Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Torbjørn
Vereide og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg
og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet, Stian Bakken,
og fra Rødt, Emma Watne, viser til Representantforslag 233
L (2024–2025) fra representanter fra Fremskrittspartiet om å avvikle
samordningsfellen.
Komiteen viser til
at forslaget innebærer endringer av reglene for samordning mellom
offentlig tjenestepensjon og alderspensjon fra folketrygden for
personer født mellom 1944 og 1962. Det aktuelle regelverket ble
innført av Stortinget i 2010, etter at regjeringen Stoltenberg II
i 2009 ikke ble enige med partene i offentlig sektor om en ny offentlig
tjenestepensjon og en ny AFP i offentlig sektor, i tråd med pensjonsreformens
prinsipper om at det skal lønne seg pensjonsmessig å stå lenger i
arbeid. Man avtalte isteden en videreføring av en sluttlønnsbasert
bruttomodell.
Komiteen viser til
at siden Stortingets lovvedtak i 2010 har Stortinget behandlet forslag
til endringer i regelverket en rekke ganger, senest i sammenheng
med behandlingen av Innst. 233 S (2023–2024), jf. Meld. St. 6 (2023–2024)
Et forbedret pensjonssystem med en styrket sosial profil og Innst.
232 L (2023–2024), jf. Prop. 37 L (2023–2024) Endringer i lov om
Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (styrket insentiv til
å jobbe lenger).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at dette forslaget, og lignende
forslag om regelverk for samordning mellom alderspensjon fra folketrygden
og offentlig tjenestepensjon, har vært behandlet i Stortinget flere
ganger tidligere. Disse medlemmer viser
til komiteens enstemmige merknader i Innst. 232 L (2023–2024), jf.
Prop. 37 L (2023–2024), som blant annet gir en kortfattet beskrivelse
av bakgrunnen for regelverket for samordning for personer født fra 1944
til 1952 og fra 1953 til 1962.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dette temaet, som er kalt «samordningsfellen»,
er behandlet av Stortinget flere ganger tidligere, blant annet i
Innst. 232 L (2023–2024), jf. Prop. 37 L (2023–2024) Endringer i
lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (styrket insentiv
til å jobbe lenger), i Innst. 175 L (2022–2023), jf. Representantforslag
53 L (2022–2023) om å avvikle samordningsfellen, i Innst. 71 L (2020–2021),
jf. Representantforslag 141 L (2019–2020) om endringer i samordningsloven
slik at samordningsfellen oppheves, og i Innst. 187 L (2018–2019),
jf. Representantforslag 46 L (2018–2019) om endring av lov om samordning
av pensjons- og trygdeytelser.
Disse medlemmer henviser
til merknader i de nevnte innstillingene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget er ment å rette
opp og hindre at offentlig ansatte født fra 1944 til 1962 får lavere
og lavere offentlig tjenestepensjon dess lenger de arbeider etter
67 år pluss levealdersjustering (67 år+).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
for øvrig til bakgrunnen i representantforslaget og fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter fylte
67 år, benyttes forholdstallet på uttakstidspunktet. Dette gjelder
også dersom det er tatt ut hel eller delvis alderspensjon fra folketrygden
på et tidligere tidspunkt. Det skal likevel
ikke benyttes et lavere forholdstall enn 1 000 ved beregning av
samordningsfradragene.
§ 24 a. nr. 3 skal lyde:
-
3. Samordningsfradraget
fastsettes ved å dividere samordningsbeholdningen med et delingstall
fastsatt etter folketrygdloven § 20-13. Dersom tjenestepensjonen
tas ut før eller ved fylte 67 år, legges delingstallet ved fylte
67 år til grunn. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter fylte 67
år, benyttes delingstallet på uttakstidspunktet. Det
skal likevel ikke benyttes et delingstall lavere enn 13,42 ved beregning
av samordningsfradraget.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
en rekke ganger har fremmet forslag om å løse samordningsfellen. Disse medlemmer mener det fremdeles ikke
er rimelig at denne gruppen mister pensjon fordi de følger signalet
om å arbeide lenger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
lukke den såkalte samordningsfellen for fremtiden ved å sikre pensjon
tilsvarende 66 pst. av inntekt i gammel ordning og komme tilbake
til Stortinget med forslag om dette i forbindelse med statsbudsjettet
for 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring av samordningsloven
(opphevelse av den såkalte samordningsfellen)
I
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter alderen hvor man har kompensert for levealdersjusteringen,
benyttes samme forholdstall som i alderspensjonen fra folketrygden.
Det skal likevel ikke benyttes høyere forholdstall enn 1000.
§ 24 a. nr. 3 skal lyde:
-
3. Samordningsfradraget
fastsettes ved å dividere samordningsbeholdningen med et delingstall
fastsatt etter folketrygdloven § 20-13. Dersom tjenestepensjonen
tas ut før eller ved fylte 67 år, legges delingstallet ved fylte
67 år til grunn. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter fylte 67
år, men før alderen hvor man har kompensert
for levealdersjusteringen, benyttes delingstallet på uttakstidspunktet.
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter alderen hvor man har kompensert
for levealdersjusteringen, benyttes det samme delingstallet som
i alderspensjonen fra folketrygden. Det skal likevel ikke benyttes
et høyere delingstall enn 13,42 ved beregning av samordningsfradraget.
II
Loven trer i kraft straks med virkning fra
1. januar 2011.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener i likhet med Pensjonistforbundet at den såkalte
samordningsfellen er dypt urettferdig. Dette
medlem mener at det er urimelig at noen får lavere tjenestepensjon
fordi de jobber noen år lenger.