Sverige

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en formalisert samarbeidsavtale med den svenske regjeringen om utvikling av grensekryssende togforbindelser, med særlig vekt på nattog og høyhastighetsforbindelser.

  2. Stortinget ber regjeringen opprette et felles skandinavisk jernbaneråd med representanter fra Norge, Sverige og eventuelt Danmark, for å fremme og koordinere grensekryssende jernbanetilbud.

  3. Stortinget ber regjeringen sikre statlig finansiering for etablering av nattog fra Oslo og Stockholm til Hamburg/Berlin, med sammenkobling i Malmö, i samarbeid med svenske myndigheter og relevante togoperatører.

  4. Stortinget ber regjeringen utrede og prioritere bygging av en ny og raskere jernbanelinje mellom Oslo og Stockholm, med mål om reisetid under tre timer inkludert stopp i større byer underveis.

  5. Stortinget ber regjeringen arbeide aktivt for å etablere en nattogforbindelse mellom Trondheim og Stockholm i samarbeid med svenske jernbanemyndigheter og aktuelle aktører.

  6. Stortinget ber regjeringen styrke Jernbanedirektoratets mandat og ressurser til å arbeide med internasjonale togprosjekter.

  7. Stortinget ber regjeringen fremme Norge som en pådriver for utvikling av grønne og sømløse transportkorridorer i Norden og Europa, med jernbanen som sentralt virkemiddel.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens behandling

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttalt seg om forslaget i brev av 8. mai 2025. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det ble åpnet for skriftlige innspill. Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:257 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson og Sigrid Zurbuchen Heiberg om bedre togforbindelse mellom Norge og Sverige.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev. Brevet vedlegges denne innstillingen. Komiteen registrerer at statsråden i sitt svarbrev understreker ønsket om og behovet for et godt samarbeid mellom Norge og Sverige. Komiteen merker seg at det allerede er etablert gode samarbeidsarenaer, og at det er pågående dialog mellom norske og svenske myndigheter om konkrete jernbaneprosjekter. Komiteen merker seg også at statsråden følger opp Stortingets vedtak av 21. juni 2024 i forbindelse med behandlingen av Prop. 104 S (2023–2024) om direkte nattog fra Oslo til København og/eller Hamburg, og vil komme tilbake til Stortinget med ytterligere informasjon på egnet måte.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre registrerer at Jernbanedirektoratet nå har til vurdering et initiativ til å etablere nattog Oslo–København/Hamburg.

Disse medlemmer registrerer at intensjonen i representantforslagene i stor grad er fulgt opp eller planlagt fulgt opp, og at dette understreker viktigheten av arbeidet med grønne og sømløse transportkorridorer.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det i 2024 ble opprettet et samarbeidsforum mellom Jernbanedirektoratet og det svenske Trafikverket for grensekryssende jernbane. Dette skulle bidra til utvikling av forbindelsene både når det gjelder utvikling av togtilbud og infrastruktur.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til innspill fra «Oslo–Stockholm 2.55 AB», som i likhet med forslagsstillerne ønsker å fremskyve utvidelsen av en raskere og bedre togforbindelse mellom Oslo og Stockholm, samt strekningene mellom, og mener at regjeringen må ta et tydelig initiativ for å styrke togforbindelsene mellom Norge og Sverige.

Når det gjelder strekningene Oslo–Stockholm, har Jernbanedirektoratet og Trafikverket gjennomført en mulighetsstudie. Studien konkluderer med at det ligger store muligheter for utslippsreduksjoner og næringsvirksomhet i prosjektet, og anbefaler at det prioriteres videre fremdrift gjennom en konseptvalgutredning. En slik utredning kan omhandle trasevalg og forholdet mellom antall stopp underveis og effektiv reisetid.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at gode jernbaneforbindelser med våre naboland er viktig blant annet for sikkerhet, beredskap og forsyningslinjer mellom nord og sør og til våre naboland. Dette er viktig både i en ordinær situasjon og ved kriser og vil være helt avgjørende dersom det blir krig. Disse medlemmer støtter viktige tiltak som vil forbedre beredskapen og motstandsevnen i Norden, og er glad for at det har blitt mer oppmerksomhet på viktigheten av robust og forutsigbar jernbaneinfrastruktur. Disse medlemmer vil allikevel påpeke at eventuelle prioriteringer av større nyinvesteringer knyttet til grensekryssende togtrafikk for Senterpartiet forutsetter at det primært er reelle beredskapshensyn som ligger bak. Disse medlemmer viser til at jernbanen i Norge er i kritisk tilstand, og at det er store behov for fornying, kapasitetsøkende tiltak og ikke minst tilpasning av eksisterende infrastruktur for å møte klimaendringene innenlands.

Disse medlemmer støtter flere av intensjonene i forslaget og merker seg at forslagsstillerne ikke bare peker på Oslo som mulig utgangspunkt for togreiser til utlandet. Disse medlemmer mener allikevel at det ikke blir riktig at staten skal finansiere høyhastighetsbaner eller subsidiere togbilletter til utlandet all den tid vedlikeholdsetterslepet på jernbanen innenlands er stort, og der de daglig reisende ikke har den forutsigbarheten som trengs for at tog skal være et attraktivt alternativ til for eksempel bil. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet vil ha en økt satsing på vedlikehold og fornying av jernbanen, sammen med kapasitetsøkende tiltak langs sporene for å legge til rette for mer person- og godstransport.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er enige med forslagsstillerne om at fremtidens transport går på skinner, og at togforbindelsene mellom de to nabolandene på langt nær er god nok. Disse medlemmer vil særlig peke på viktigheten av bedre grenseoverskridende infrastruktur. I dag er reisetiden lang, nattogtilbudene er mangelfulle eller fraværende, og koordineringen av jernbanepolitikken på tvers av grensene er svak. Dette er til tross for at jernbanen spiller en avgjørende rolle for både klimavennlig transport og regional utvikling, i tillegg til at togets rolle i beredskapssammenheng er høyaktuell. Selv om mange ønsker å reise miljøvennlig, er jernbanetilbudet mellom landene nå så dårlig at mange ofte heller velger fly eller bil. Dette er en tragisk utvikling. Disse medlemmer viser også til at en prioritering av en utbedret strekning mellom Norge og Sverige er i tråd med ambisjonene og målene i Nasjonal transportplan for perioden 2025–2036.

Disse medlemmer mener regjeringen bør ta et tydelig initiativ for å styrke togforbindelsene mellom Norge og Sverige.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en formalisert samarbeidsavtale med den svenske regjeringen om utvikling av grensekryssende togforbindelser, med særlig vekt på nattog og høyhastighetsforbindelser.»

«Stortinget ber regjeringen sette i gang en konseptvalgutredning Oslo–Stockholm.»

«Stortinget ber regjeringen sikre statlig finansiering for etablering av nattog fra Oslo og Stockholm til Hamburg/Berlin, med sammenkobling i Malmö, i samarbeid med svenske myndigheter og relevante togoperatører.»

«Stortinget ber regjeringen arbeide aktivt for å etablere en nattogforbindelse mellom Trondheim og Stockholm i samarbeid med svenske jernbanemyndigheter og aktuelle aktører.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at oppmerksomheten i jernbanepolitikken må rettes mot vedlikehold og fornying av infrastruktur i Norge. Disse medlemmer mener at dersom toget fortsatt skal være et konkurransedyktig alternativ til folks hverdagstransport og godsfrakt, så må driftsstabiliteten bli bedre. Disse medlemmer vil videre fortsette utbygging av Intercity-strekningene, der rask oppstart på prosjektet Stokke–Torp–Sandefjord på Vestfoldbanen er en viktig prioritering.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen opprette et felles skandinavisk jernbaneråd med representanter fra Norge, Sverige og eventuelt Danmark, for å fremme og koordinere grensekryssende jernbanetilbud.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en formalisert samarbeidsavtale med den svenske regjeringen om utvikling av grensekryssende togforbindelser, med særlig vekt på nattog og høyhastighetsforbindelser.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sette i gang en konseptvalgutredning Oslo–Stockholm.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen sikre statlig finansiering for etablering av nattog fra Oslo og Stockholm til Hamburg/Berlin, med sammenkobling i Malmö, i samarbeid med svenske myndigheter og relevante togoperatører.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen arbeide aktivt for å etablere en nattogforbindelse mellom Trondheim og Stockholm i samarbeid med svenske jernbanemyndigheter og aktuelle aktører.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 5

Stortinget ber regjeringen opprette et felles skandinavisk jernbaneråd med representanter fra Norge, Sverige og eventuelt Danmark, for å fremme og koordinere grensekryssende jernbanetilbud.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:257 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson og Sigrid Zurbuchen Heiberg om bedre togforbindelser mellom Norge og Sverige – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 27. mai 2025

Sigbjørn Gjelsvik

Jone Blikra

leder

ordfører